IMM-urile sînt, în prezent, cele mai expuse fenomenelor de corupţie şi birocraţie, fapt ce trebuie schimbat într-o societate care trebuie să creeze dreptul la libera concurenţă, în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene, a declarat ieri Eugen Ovidiu Chirovici, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie.
"IMM-urile trebuie să se adapteze mentalităţii antreprenoriale din UE, să conştientizeze că de evoluţia mediului de afaceri român depinde supravieţuirea lor, ele fiind dependente de piaţa internă", a apreciat Chirovici, citat de Rompres.
În prezent, IMM-urile româneşti nu au o conştiinţă regională dezvoltată, ceea ce le dezavantajează pe piaţa europeană. Astfel, dacă bulgarii sunt prezenţi în România cu circa 40 de firme, românii nu au pătruns pe piaţa bulgărescă decît cu patru IMM-uri. Întreprinzătorii români ar fi trebuit să fie prezenţi, deja, pe pieţele din Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia, în aceeaşi măsură în care societăţile comerciale din aceste ţări sunt prezente în România.
Cu un plafon mimim garantat de 0,2% din PIB, în primul semestru al anului 2004, s-a consolidat poziţia ANIMMC de coordonator naţional al politicilor destinate dezvoltării domeniilor aflate în coordonare. Astfel, a fost promovat proiectul de Hotărîre de Guvern pentru aprobarea Strategiei Guvernamentale de Susţinerea Dezvoltării IMM, pe perioada 2004-2008. În ceea ce priveşte integrarea în UE, se remarcă faptul că România participă, prin experţii desemnaţi, la 4 proiecte Best.
• 132 de cereri pentru finanţarea prin programul de informare şi educare a comercianţilor
Agenţia Naţională pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie a înregistrat, pînă la jumătatea lunii iunie, 132 de cereri de acord de principiu pentru finanţare nerambursabilă prin "Programul pentru Informarea şi Educarea Comercianţilor", a mai anunţat preşedintele Agenţiei. Acest program a fost aprobat de preşedintele ANIMMC, Eugen Ovidiu Chirovici, prin Ordinul Nr. 51/16.02.2004, publicat în Monitorul Oficial Nr. 384/30.04.2004. Sumele solicitate prin cele 132 de cereri depăşesc valoarea bugetului alocat programului şi, în consecinţă, s-a sistat primirea altor solicitări de alocare de fonduri nerambursabile cu această destinaţie.
Unitatea de Implementare a Programului, după transmiterea notificărilor de acord de principiu în vederea acoperirii bugetului de 3,8 miliarde lei alocat anului 2004, va transmite modul de finalizare a programului pe anul bugetar în curs. Programul este multianual, iar comercianţii care nu vor primii alocaţii nerambursabile în anul bugetar în curs, vor putea beneficia de acestea în următorii ani.
• Numărul IMM-urilor nou înfiinţate are un ritm de creştere constant
În ultimii patru ani, numărul firmelor înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului a crescut constant atît în cazul persoanelor juridice, cît şi al persoanelor fizice şi asociaţiilor familiale, a apreciat ieri Eugen Ovidiu Chirovici, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderi Mici, Mijlocii şi Cooperaţie (ANIMMC). Astfel, în perioada 2000 - 2004, totalul firmelor înregistrate este de 327.903, din care 38,6% persoane fizice şi asociaţii familiale şi 61,4% reprezintă persoane juridice. Creşterea de la an la an pe total a fost de 7% în 2001, 38,4% în 2002 şi 45,6% în 2003.
Ca urmare a procedurilor simplificate introduse prin Legea nr.300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice şi asociaţiilor familiale care desfăşoară activităţi economice în mod independent se aşteaptă menţinerea aceluiaşi ritm de creştere înregistrat în anul 2003.
Conform "Planului de acţiuni pe anul 2004 al Programului de guvernare", au fost demarate procedurile de derulare a Programului de organizare a Tîrgului pentru IMM-uri, ediţia a III-a, pentru facilitarea de contacte între IMM şi furnizorii de produse şi servicii.
Creşterea gradului de atractivitate a ediţiei din anul 2004 a TIMM se va realiza prin creşterea caracterului interactiv al manifestării. Astfel, pe lîngă programul deja tradiţional, se vor organiza şi alte evenimente precum un concurs de proiecte cu premii în bani, mărirea şi diversificarea numărului de work-shop-uri, precum şi o tombolă pentru participanţii la seminarii.
Din acest an, ANIMMC va adopta pentru TIMM sloganul - "Verde la afaceri" şi va organiza o expoziţie "Inedit" ce cuprinde produse care presupun un grad redus de tehnicitate, care pot fi fabricate şi la noi în ţară în întreprinderi mici, de familie, cu 2- 3 angajaţi.
• Creditele bancare pentru IMM-uri au crescut cu 40% în primul semestru al anului 2004
Creditele acordate de bănci IMM-urilor au crescut cu 40% în primele şase luni ale anului 2004 faţă de aceeaşi perioadă a anului 2003, datorită creării unui mediu de afaceri stabil şi permisiv, a apreciat ieri Eugen Ovidiu Chirovici, preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie (ANIMMC).
Înfiinţarea a 15 Fonduri locale de garantare pentru IMM-uri în cele opt regiuni de dezvoltare va contribui, de altfel, la dezvoltarea unei relaţii mai puternice între sistemul bancar şi întreprinzătorii privaţi, a mai spus Chirovici. Ponderea în PIB a IMM-urilor a crescut, în această perioadă, acestea contribuind cu 70%, iar participarea lor la valoarea adăugată brută a ajuns la 56%, se arată în sinteza pe primul semestru al anului 2004 elaborată de ANIMMC.
Conform sintezei, numărul întreprinderilor nou create este aproape constant în ultimii doi ani (2001 şi 2002), iar numărul de angajaţi în IMM reprezintă 57% din totalul angajaţilor pe economie, 90% din IMM fiind micro-întreprinderi. Profitabilitatea şi cifra de afaceri realizată de IMM-urile private este mult mai mare decît a IMM-urilor de stat, aceeaşi situaţie înregistrîndu-se şi în ceea ce priveşte cifra de afaceri pe angajaţi.
De asemenea, o schimbare importantă s-a produs prin creşterea IMM-urilor care operează în industrie şi servicii. Astfel, industria contribuie într-o proporţie din ce în ce mai mare la realizarea profitului brut obţinut în economia privată, în timp ce contribuţia serviciilor este în descreştere.
Cea mai mare creştere a productivităţii în 2002 s-a înregistrat la categoria "alte servicii", urmată de comerţ, sectoare în care activează circa 60% din totalul IMM-urilor.