Numărul femeilor de business din România se ridica la 675.000, anul trecut, în creştere de la 588.552 în 2014, potrivit unui studiu comandat de Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) şi realizat de compania de consultanţă Frames. Acesta arată că 508.312 doamne au calitatea de acţionar sau asociat în cadrul persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale şi întreprinderilor familiale. Cercetarea, ce urmează să fie prezentată în această seară în cadrul galei "Women in economy", organizată de CONAF, arată că femeile antreprenor reprezintă 38% din totalul oamenilor de afaceri din ţara noastră. În business-ul românesc activează, în prezent, peste 22.000 de femei patron, faţă de 26.000 cât erau în 2014. Peste 50% dintre femeile antreprenor au vârsta cuprinsă între 35 şi 49 de ani, studii superioare, experienţă şi expertiză, mai specifică studiul citat.
În topul judeţelor cu cele mai multe femei de business se află regiunea Bucureşti-Ilfov, urmată de Cluj, Timiş, Constanţa şi Iaşi.
Cele mai mari salarii încasate de femei ajung la circa 5.600 de lei, în domeniul informaţii şi comunicaţii, urmate de cele din administraţia publică şi apărare, unde femeile câştigă aproape 5.500 de lei şi industria extractivă, sector în care doamnele sunt remunerate cu aproximativ 5.400 de lei, lunar.
Câştigul mediu brut lunar este de puţin peste 3.000 de lei, mai mic decât în cazul bărbaţilor.
Cristina Chiriac, preşedintele Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF), consideră: "Schimbările semnificative la nivel social din ultimul deceniu, experienţa, expertiza, spiritul inovativ şi apetitul pentru business reprezintă doar câteva dintre elementele esenţiale care au determinat tot mai multe femei să facă pasul spre antreprenoriat".
CONAF înseamnă mai mult decât o comunitate de antreprenori de gen feminin care şi-au unit forţele, subliniază domnia sa, adăugând: "Ca să schimbăm şi să îmbunătăţim legi, reguli şi norme din mediul antreprenorial, mai întâi trebuie să rafinăm mentalităţi. Respectul faţă de valoarea şi munca antreprenorului femeie e primordial. Consultarea mediului antreprenorial este esenţială pentru construcţia unei legislaţii care să răspundă provocărilor şi nevoilor din mediul de afaceri românesc.
Prin încheierea unor protocoale, ne dorim să învaţăm şi să aprofundăm noţiuni democratice fundamentale de la statele care au o istorie în ceea ce priveşte activitatea de promovare a femeilor în mediul de afaceri şi, alături de acestea, să creăm un plan de acţiuni care vizează promovarea, apărarea drepturilor şi intereselor economice, sociale, financiare, juridice şi culturale ale femeilor de afaceri, în relaţiile acestora cu autorităţile publice centrale şi locale, cu sindicatele sau cu alte organizaţii non-guvernamentale care au responsabilităţi delegate sau asumate în oricare dintre domeniile de interes pentru membrii Confederaţiei, precum şi în relaţiile cu alte organe şi organisme din ţară şi din străinătate".
Conform analizei citate, în general, după câţiva ani buni petrecuţi în calitate de salariat, multe dintre femei au făcut pasul către antreprenoriat în domeniul de activitate în care au activat, dar în segmente de nişă, profitând de potenţialul unor segmente de piaţă insuficient de atractive pentru bărbaţi.
Inteligente, bine calificate şi cu o putere însemnată de adaptare şi sinteză, româncele au ajuns să reprezinte factorii cheie în multe domenii de activitate, de la servicii şi administraţie publică, la comunicaţii, comerţ şi industrie.
