India a acuzat producătorul britanic de dulciuri "Cadbury" Plc - parte a "Mondelez International" Inc. din SUA - că a evitat plata unor taxe în valoare de circa 46 de milioane de dolari prin falsificare de documente, potrivit Wall Street Journal (WSJ).
Publicaţia americană arată că divizia indiană a "Cadbury" a falsificat facturi şi alte documente ca să obţină excepţii de la palata taxelor care erau valabile doar pentru companii ce şi-au lansat producţia la noi fabrici în Himachal Pradesh, până în 31 martie 2010.
Conform Direcţiei Generale de Accize din India, care a efectuat investigaţia în acest caz, fabrica nu ar fi fost construită până la data menţionată, întrucât nu obţinuse aprobările necesare de la agenţiile guvernamentale. Astfel divizia "Cadbury" pretindea că derulează activităţi la o fabrică inexistentă în realitate, conform WSJ.
Michael Mitchell, purtător de cuvânt al "Mondelez", a declarat că societatea analizează conţinutul înştiinţării primite de la autoritatea din India.
"Am cooperat pe deplin cu autorităţile în această investigaţie", a menţionat Mitchell.
În noiembrie 2012, India a anunţat că investighează divizia locală a "Cadbury", întrucât aceasta nu a plătit taxe de 2 miliarde rupii. Autorităţile indiene duc o politică agresivă împotriva societăţilor multinaţionale care operează în ţară, în privinţa respectării obligaţiilor fiscale, în condiţiile în care guvernul încearcă să reducă deficitul bugetar.
Spre exemplu, divizia indiană a companiei petroliere anglo-olandeze "Royal Dutch Shell" Plc a fost acuzată că a subevaluat cu 2,7 miliarde dolari o emisiune de acţiuni către compania-mamă, în 2009.
Totodată, operatorul britanic de telefonie "Vodafone Group" Plc, cel mai mare investitor corporatist din India, a avut mai multe conflicte cu autorităţile din această ţară pe marginea taxelor, de la momentul la care acesta a cumpărat divizia locală de telefonie mobilă a "Hutchison Whampoa", în 2007.
"Cadbury" a fost preluată de "Kraft Foods" Inc. din SUA în 2010, în cadrul unei tranzacţii de 19 miliarde dolari. Ulterior, "Kraft" s-a divizat în "Kraft Foods Group" şi "Mondelez", aceasta din urmă incluzând şi brandul Cadbury. "Kraft" este investigată, la rândul său, în India, autorităţile urmând să stabilească dacă societatea americană trebuie să plătească anumite taxe care rezultă din preluarea "Cadbury".