INFRASTRUCTURA FEROVIARĂ A ROMÂNIEI, LA PĂMÂNT Trenule, viteză mică!

George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 11 septembrie 2018

Trenule, viteză mică!

Reprezentanţii salariaţilor celor trei companii feroviare de stat: "Proiectul de strategie propus este unul care va duce la falimentarea structurii feroviare din ţara noastră"

Strategia Ministerului Trans­portului şi a CFR SA pentru infrastructura feroviară pentru anii 2018-2022 poate fi rezumată astfel: prin investiţiile pe care statul doreşte să le facă la modernizarea căii ferate, viteza trenurilor de marfă va creşte de la 20 km/h la 30 km/h pe magistralele principale. Pe cele secundare, conform mecanicilor de locomotivă, se circulă pe anumite porţiuni cu o viteză cuprinsă între 5 şi 10 km/h.

Dezbaterea publică organizată, ieri, la sediul ministerului de profil, la solicitarea Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, a fost una aprinsă, deoarece reprezentanţii salariaţilor celor trei companii feroviare de stat consideră că proiectul de strategie propus este unul care va duce la falimentarea structurii feroviare din ţara noastră.

Viitoarea strategie pe care ministerul de resort doreşte să o aprobe prin Ordin al Ministrului Lucian Şova nu răspunde însă nevoilor actuale cu care se confruntă operatorii publici şi operatorii privaţi de pe calea ferată.

Reprezentanţii operatorilor şi cei ai angajaţilor din sistem acuză faptul că strategia este contrară actualei politici europene cu privire la infrastructura feroviară şi că se bazează foarte mult pe masterplanul de transport, deşi acesta a fost dezavuat de către Comisia de la Bruxelles.

În replică, reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi cei ai CFR SA susţin că au preluat din masterplan doar lucrurile pozitive privind reînnoirea infrastructurii feroviare şi finanţarea proiectelor pentru modernizarea căii ferate.

Cu toate acestea, încă de la începutul dezbaterii, s-a conturat clar ideea că aplicarea viitoarei strategii feroviare, indiferent de modul în care ea va fi alcătuită, depinde în mare măsură de finanţarea de la bugetul de stat.

Dorin Mitan, reprezentant al CFR SA la dezbaterea strategiei feroviare a declarat: "Noi am programat anual re­înnoirea a 350 km de cale ferată. Din păcate, în ultimii 15 ani ritmul de re­înnoire a fost de 10-12 km/an, din cauza subfinanţării de la bugetul de stat".

Viteze reduse, poduri în pericol

Două dintre priorităţile viitoarei strategii sunt reabilitarea transportului feroviar pe piaţa internă şi reînnoirea infrastructurii. Conform reprezentantului CFR SA, Dorin Mitan, situaţia actuală este critică, deoarece peste 60% din subsisteme trebuie reînnoite, iar un program în acest sens ar trebui aplicat în următorii 15 ani.

Dorin Mitan a spus: "În 10 ani, dacă vom respecta programul ce va fi stabilit prin strategie şi vom aduce liniile la nivel calitativ european, vom putea să avem pe magistrale o creştere de minimum 25% a vitezelor tehnice şi o creştere de maximum 50% a vitezelor comerciale actuale, ceea ce ar însemna un salt foarte important pentru transportul feroviar".

Cu toate acestea, liderii sindicali consideră că majorările preconizate în strategia feroviară sunt foarte mici şi că, de fapt, nu se urmăreşte o modernizare rapidă a reţelei feroviare din ţara noastră, fapt care nu va schimba actuala politică a Ministerului Transporturilor de favorizare a transportului rutier în detrimentul celui de pe calea ferată.

Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă a menţionat: "Această strategie este o dezamăgire, deoarece nu conţine concluzii sau propuneri concrete privind reînnoirea şi modernizarea sistemului feroviar. Este inadmisibil ca o companie care administrează infrastructura feroviară să vină cu nişte propuneri din masterplanul care a fost contestat. Este inadmisibil să spunem, în conţinutul documentului, că pentru transportul de marfă viteza comercială nu contează. Ca şi concurenţă cu transportatorii rutieri, viteza este prima care contează, pentru că ea ne dă în primul rând oferta financiară.

Nu cred că este irelevant cum ducem mărfurile din punctul A în punctul B pe o distanţă de 200 km, dacă le duc într-o zi sau în trei săptămâni. În aceas­tă strategie nu este prevăzut niciun leu pentru următorii patru ani. De aceea, solicităm ca documentul să fie refăcut în totalitate".