• Rodica Lupu: "Este momentul unei schimbări de paradigmă şi o abordare coerentă şi integratoare poate să vină din partea femeilor"
Ţara noastră parcurge o criză morală profundă şi de 30 de ani nu ne găsim calea, consideră Rodica Lupu, antreprenor. Domnia sa opinează că este momentul unei schimbări de paradigmă şi crede că o abordare coerentă şi integratoare poate să vină din partea femeilor: "Antreprenoarele, ca şi femeile manager, şi-au dovedit deja eficienţa şi capacitatea de a conduce, dar trebuie să mai facem un pas în a ne asuma leadership-ul la un nivel superior, participând activ şi cu tenacitate la definirea politicilor publice şi a cadrului legislativ. CONAF este vehicolul potrivit pentru femeile care au ceva de spus în stabilirea unei direcţii sănătoase pentru economia şi societatea românească".
La rândul său, Brânduşa Gugu subliniază că experienţele antreprenoriale ale primelor 50 de femei de afaceri din România inspiră şi dau curaj: "Ne arată că o femeie îşi poate asuma conducerea unei afaceri cu responsabilitatea şi implicarea cu care se apleacă asupra propriei familii".
În spatele tuturor marilor realizări şi împliniri, fie ele în afaceri, în ştiinţă sau cultură, în sport sau în orice alt domeniu, stau zeci de mii de ore de muncă, eforturi şi sacrificii, iar cel care reuşeşte să creeze un produs sau un serviciu nou, de succes, care schimbă în bine viaţa oamenilor, merită respect, admiraţie şi recunoştinţă, fie el femeie sau bărbat, consideră Claudia Chirciu, antreprenor, care apreciază: "Fără să vrem, însă, aproape inconştient, vom privi cu mai mult entuziasm la o doamnă care reuşeşte în afaceri decât la un domn care are o performanţă similară, asta pentru că suntem conştienţi că a avut de dus o luptă mult mai aprigă şi consumatoare de energie cu barierele şi piedicile pe care societatea, voit sau nevoit, i le-a pus în drum".
• Mirela Pascu: "Mediul de business actual are nevoie, ca să facă faţă cerinţelor noii ere către care ne îndreptăm, de cât mai multe femei antreprenor"
Mirela Pascu opinează că femeia a fost dintotdeauna motorul schimbării şi al progresului, precizând: "Calităţi precum comunicarea, viziunea, empatia faţă de problemele semenilor, răbdarea, tenacitatea, orientarea spre soluţii, au făcut şi fac din femeie un pariu câştigător în lumea antreprenoriatului. Mediul de business actual are nevoie, pentru a putea face faţă cerinţelor noii ere către care ne îndreptăm, de cât mai multe femei antreprenor".
Dezvoltarea spiritului antreprenorial şi a unei unei atitudini pozitive faţă de antreprenoriat se face prin educaţie, de mici, susţine Dana Pohrib, care ne-a transmis: "Este necesară implementarea unei metode de predare şi învăţare activă încă din primele clase primare. Noi, femeile, avem această misiune de a educa, de a dezvolta o comunitate solidă. Totodată, economia socială este una dintre preocupările de importanţă majoră necesară pentru consolidarea coeziunii economice şi sociale, pentru ocuparea forţei de muncă şi dezvoltarea serviciilor sociale".
• Nicoleta Munteanu: "Puţin peste 50% din populaţia Europei este formată din femei şi totuşi doar o treime au ales calea antreprenoriatului"
Puţin peste 50% din populaţia Europei este formată din femei şi totuşi doar o treime au ales calea antreprenoriatului, a evidenţiat Nicoleta Munteanu. Domnia sa a menţionat: "Lupta femeilor antreprenor cu mentalităţile şi prejudecăţile unei societăţi conservatoare în care bărbatul se ocupă de afaceri şi femeia de casă şi copii, lipsa încrederii în propriile forţe, precum şi greutatea de a îmbina perfect viaţa de familie cu cea de afaceri sunt principalele obstacole în calea dezvoltăii antreprenoriatului feminin. De aceea, femeia antreprenor trebuie încurajată, susţinută şi ajutată, iar femeile antreprenor care se bucură de promovare, inspiră şi oferă exemplul personal, sunt cele care dau speranţă şi încredere viitoarelor antreprenoare".
