Anul şcolar a debutat sub semnul festivismului, tradiţional de altfel, chiar dacă şi de această dată în balanţă se găsesc foarte multe lucruri negative, care ar cere mai multă cumpătare. Elevii au fost încurajaţi de politicieni şi autorităţi locale şi vor fi des-curajaţi de ce găsesc la faţa locului şi de gravele probleme ale unui sistem care se schimbă non-stop. Discursurile au fost "afectate" şi de această dată de campania electorală, care ne bate la uşă. Teoretic, un număr de 2.824.594 de elevi şi copii de grădiniţă au început cursurile anului şcolar 2019 - 2020. Practic, destul de mulţi nu s-au prezentat în prima zi de şcoală şi nu se vor prezenta nici în următoarele, rata abandonului şcolar crescând de la un an la altul. Potrivit unui comunicat al Ministerului Educaţiei Naţionale, în acest an şcolar cursurile vor fi predate de un număr total de 215.289 de cadre didactice.
Premierul Viorica Dăncilă a afirmat la festivitatea de deschidere a anului şcolar de la Şcoala Gimnazială din Sântămărie Orlea, judeţul Hunedoara, că îşi doreşte ca şi elevii din mediul rural să facă performanţă: "Pentru mine, ca prim ministru, este important să las în urmă un număr cât mai mare de elevi din mediul rural care să ajungă la facultate şi sunt mândră de această moştenire. Educaţia înseamnă pentru aceşti copii o viaţă mai bună, un trai mai bun, oportunitatea de a-şi clădi un rost în viaţă. Educaţia reprezintă, concret, ieşirea din sărăcie, combaterea violenţei domestice, o stare de sănătate mai bună, ambiţii personale mai mari, care atrag după sine alte şi alte generaţii. Unii aţi venit cu emoţia primei zile de şcoală, alţii aveţi deja privirile îndreptate către liceu. Îmi doresc ca un număr cât mai mare dintre voi să ajungă la liceul pe care vi-l doriţi, la facultatea pe care vi-o doriţi. Îmi doresc ca voi să faceţi parte din acei elevi care ajung la facultate şi fac performanţă. Am încredere în potenţialul vostru, al tuturor, iar viitorul este al vostru. Pentru mine, personal, ca prim-ministru, este important să fac tot ce este posibil pentru a realiza aceste lucruri. Pentru mine, ca prim ministru, este important să las în urmă un număr cât mai mare de elevi din mediul rural care să ajungă la facultate şi sunt mândră de această moştenire."
Preşedintele Klaus Iohannis, prezent la ceremonia dedicată deschiderii anului şcolar la Şcoala Gimnazială "Ferdinand I" din Capitală, nu a ratat momentul pentru a-şi continua disputa cu actualul guvern: " Cuvântul «şcoală» are diverse semnificaţii şi stârneşte, cum ştim, o diversitate de emoţii. Dar şcoala nu ar trebui să însemne niciodată doar o simplă clădire, chit că şi ea contează. Este o comunitate de prieteni sau de colegi, este locul unde copiii îşi încep drumul spre maturitate, ghidaţi şi îndrumaţi de das-călii lor. Aţi văzut însă şi voi, dragi copii, unii politicieni se tem de şcoală! Aici, în şcoală, sunt formaţi oamenii care le taxează erorile de logică şi, mai nou, destul de des, de exprimare. Tot aici se resimte eşecul politicilor publice din educaţie, dar şi lipsa de creativitate a acestora. Vedem cum, în loc să fie adoptate măsuri pentru creşterea calităţii educaţiei, se preferă măsuri de facilitare a fraudei la bacalaureat. Cum se încearcă reducerea numărului celor care ajung să susţină examenul de evaluare naţională. Sau cum se propune repartizarea automată spre şcoli profesionale a celor care iau medii mai mici, în loc să avem organizarea unor evaluări credibile de aptitudini. (...) Autorităţile au datoria de a crea un mediu sigur în clase, însă multe şcoli din ziua de astăzi nu au nici măcar un serviciu de pază funcţional. Este tot de datoria autorităţilor să asigure un drum sigur către şcoală. Dar iată că şi aici există tergiversări în organizarea şi decontarea transportului elevilor, ba, mai mult, există