Giganţii din domeniul telecom par să-şi îndrepte atenţia tot mai des înspre televiziune în ultima perioadă. După lansarea serviciului de televiziune Orange TV, este de aşteptat ca următorul pas din partea Orange România să îl reprezinte lansarea unui post generalist de televiziune care să beneficieze de conţinut propriu. În acelaşi timp, un răspuns pe măsură este aşteptat să vină din partea principalilor competitori, Romtelecom şi Vodafone. Romtelecom are deja dezvoltat serviciul de televiziune Dolce, dar, în afara posturilor Dolce Sport (1,2), acesta nu are o platformă cu producţie proprie şi este de aşteptat ca societatea să îşi îndrepte atenţia înspre această zonă.
Scenariile din piaţă dau ca posibile mai multe mutări spectaculoase pe piaţa televiziunilor, printre acestea numărându-se o posibilă vânzare a postului de televiziune Pro TV. De asemenea, la sfârşitul lunii octombrie a anului trecut, piaţa media din ţara noastră fremăta la o posibilă achiziţie de către Orange a postului de sport GSP TV, actualmente în portofoliul trustului Intact. Posibila achiziţionare a postului de sport era catalogată drept "foarte posibilă", potrivit persoanelor din cadrul televiziunii, această informaţie fiind confirmată inclusiv din interiorul Ligii Profesioniste de Fotbal (LPF). După cum anunţa ziarul BURSA la momentul respectiv, una dintre mizele importante era reprezentată de licitaţia privind drepturile de difuzare ale Ligii I, licitaţie care va avea loc în această primăvară. Totuşi, odată cu înlăturarea lui Dumitru Dragomir din fruntea LPF şi înlocuirea acestuia cu Gino Iorgulescu, datele problemei s-au schimbat.
Reprezentanţii Orange România ne-au declarat că serviciul de televiziune propus îşi continuă planurile de dezvoltare prin extinderea numărului de canale TV şi îmbunătăţirea conţinutului, dar că, momentan, achiziţiile media nu reprezintă un interes pentru companie: "Orange TV este un proiect foarte important pentru Orange România, pe care ne vom concentra atenţia şi anul acesta. Dorim în continuare să fim un furnizor de servicii de televiziune de calitate. Aşadar, îmbogăţirea ofertei de conţinut la cerere (conţinut video la cerere, abonamente video la cerere şi conţinut TV înregistrat) disponibil pe tablete, smartphone-uri, computere şi televizoare rămâne o prioritate pentru noi, prin stabilirea de noi parteneriate. Achiziţiile în media nu fac parte din planurile noastre în acest moment".
Dacă din partea Romtelecom o astfel de mişcare ar părea plauzibilă, ţinând cont de concurenţa serviciului Dolce cu Digi, dezvoltat de RCS-RDS, Vodafone rămâne singura companie importantă din domeniu care nu a "mişcat" până în prezent în niciun fel pe segmentul TV. Totuşi, analiştii media din străinătate anticipează că grupul britanic este interesat de achiziţionarea Liberty Global (care deţine şi UPC), cea mai mare companie de cablu din Europa, care numără 25 de milioane de clienţi în 15 ţări, printre care şi ţara noastră. Compania urmează să beneficieze de o infuzie de 130 miliarde de dolari, dintre care 58,9 miliarde de dolari vor fi bani peşin, în urma acceptului dat de grupul american Verizon Communications de a prelua participaţia de 45% deţinută de Vodafone la societatea lor mixtă din SUA. În prezent, Vodafone are dezvoltat un parteneriat cu SeeNow, platformă online care oferă servicii de televiziune. Aceasta este singura "mutare" a operatorului, în domeniu având concurenţă puternică din partea recentului Digi Online, Dolce Web TV, Voyo sau Antena Play.
Contactaţi de ziarul BURSA în legătură cu această problemă, atât reprezentanţii Vodafone, cât şi cei ai Romtelecom/Cosmote, fie nu au răspuns întrebărilor, fie au preferat să nu comenteze informaţia în niciun fel.
• Scepticism în piaţă cu privire la implicarea majoră a telecomului în TV
Piaţa media din ţara noastră priveşte cu scepticism un eventual scenariu al achiziţionării Pro TV de către Orange, Romtelecom sau Vodafone. Iulian Comănescu, analist media, ne-a declarat: "Sunt sceptic în privinţa implicării unei companii globale de mobile sau telecom în piaţa de conţinut, într-o asemenea măsură. Ar fi o premieră mondială. Dar cine ştie?".
Domnia sa ne-a mai declarat, la sfârşitul anului trecut: "Companiile despre care vorbim sunt globale - inclusiv RCS & RDS, care operează în câteva ţări din Europa de Est, în momentul de faţă. Am scris recent un studiu comparativ despre digitalizare şi convergenţă. Ar reieşi că Vodafone şi Orange se vor implica în online şi servicii TV, mai plauzibil sub formă de DTH (direct-to-home) decât de cablu, care este o infrastructură mai greu de pus la punct şi oarecum demodată. La ce am văzut în cele câteva zeci de ţări examinate, Orange este mai activ în această direcţie decât Vodafone". Iulian Comănescu a mai spus că, potrivit studiilor, implicarea companiilor de tip telecom-mobile-cablu în conţinut este mai timidă decât s-ar crede.
Iulian Comănescu a încheiat: "RCS & RDS este excepţia, are o strategie agresivă şi inovatoare din acest punct de vedere, mai ales prin lansarea Digi 24, care este un post, să zicem, de nişă, dar cu aspiraţii destul de mari, diferit de reţeta tipică de pay TV, care funcţionează în pachetele de filme, factual entertainment, adulţi şi aşa mai departe. Despre Romtelecom nu ştiu ce să spun, au fost prudenţi până acum, iar la ei se anunţă şi continuarea procesului de privatizare - statul român mai are încă 46% din companie. Dar, desigur, ar putea fi înclinaţi să răspundă mişcărilor agresive pe care le-a făcut RCS & RDS în zona de broadcast până acum".