Societatea IAR Braşov are comenzi ferme pînă în anul 2009, a anunţat săptămîna trecută directorul general al companiei, Ioan Georgescu. Pe lîngă contractul privind modernizarea a 25 de elicoptere PUMA SM pentru Forţele Speciale din Emiratele Arabe Unite, IAR lucrează şi pentru armata română. Astfel, pentru Forţele Aeriene Române, se vor moderniza 16 elicoptere PUMA 330 cu sistem SOCAT, iar alte trei aparate, echipate tot cu sistemul SOCAT, vor ajunge în dotarea fregatelor "Regele Ferdinand" şi "Regina Maria", achiziţionate de armata română.
Directorul general al IAR a arătat că anul 2006 va fi un vîrf de sarcină pentru colectivul societăţii, avînd în vedere volumul mare de lucru pentru cei 927 de salariaţi. "Avem nevoie să reîmprospătăm media de vîrstă a angajaţilor noştri care este în jur de 46 de ani şi să întinerim colectivul", a precizat Georgescu. Potrivit directorului general, IAR Braşov a obţinut profit în ultimii trei ani, avînd toate datoriile achitate la bugetul statului. 65% din capitalul societăţii aparţine statului, patru la sută este la SIF "Transilvania", şapte la sută la Ministerul Muncii, Solidarităţii şi Familiei, iar persoanele fizice deţin 11.000 de cupoane. IAR Braşov a fost scoasă de pe lista societăţilor monitorizate de Fondul Monetar Internaţional, în decembrie 2005.
• IAR Braşov pregăteşte tehnicieni şi piloţi din Emiratele Arabe Unite pentru elicopterul PUMA SM
Timp de cîteva săptămîni, 24 de tehnicieni şi şase piloţi din Emiratele Arabe Unite se pregătesc la Braşov cu specialiştii de la IAR pentru a întreţine şi pilota elicopterul PUMA SM, care se fabrică la IAR Braşov pentru Emirate. Tehnicienii se pregătesc, teoretic şi practic, cu inginerii de la IAR, iar cei şase piloţi se instruiesc cu piloţii experimentaţi ai societăţii braşovene.
Primele teste la elicopterul PUMA SM au fost efectuate la IAR Braşov în data de 17 noiembrie 2004, iar probele de testări şi încercări s-au desfăşurat în Franţa, la sediul Eurocopter SAS din Marignane, în perioada decembrie 2004-ianuarie 2006. Potrivit directorului executiv al IAR Braşov, Andrei Lorincz, condiţia pusă de partea arabă pentru producerea elicopterelor la Braşov a fost ca testarea aces-tora să se facă la Eurocopter în Franţa. După cele 60 de ore de zbor în Franţa, la care s-au adăugat şi alte testări, elicopterul a avut nevoie de mici reglaje. După testele desfăşurate în Franţa, Eurocopter şi-a exprimat dorinţa de a lucra în continuare cu IAR Braşov şi la alte proiecte şi programe de modernizare. La jumătatea lunii februarie, la IAR Braşov va avea loc primul zbor al elicopterului PUMA SM, înainte de a fi livrat în Emiratele Arabe Unite. După omologarea elicopterului PUMA SM, în data de 24 ianuarie 2006, preţul unei acţiuni IAR Braşov a crescut în cursul zilei de miercuri, 25 ianuarie, de la 1,43 lei noi la prima oră de tranzacţionare la un maxim de 1,59 lei noi. La nivelul preţului de închidere, de 1,56 lei noi, creşterea înregistrată de acţiunile IAR a fost de 20 la sută. IAR Braşov a semnat cu Emiratele Arabe Unite un contract în valoare de 89 de milioane de dolari pentru producerea a 25 de elicoptere PUMA SM, contract ce se va finaliza în anul 2008.