La rândul ei, Carmen Burtea adaugă faptul că economia românească este un mecanism complex şi, ca orice mecanism, este un sistem tehnic şi economic alcătuit din mai multe piese: "O parte dintre aceste piese sunt mobile, o parte fixe. Dar toate sunt angrenate între ele, astfel încât unele elemente mobile să transmită forţe şi mişcări altor elemente mobile din angrenaj.
Femeia antreprenor este acea piesă mobilă, firavă dar esenţială, capabilă să pună în mişcare întregul mecanism economic, influenţând, totodată, sfera socială şi politică internă şi internaţională".
• Liliana Aghiorghicesei: "La modul absolut, rolul femeii în societate a fost întotdeauna foarte important"
Liliana Aghiorghicesei crede că, la modul absolut, rolul femeii în societate a fost întotdeauna foarte important, chiar dacă, secole de-a rândul, ne-am ascuns sub sintagma care spune că "în spatele unui bărbat de succes se află o femeie": "Astăzi ne putem asuma, integral, rolul de femeie puternică, capabilă de a lua decizii care să ducă la dezvoltarea lumii în care trăim.
Cred că antreprenoriatul feminin este calea potrivită, pe care putem merge împreună şi care ne permite să ne unim forţele şi vocile, pentru o cauză comună.
De fapt, eu am încredere în semenele mele şi ştiu că ne vom implica, în continuare, aşa cum am făcut-o şi până acum, chiar dacă, în drumul nostru, vom mai dărâma bariere şi vom mai depăşi prejudecăţi".
Antreprenoriatul feminin este un mod de a crea noi tipare mentale şi de viaţă, susţine Gabriela Montoiu, adăugând: "Este o şcoală unde sesiunile nu sunt doar pentru cei cu vocaţie. Educaţia pe care o dobândeşti în acestă cursă este continuă. Nu văd de ce femeile din România nu ar trebui să îşi asume acest rol în mod conştient. Noi, CONAF, suntem unite într-o misiune care va scrie concret un «Ghid de cultură antreprenorială» pentru femeile din România. Antreprenoriatul nu este doar despre succes. Antreprenoriatul este despre seriozitatea şi standardele pe care le oferi prin businessul, produsele şi serviciile companiei pe care o conduci".
Mihaela Marcu ne-a transmis: "Înainte de a deveni mamă, am fost antreprenor. Este o mândrie să am o firmă de 20 de ani. Am reuşit să rezolv probleme care pe mulţi antreprenori bărbaţi i-au depăşit. Curajul şi onestitatea au fost principalele calităţi care m-au plasat în faţă. Statul român are nevoie de antreprenori cu experienţă, dar şi de idei noi. Indrăzneşte şi vei găsi rezolvare! Delicateţea femeilor se îmbină perfect cu responsabilitatea şi profesionalismul, iar CONAF este despre femei cu puteri magice".
Antreprenoriatul este, pe lângă un mod de viaţă, şi multe alte activităţi, o luptă continuă a celor ce au curaj şi viziune de a duce propria persoană sau o echipă spre succes, ne-a declarat Mihaela Proicea. În opinia domniei sale, antreprenoriatul include responsabilitate, eficienţă, eficacitate, organizare. În contextul internaţional şi cu atât mai mult naţional, anteprenoriatul feminin are nevoie de sprijinul celor cu experienţă în domeniu. Doamna Proicea conchide că, pentru ceea ce şi-a propus, drumul CONAF nu este uşor, dar pasiunea unor femei care înţeleg importanţa unei Confederaţii este mobilizatoare şi va duce spre succes.
Ziarul "BURSA" împreună cu preşedintele fondator CONAF, Cristina Chiriac, au demarat promovarea antreprenoriatului feminin încă din anul 2012, printr-o serie de articole şi conferinţe de profil. Următorul eveniment pe această temă urmează să se desfăşoare în 14 martie.