Vânzările de autovehicule au scăzut în România cu 28,7% în primele zece luni ale anului, comparativ cu intervalul similar din 2019, marjă în care însă automobilele electrice (BEV, PHEV) sunt pe creştere de 67,7%, conform unui comunicat de presă al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).
Topul general pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) după 10 luni din 2020 este condus de către Dacia - cu 31.814 de unităţi, marcă urmată de Renault - cu 8.712 de unităţi, Volkswagen (8.688), Ford (7.591), Skoda (7.528) şi Hyundai (5.738).
În octombrie, autoturismele (care reprezintă circa 85% din total) au înregistrat un volum de 12.420 de unităţi, cu 17,9% mai mare decât în luna similară din 2019. Evoluţia pe ansamblul primelor zece luni ale anului relevă faptul că autoturismele înregistrează un volum total de 96.047 de unităţi, corespunzător unei scăderi de 27,8% în raport cu perioada similară din anul precedent.
Potrivit comunicatului, în intervalul ianuarie - octombrie, Dacia se află pe primul loc, cu 30.196 de unităţi, în scădere cu 26% faţă de datele din 2019 şi cotă de piaţă de 31,4%.Pe locul al doilea se află Skoda, care înregistrează 7.528 de unităţi (-27,9% şi o cotă de 7,8%),Volkswagen - cu 7.424 unităţi (-16,4% şi o cotă de 7,7%), Renault - cu 7.367 de unităţi (-33% şi cotă de 7,7%) şi Hyundai - cu 5.738 de unităţi (-14,4%, cotă de piaţă de 6%).
De asemenea, pe modele, cu cele 14.064 de unităţi înmatriculate, din ianuarie până în octombrie, Dacia Logan este pe primul loc, dar în scădere cu 35,2%, comparativ cu anul trecut. Clasamentul continuă cu Dacia Sandero (7.419 unităţi, +0,6%), Dacia Duster (7.067, -24,4%), Renault Clio (3.134, -29,4%) şi Skoda Octavia (2.609, -38%).
În funcţie de tipul de combustibil, pe ansamblul întregii perioade analizate, ponderea autoturismelor diesel a crescut uşor, de la 26,3% anul trecut la 26,9%. Autoturismele pe benzină continuă să deţină cea mai mare cotă în piaţă, respectiv de 66,5% din total.
Autoturismele "verzi", respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele hibride (care dispun de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă).
Deşi, după primele 10 luni din 2020, piaţa auto este în scădere puternică, această categorie de autoturisme înregistrează, pe ansamblul ei, un volum în creştere (+15,1%), comparativ cu perioada similară a anului trecut.
În acest context, este de aşteptat ca, în 2020, achiziţiile de autoturisme "electrice" care sunt stimulate prin Programul Rabla Plus să înregistreze volume semnificativ mai mari decât anul anterior (la 10 luni au deja o creştere generală de 67,7% a înmatriculărilor), în condiţiile în care sunt peste 2.600 rezervări de autoturisme electrice şi hibride plug-in faţă de doar 1.800 anul trecut (+44%).
Potrivit comunicatului, o altă analiză de interes este evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4x4). După 10 luni din 2020, acestea reprezintă 19,8% din totalul achiziţiilor, pe un volum total de 19.061 unităţi, inferior cu 27,2% celui consemnat în aceeaşi perioadă din 2019.
In ceea ce priveşte tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme după 10 luni din 2020 sunt realizate de către persoanele juridice, care acoperă 54% din totalul achiziţiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 46%.