demersuri ale Guvernului care scot transportul rutier judeţean din aria serviciilor publice. Astfel, copiii sunt expuşi riscurilor atât în interiorul şcolii, cât şi în drumul spre şcoală. Aceste dovezi de nepăsare trebuie să înceteze! Avem nevoie de o normalizare a modului în care interacţionăm cu instituţiile statului, iar această normalizare poate fi făcută doar prin educaţie şi împreună cu oamenii cărora le pasă şi care acţionează. Nimic nu se schimbă de la sine. Toţi cei care au puterea de a contribui la schimbare au responsabilitatea să o facă". Ministrul interimar al Educaţiei, Valer-Daniel Breaz, a ţinut să precizeze că responsabilitatea pentru felul cum arată clădirile şcolilor aparţine primăriilor: "Şcolile se află în administrarea primăriilor. Acolo unde primarii sunt destoinici, sunt preocupaţi de învăţământ, de problema infrastructurii, toate aceste lucruri se rezolvă, s-au rezolvat. Sunt şi locuri unde va trebui să mai insistăm, să mai discutăm şi mai mult cu primarii, astfel încât să-i conştientizăm de faptul că trebuie să se mişte mult mai repede. Procedeele de licitaţie trebuie pornite cu mult înainte de terminarea anului şcolar, pentru ca în perioada vacanţei de vară aceste probleme să fie rezolvate, să nu ne mai lovim de astfel de probleme înainte de începerea anului şcolar. Pot să vă spun că în ultimii doi ani de zile problema toaletelor a fost rezolvată în 2.000 de şcoli. Aveam 2.300 în 2017, avem undeva în jur de 300 în momentul de faţă. Am vizitat multe şcoli din România, chiar şi la ţară, şcoli care au aer condiţionat, şcoli care au sisteme de transmitere online a cursurilor. (...) Nu se pune problema fondurilor. Am mai spus acest lucru. Cei care au dorit să acceseze fonduri pentru a-şi renova şcolile, pentru a desfăşura anumite probleme de îmbunătăţire a condiţiilor din şcoli pentru copii aveau diverse modalităţi de a accesa aceste fonduri". Ministrul de Interne, Mihai Fifor, a oferit elevilor sfaturi pentru a obţine nota 10 la "lecţia siguranţei": "Fii atent la prietenii virtuali şi informaţiile pe care le postezi/ transmiţi pe internet şi pe reţelele de socializare! Nu te lăsa păcălit de "bunele intenţii" ale necunoscuţilor sau de oferte "unice" doar pentru tine din surse pe care nu le poţi verifica! În drumul tău spre şcoală sau spre casă respectă mereu regulile de circulaţie! Ţine-ţi mereu în buzunarul interior banii sau telefonul mobil. Refuză implicarea în munci sau activităţi ilegale! Focul nu reprezintă un mod de distracţie! Nu provoca prin modul de comunicare sau prin comportament şi nu răspunde la provocări! Apelează la sfatul unui adult (părinţi, profesori, consilieri) atunci când te afli în dificultate!". Ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea, i-a îndemnat pe elevi să acorde timp îndelungat pregătirii teoretice şi practice pentru a deveni buni profesionişti.
Pe de altă parte, pentru a elimina speculaţiile, Administraţia Spitalelor şi Serviciilor Medicale Bucureşti a precizat că la revenirea în colectivitate, la grădiniţă sau la şcoală, după vacanţă, nu este nevoie de aviz epidemiologic de la medicul de familie sau de la medicul şcolar. Cu toate acestea, ASSMB afirmă că la înscrierea copiilor la grădiniţă sau la şcoală este nevoie de adeverinţă medicală, aviz epidemiologic şi fişa de vaccinări, toate de la medicul de familie. Conform ASSMB, aceleaşi documente sunt necesare şi în caz de transfer de la o unitate de învăţământ la alta. ASSMB menţionează că, la începutul anului şcolar, personalul medical din cabinetele şcolare va face triajul elevilor şi va solicita, punctual, acolo unde situaţia o impune, documentele necesare completării dosarelor medicale, aceste activităţi fiind efectuate în vederea asigurării condiţiilor sanitare optime pentru desfăşurarea în bune condiţii a procesului de învăţământ.