Sindicaliştii susţin că în timp ce în Uniunea Europeană trenurile de marfă circulă pe calea ferată cu viteze cuprinse între 70 şi 90 km/h, în ţara noas­tră garniturile respective "se târăsc" cu 20 km/h, iar propunerea din strategie va mări această viteză cu foarte puţin şi se va circula cu 30 km/h pe liniile magistrale, în timp ce în sistemul secundar viteza va rămâne aceeaşi de acum, cuprinsă între 5 şi 10 km/h pe anumite porţiuni.

Situaţia este la fel de dramatică şi cu privire la 5.000 de poduri şi podeţe din infrastructura feroviară, dintr-un total de 17.694 de astfel de obiective aflate în patrimoniul CFR SA. Conform reprezentantului companiei de stat, Dorin Mitan, aceste 5.000 de obiective fac parte din procentul de 60% al infrastructurii care a depăşit termenul de scadenţă în privinţa reîn­noirii şi modernizării. El a specificat că depăşirea acestui termen nu înseamnă că podurile şi podeţele sunt inutilizabile, afirmaţie la care liderii de sindicat au susţinut că de fapt pe aceste poduri şi podeţe se circulă cu o viteză de 5 km/h.

"Pe ritmul actual de finanţare, dacă nu s-ar aproba o strategie clară, pentru repararea şi modernizarea tuturor obiectivelor ar trebui să treacă 100 de ani", a menţionat Dorin Mitan.

Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, a spus: "Aceas­tă strategie arată că nimeni din conducere nu este interesat de infrastructura feroviară. Am ajuns pe calea ferată într-o stare jalnică. Avem în acest moment 175 de pagini de restricţii şi limitări de viteză ce arată starea în care se află în acest moment calea ferată. În strategie nu se prevede nimic cu privire la reducerea acestui număr impresionat de restricţii".

Guvernul liberalizează piaţa transportului feroviar de călători

Un alt punct controversat din strategia feroviară îl reprezintă modul în care Guvernul şi Ministerul Transporturilor doresc să realizeze liberalizarea transportului de călători pe calea ferată. Conform datelor actuale, liberalizarea totală a transportului de călători ar urma să fie făcută la sfârşitul acestui an.

Cu privire la acest aspect, Iulian Măntescu, liderul Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă a spus: "Discutăm despre transportul de călători. Pachetul IV feroviar prevede liberalizarea totală a transportului de călători, iar România vrea să o facă din decembrie 2018. De ce ne grăbim, dacă legislaţia ne permite să mergem până la termenul de graţie decembrie 2023? Sau, în cel mai rău caz, până la finalizarea contractelor de servicii publice, putem să semnăm contracte pe 10 ani, să securizăm transportul şi cele 6 sau 7 firme care operează în momentul actual să aibă timp să se doteze, pentru a concura cu orice alt operator, cu orice altă multinaţională din Europa. Dar liberalizând din decembrie 2018, e clar că îi scoatem de pe piaţă şi pe CFR Călători, şi pe ceilalţi operatori. Probabil că vor mai rămâne unu sau doi pe anumite secţii".

Reprezentanţii angajaţilor din domeniul feroviar susţin că, în timp ce statele din Uniunea Europeană generalizează conceptul de tram-train, cu o dezvoltare pe scară largă a infrastructurii feroviare urbane, în ţara noastră se încearcă adoptarea unei strategii feroviare pe trei coridoare de transport, dintre care în 19 ani a fost realizat doar o jumătate de coridor; adică din 890 km, au fost modernizaţi şi recepţionaţi doar 406 km de cale ferată de pe coridorul IV.

Rodrgio Maxim, liderul FSTFR a susţinut: "Toată lumea se pregăteşte de liberalizarea pieţei de transport feroviar de călători în anul 2019, în loc să fim preocupaţi de starea infrastructurii şi a materialului rulant. De aceea, solicităm retragerea acestei strategii pentru că nu cuprinde toate elementele din teren şi nici nu indică sursele de finanţare". El a declarat că, dacă solicitările angajaţilor nu vor fi luate în seamă, mecanicii de locomotivă sunt pregătiţi să declanşeze acţiuni de protest, care ar implica, în ultimă fază, încetarea lucrului.

Atitudinea angajaţilor este cauzată şi de faptul că într-una dintre anexele strategiei feroviare se prevede o scădere a numărului de salariaţi din cadrul celor trei companii feroviare de stat.

"În anexa 12, scrie că vom avea cu aproape 5.000 de salariaţi mai puţin până la finalul anului 2022. În loc să avem o analiză clară cu privire la starea infrastructurii şi a materialului rulant şi cu privire la finanţarea necesară şi a surselor de finanţare pentru perioada 2018-2022, în strategie unii s-au ocupat strict de politica de personal", a spus, pentru Ziarul BURSA, Rodrigo Maxim, preşedintele FSTFR.

Susţinătorii strategiei aflată în dezbatere susţin că sunt prevăzute sursele de finanţare: din veniturile proprii ale companiei CFR SA şi din alocări bugetare.

