Multă vreme considerată o instituţie mai degrabă marginală, dar fără o influenţă politică determinantă, Curtea Constituţională a devenit, aproape peste noapte, un actor politic decisiv. Dansul prezidenţial a transformat Curtea Constituţională, dintr-un arbitru ultim, în instanţa politică absolută a ţării. Dacă, prin definiţia sa, Curtea era abilitată să asigure coerenţa constituţională şi ierarhia normativă, ba chiar să garanteze trăinicia construcţiei politice, practica politică din ultimii trei ani a prefăcut-o, dincolo de funcţia sa iniţială, în garantul puterii. Şi cum, vorba fostului preşedinte Ion Iliescu, Constituţia "respiră separaţia puterilor în stat", dar nu o prea poate asigura, puterea care profită de acest joc este acea parte a Executivului interesată să preia controlul efectiv şi total al politicii: preşedintele. Obligată mult prea des să se pronunţe în chestiuni de politică curentă, Curtea riscă să piardă şi bruma de imparţialitate, şi deci de neutralitate, ce îi fusese atribuită din oficiu.
Luând parte, Curtea Constituţională, devine, contrar voinţei unora din membrii săi şi, cu siguranţă dincolo de rolul său iniţial, părtinitoare. O partitură pe care Curtea este obligată să o execute din ce în ce mai des. Încă din ianuarie 2005, Curtea arbitra între Traian Băsescu, abia ales preşedinte, şi Adrian Năstase, după care, odată începută seria, cazurile s-au înmulţit. Momentul crucial, cel în care echilibrele s-au frânt, s-a petrecut în vara anului 2006, când, la sesizarea Avocatului poporului, revenind asupra unei decizii luate cu puţină vreme înainte, Curtea Constituţională a consfinţit dreptul preşedintelui de a convoca referendumul. Astfel că, disputa din jurul nominalizării Noricăi Nicolai la Justiţie, care s-ar putea termina tot prin arbitrajul Curţii, nu va fi, cu siguranţă, ultima intervenţie a acestei instituţii în reglarea raporturilor instituţionale din România.
Departe de a fi neutră, Curtea, prin deciziile sale, influenţează direct politica curentă. Deja, de la deciziile din vara anului 2005 privind neconstituţionalitatea unor articole din legile de reformă a justiţiei, autoritatea Curţii Constituţionale fusese serios afectată, iar şansele de reabilitare sunt minime. Poate de aceea, mult mai atenţi la dinamica sondajelor de opinie decât la dezbaterea de principii - prea teoretică, prea aridă pentru practicieni cu experienţă solidă în exerciţiul "justiţiei" comunistă - unii membri ai Curţii şi-au descoperit subit o viziune prezidenţialistă, pe care nu au întârziat să o promoveze prin deciziile luate. Şi, cum în România este constituţional doar ceea ce hotărăşte Curtea Constituţională, prezidenţializarea regimului politic se realizează gradual, încă înaintea reformei constituţionale, prin hotărârile Curţii Constituţionale.
Cei ce sunt numiţi în Constituţie "judecători" tocmai pentru că au rolul de a arbitra, sunt prinşi într-un joc politic pe care nu îl pot gestiona. Depăşiţi de evenimente, de multe ori limitaţi în acţiunile lor de o biografie încărcată, membrii Curţii Constituţionale au devenit victimele favorite ale politicienilor. Ori, când s-au pus bazele arhitecturii constituţionale din România, în 1991, mandatul "judecătorilor" Curţii era astfel stabilit, încât să depăşească ca durată pe cel al celorlalte instituţii politice. Se asigura astfel şi autoritatea, şi coerenţă instituţională. După modificarea constituţională din 2003, crescând durata mandatului prezidenţial de la patru la cinci ani, situaţia s-a schimbat. Un actor politic, şi nu unul oarecare, odată reales, îşi va exercita funcţia pentru o perioadă mai lungă decât orice "judecător" de la Curtea Constituţională. Şi, având legitimitatea votului direct, uneori, cum s-a întâmplat în 2007, dublat de un referendum de revocare, va putea determina, fie şi indirect, deciziile Curţii. Cât de liberă şi independentă va putea rămâne Curtea Constituţională în aceste condiţii?
1. Miroase urat
(mesaj trimis de Bunicutza în data de 14.01.2008, 05:23)
Parvulescule, ti-ai dat aia ordin sa te ieu acuma de Curtea Constitutionala? Pe motiv de "prezidentialism"? Asta pentru ca ai luat trei suturi in dos de la judecatorii de la Curte pe motiv de legea ta aia neconstitutionala? Mai baiatule, tu te-ai uitat in oglinda? Te-ai decis ca nu mai ai nimic de pierdut si acuma dai si tu in cine iti spun stapanii tai?
2. se pare ca domnul Parvulescu si-a dat arama
(mesaj trimis de Minca în data de 14.01.2008, 10:04)
...pe fatza. A ajuns un jalnic sustinator al jalnicilor indivizi care se agata de putere. Nici nu stiu ce sa mai scriu altceva decat ca e jenant, cu totul jenant,
3. duh!
(mesaj trimis de Turcu si pistolu în data de 14.01.2008, 13:09)
Chiar miroase urat articolul asta... De cand e Parvulescu cunoscator in ale Constitutiei, dupa ce proiectul lui a fost declarat neconstitutional?
4. Io nu pricep
(mesaj trimis de Un taran în data de 14.01.2008, 15:17)
Lamuriti-ma si pe mine, ca nu pricep. Adica pericolul, conform lui Cristian Parvulescu, e "prezidentialismul". Dar "prim-ministerianismul" nu e un pericol? De ce crede Parvulescu ca doar un presedinte poate sa abuzeze de functia sa si sa influenteze Curtea Constitutionala? Adica un prim-ministru sau un lider de partid e deasupra banuielilor?
Ma tem ca autorul stie raspunsul, dar se preface ca nu pricepe. Multe lucruri nu sunt asa cum ar trebui sa fie, iar unii oameni si-au dat reputatia pe un apartament sau pentru proiecte pentru ONG-ul care a devenit o afacere proprie.
4.1. Ne mai trebuie Constitutie? (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de Impartialul în data de 29.01.2008, 18:42)
Stimate domnule taran! Constitutia noastra sufera de multe neajunsuri (dovada o anumita balacareala la varful puterii), dar in acelasi timp are un mare merit: faptul ca exista. (Ce s-ar mai bucura unii de absenta ei! Chiar i s-ar permite lui "voda" sa umble in voie prin "loboda"). Constitutia noastra este schioapa si pentru a face fata cat de cat este nevoita sa umble in carja. Argumentatia dv. cu "prezidentialismul" si "prim-ministerianismul" ma face sa va banuiesc ca doriti de fapt sa luati Constitutiei si carja care ia mai ramas. Mai clar domnule "taran" este ca la fotbal. Jocul echipei din teren se vede mai bine din afara terenului. In ziua de astazi este mare nevoie de observatori atenti si care sa nu ezite sa exclame, atat pentru noi spectatorii, dar mai ales pentru mult prea navalnicii competitori "REGELE ESTE GOL!
Asa sa ne ajute DUMNEZEU!
5. e simplu
(mesaj trimis de Un alt taran în data de 14.01.2008, 15:49)
Nu stiu ce nu pricepi, bade... A luat banu'? L-a luat. A primit ciolanul? L-a primit. Ce e asa de greu de priceput?
6. slab
(mesaj trimis de Nely N. în data de 14.01.2008, 22:52)
Slab articol.