"În acest moment, alocarea de la bugetul de stat pentru infrastructura feroviară nu atinge 800 milioane lei anual. Noi dorim pe această strategie să atingă 1,45 miliarde lei. Ce s-a stricat în ultimii 30 de ani, nu se poate rezolva într-un an sau doi. Ştim ce vrem să facem, ştim ce trebuie făcut cu aceşti bani şi, dacă îi vom primi, vă garantez că vor fi folosiţi aşa cum trebuie" a precizat Dorin Mitan, reprezentant al CFR SA.

Conform tuturor părţilor implicate în domeniul feroviar, ar fi necesară o alocare de 2% din Produsul Intern Brut ca să avem un sistem la standarde europene, cu căi de rulare moderne, cu linii de mare viteză pe rutele Bucureşti-Budapesta, Bucureşti-Belgrad şi Bucureşti-Sofia, şi cu material rulant nou şi nu second-hand.

500 de călători într-un singur vagon

Problemele reclamate de sindicalişti privind materialul rulant pe calea ferată au primit, ieri, o nouă confirmare. CFR Călători a pus la dispoziţie un singur vagon pentru 500 de călători la trenul Regio 8386 de pe ruta Mangalia - Constanţa. Oamenii au făcut scandal şi nu au lăsat trenul să pornească din staţie. O parte dintre ei au plecat cu alte mijloace de transport, iar la faţa locului a sosit un echipaj de poliţie care a încercat să calmeze spiritele încinse.

Mihai Cojocaru, unul dintre cei care şi-au cumpărat bilet la trenul respectiv a spus: "CFR a scos din orar trenurile soarelui şi a vândut bilete pentru un tren cu un vagon, pentru 500 de persoane. Oamenii nu au permis plecarea trenului din staţia Eforie Nord. Menţionez că pasagerii au fost nevoiţi să stea în toaleta trenului, ca să poată urca mai mulţi călători. Eu am renunţat să mai merg. Voi merge cu alt mijloc de transport. Trenul are deja întârziere şi oamenii au pierdut legăturile din Constanţa".

Opinia Cititorului ( 16 )

  1. Înseamnă că UE vrea falimentul Cfr?

    Până nu demult Calea ferată era considerată strategie de război sau ceva de genul. Rusia și Austria nu are aceeași lățime de Sina cu a noastră.

    Unde diferă șina se trage cortina de fier? 

    1. ce legatura are UE cu redirectionarea banilor destinati infrastructurii catre pensii si salarii sau cu lipsa interesului conducatorilor companiilor de stat de a depune proiecte viabile pentru finantare europeana?

      ah, trebuie sa vina UE sa le bage in traista sau ii mai controleaza sa nu fraudeze bugetul european. Da, intr-adevar, e foarte rea!! 

      În justiție cum dau sfaturi?

      Redirecționarea banilor destinați infrastructurii către pensii și salarii?

      Ne poți identifica mai precis evoluția investițiilor în infrastructura CFR? Puteți încerca ultimii 28 de ani? 

    Avem derbedeii care militeaza pentru taxe auto pe toate canalele media ale scuristilor dar nu avem cale ferata electrificata. Transportul pe calea ferata care ar fi trebuit sa fie cel mai ieftin si cel mai rapid a ajuns lent si scump, iar meseria de sofer de camion cea mai des intalnita in romania. In loc sa construim cateva cai ferate si cateva trenuri, am importat zeci de mii de camioane si remorci din Germania. Asta s-a vrut, asta avem dar sa ma scuteasca de lupta cu poluarea pentru ca diminuarea poluarii se face printr-o infrastructura feroviara electrificata nu prin zeci de mii de fofeze electrice care ne vor polua mai devreme sau mai tarziu apele cu plumb, cadmiu, zinc si alte metale grele . Securistii aia platiti sa ne vegheze tara ar trebui sa nu mai faca lobby firmelor auto ci sa vada ca transportul pe cale ferata este viitorul. Vorbe in vant.

    1. Ce drak au securistii cu parlamentarii si guvernantii incompetenti ? Nici nu au vandut CFR nici nu s-au ocupat serios de modernizare.Daca se dau aiurea pomeni de cate ori avem crestere economica si se mai si fura in draci o sa cada podurile ca la italieni.De ce sunt dobitoci ? Pt ca pot vorba unui clasic , demn urmas al unora cu ciocul mic ca avem puterea .Noi avem partide de stanga si dreapta dar de fapt avem partide de inapoi (toate) si inainte (zero) Exact mentalitatea romanilor cu masini scumpe in fata unor blocuri jegoase din orase infecte blocheaza evolutia poporului pt ca nu realizeaza ce conteaza cu adevarat sanatate,educatie , justitie , drumuri ,etc

      Ce drak are vanzarea CFR cu infrastructura ?. Caile ferate trebuiau modernizate de zeci de ani. Exista lege ca 10% din reteaua feroviara trebuie inlociuta pe an, nu se respecta. Nu se autosesizeaza nimeni pentru ca daca iei dealerii auto locali fiecare are in spate niste securisti sau tine pe firma masini pentru toata coruptia locala. Distrugerea transportului feroviat NU tine de clasa politica romaneasca. E mai de sus. Daca vreunul ar indrazni ar avea imediat dosare de coruptie deschise.

      Are , pt ca daca fie iti permiti ca stat sa faci sa arate trenurile alea decent , sa suplimentezi nr de vagoane , etc , fie nu iti permiti.Daca nu iti permiti gasesti o forma de privatizare sa se ocupe altii care au bani de trenuri si tu faci drak in 4 pt infrastuctura dupa cum ai spus.Altfel carpesti la infinit niste jeguri de trenuri si nici infrastructura nu o faci ca dai aiurea banii pe rahat.De ce drak se fac deficite cand avem crestere marind exagerat veniturile unora si lasand praf investitiile ? Dezinteres, hotie , prostie la cei care au avut puterea .Aia cu securistii sunt de vina e o poveste.Pe securisti cine-i plateste? Statul nu Soros.Deci cei care conduc au toate parghiile dar nu vor ca e mai simplu cu pomeni, pensii de lux si investitii ioc.

      Fara,,daca,, ala ca de draci scriu cum vorbeste VV :)

      La noi s-au rotit toate partidele la putere si incepand cu ministriatul lui Basescu in caile ferate nu s-a mai dezvoltat nimic.De asta spuneam ca este mai de sus. Cale ferata avem mai putini km decat am avut cand Basescu a preluat mandatul. Daca statul ar fi interesat cu adevarat in micsorarea poluarii ar dezvolta cale ferata electrificata inclusiv acolo unde nu exista. Este mult mai ieftina decat autostrada, polueaza mai putin si este mai eficient. Odata ce exista cale ferata rezonabila, apar si investitori privati romani sau straini dispusi sa opereze transport in Romania. Ce se vede cu ochiul liber este lobby-ul celor care vor autostrada nu cale ferata si celor care vor sa impuna taxa auto. Ca nici una din fortele politice actuale la putere sau in opozitie nu vor cai ferate, s-a dovedit cand au fost la guvernare. Restul e propaganda vanduta cui e dispus ca creada. Ce vrea Lucian Sova este perfect laudabil la fel cum este si aducerea cailor ferate in discutie de catre ziarul Bursa. Intr-o tara unde a suficient sa te consideri intelectual doar ca il injuri pe Dragnea temele de discutie relevante lipsesc. Sa vedem cate sindicate si cate dosare penale o sa i se sparga in cap lui Sova.

      Numele nu il prea ajuta :) Problemele la calea ferata , ca toate in Romania vin din vremuri stravechi in care vorba lui Creanga statea sfoara cu dolarei de crapau unii derectori jucandu-se cu dansa :) Dupa care au plecat la odihna peste ocean nu la puscarie cum se cadea pt unii.Asa ca tot de la tanti coruptia ni se trage si reprezentantii ei de peste tot.Daca justitie nu e nimic nu e .Iar legile le face statul.Nea Tudorel cu bunele si relele lui a demonstrat ca statul face ce vrea daca vrea.Doar ca trebuie sa avem un stat pt binele cetatenilor nu pt raul lor altfel avem un stat total paralel cu nevoile reale ale oamenilor. Si am inteles ca nu se mai accepta niciun stat paralel :)

      Securiștii au infiltrați în Parlament și în structurile guvernului. Genul de infiltrați care sunt acolo după orice rotație de la guvernare.

      Securiștii și interesele lor imediate sunt cauzele subdezvoltării României.

      Tatăl falimentului CFR este chiar Băsescu, cel care elimina rute pentru dezvoltarea transportului auto, bineînțeles, privat, cu antreprenoriat SRI detașat. 

      Dacă Securitatea are justiția, mafia securistă nu va ajunge niciodată la pârnaie, ci în Miami, pe malul lacului unde șade și vila lui Iohannis.

    in curand n-o sa mai putem circula cu nimic in tara asta.calea ferata e la pamant,drumurile sunt aglomerate si degradate din aceasta cauza,transportul fluvial e ca si inexistent.

    Bine ca sunt bani pentru pensii speciale (vreo 7 miliarde anual), pentru asistati social peste 10 miliarde, in timp transportul feroviar este ingroapat de penalii din politica. Evident ca ceferistii au votat cu PCR si urmasul lor psd, aliat cu alde si udmr. Transportul feroviar este mai efficient decat cel rutier.

    Votati pesede/alde/udemere!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb