Instituţiile reformei

Cătălin Avramescu
Ziarul BURSA #Editorial / 19 aprilie 2011

Cătălin Avramescu

În "artele marţiale mixte" există diferenţa dintre "striker", luptătorul care mai degrabă îşi loveşte adversarul, şi "grappler", luptătorul care mai degrabă îşi apucă adversarul pentru a aplica tehnici provenite din luptele libere sau din judo. În tenisul de masă există "atacatori", jucători care mai degrabă vin la fileu, şi "apărători", jucători care preferă să se plieze pe jocul adversarului. În alpinism sunt cele două tabere: cei care preferă escalada "liberă" versus cei care preferă escalada "tehnică".

În arta guvernării se întâmplă, pe undeva, ceva asemănător. Simplificând, cele două mari stiluri de guvernare sunt administrarea şi reforma.

Administrarea este ceea ce orice Guvern este obligat să facă, în fiecare zi. Există politicieni specializaţi în chestiuni de administraţie. Acest lucru este explicabil, având în vedere că unii provin chiar din sfera adminis-traţiei centrale sau locale. Ideal vorbind, administrarea presupune un set de calităţi certe, precum corectitudinea şi constanţa.

Reforma presupune, de regulă, oameni diferiţi şi valori diferite. Pe scurt, un stil diferit. Presupune inovaţie, curaj, răspundere şi viziune. Universul său mental şi comportamental este diferit de acela al birocratului corect şi necesar.

Dacă acceptăm această distincţie elementară, devine evident că noi avem, în această ţară, o problemă masivă. Oamenii politici şi, mai ales, instituţiile politice, sunt adaptaţi mai degrabă stilului de joc administrativ, de pe fundul terenului. Nu au nici curajul, nici viziunea şi nici resursele intelectuale şi morale să vină la fileul reformei.

Este un paradox aici, nu-i aşa? De două decenii, politicienii ne asigură că doresc reforma, de un fel sau de altul. Realitatea însă este destul de diferită. Cu unele excepţii, majoritatea celor ajunşi în funcţiile publice par mai degrabă mulţumiţi să gestioneze, adesea în regim de avarie, "dezastruoasa moştenire" lăsată de predecesori.

Nu sunt, desigur, primul care observă acest lucru. Însă explicaţiile curente (răspunderea clasei politice, mentalitatea etc.) mi se par insuficiente. Avem şi o problemă de design constituţional.

Regimul autoritar instalat la putere la începutul anului 1990, prin reprimarea mişcărilor de stradă care au dus la căderea regimului comunist, a fost perceput, de mulţi, ca un regim reformist. Însă, principala dificultate de care s-a lovit acesta a fost adminis-trarea treburilor curente. Derapajele bugetare, inflaţia, scăderea producţiei, ordinea publică: acestea erau provocările majore de la începutul anilor 1990. Partidul dominant, social-democrat, s-a adaptat lent, din mers. Cu costuri majore: să nu uităm că social-democraţii au scăzut în şase ani la jumătate din popularitatea din 1990, în ciuda controlului pe care îl aveau asupra televiziunii, serviciilor secrete şi a unei părţi considerabile a economiei naţionale.

În toată această perioadă, reformele nu i-au interesat prea mult pe social-democraţi. Sloganul reformei a fost mai mult pentru consum extern. Ei nu au ezitat să stea aproape doi ani fără o Constituţie. Le-a trebuit mai mult să treacă la privatizări şi la construcţia unor instituţii noi. În vremea aceasta, social-democraţii au fost partidul administraţiei centrale şi locale, mai degrabă conservatoare. Când reformele au ameninţat interesele acestei clase, reprezentanţii acesteia le-au stopat, la nevoie prin violenţă.

Produs al unei guvernări nesigure, născută între ciomege şi manipulare, formula constituţională impusă de social-democraţi privilegia stabilitatea şi făcea imposibilă orice schimbare de substanţă. De unde şi dificultăţile pe care guvernările ulterioare le-au avut în promovarea reformelor.

Alte formule constituţionale, mai înţelepte, au introdus o măsură de separaţie între instituţiile şi grupurile care asigură administrarea curentă a treburilor publice şi acelea dedicate reformei. Spre exemplu, Constituţia poate fi revizuită sau adoptată într-o convenţie constituţională separată de Legislativ. În unele state americane, o dată la zece ani o comisie independentă examinează prevederile constituţionale şi propune schimbări. În altele, există exigenţa unui singur mandat sau interdicţia mandatelor consecutive. În Statele Unite, Curtea Supremă nu este doar o instanţă de cenzură, ci adaptează norma constituţională contextului. Iar exemplele se pot multiplica.

Adevărul este că unele instituţii, prin natura lor, servesc mai degrabă administrării treburilor curente. Dacă dorim reforme susţinute, trebuie să gândim şi instituţii ori proceduri distincte, cu un grad de libertate şi cu o legitimitate considerabilă. Care sunt acestea? Mă tem că o dis-cuţie profesionistă, structurată, nici nu a avut loc. Noi ne-am mulţumit să credem că politicienii şi funcţionarii vor schimba, de la sine, ceva, din interiorul instituţiilor administraţiei. Însă uneori sunt instituţiile cele care se reformează unele pe altele. Este o idee de la care se poate pleca atunci când căutăm un răspuns.

Notă: Domnul Cătălin Avramescu este consilier prezidenţial.

Opinia Cititorului ( 4 )

  1. 1. De unde a aparut seful dvs ,dle C.Avram.? Prin generare spontanee sau din hulitul FSN post decembrist? Nu incercati sa dregeti busuiocul : sunteti stigmatizati, ca si restul partidelor usl-iste definitiv. Si in mod sigur veti ajunge la lada de gunoi a istoriei ,in comun. Stigmatul comun se refera la crime economice imprescriptibile. Pentru ca au generat drame umane la nivel de colectivitate umana. |Ati produs un genocid sil continuati si acum prin aberatiile administrative luate de o majoritate parlamentata obtinuta prin frauda electorala! Sau credeti ,dle consilier prezidential ca suntem idioti si nu observam deruta celui care s-a considerat un jucator politic? Si a dvs ,ce incercati ,voalat sa ne convingeti de necesitatea reformelor! Ce reforme dle? Nu intelegeti nici dvs ,om cu oarecare cultura politica , ceva mai destept decat Dnii Lazaroiu et co. ,ca situatia a scapat de sub controlul mintii bolnave a sefului dvs? Aud ca acum nu-i mai place nici poporul roman! Sa se duca la tunisieni daca are chef si sa ne lase -n pace! Pana cand legile inexorabile ale istoriei ,care -si accelereaza ritmul de aplicare, nu-i rezerva o soarta gen Mubarak,cu sansa rara, de a sfarsi ca Sadam,doamne pazeste! Ca slugile, scuzati termenul, vor avea soarta stapanilor! Mai meditati, inainte de a ne livra o marfa media,sub forma unui editorial care, horribile dictu,incearca sa ne ia drept prosti!

    ...s'ar putea sa omoare platitudinea. Cataline ma pierzi, zau. Daca tu imi scrii in aprilie 2011 ca Iliescu a fost naspa, e clar ca tre sa te reprofilezi... nu mai ai subiecte si e pacat sa ajungi de ciuca...si asa te citesc numai eu si GB ...vrei sa ne pierzi si pe noi...

    Uite, ca sa te incurajez ma leg de o formula din editorial... Spui undeva sus ce trebe liderului reformator "inovaţie, curaj, răspundere şi viziune" ... Ptiu, cine o fi cu calitatile astea la noi?... parca era unu... sa fie Basescu? sau esti mai subtil de'atat :D 

    1. Am aflat ,recent doua chestiuni interesante:1 La Covasna,seful jucator de la Cotroceni s-a intalnit cu Gyorgy Schwartz-alias Soros- care a insistat ca Sorin Mandrutescu - francmason de rang inalt intr-o loja italiana- sa fie numit primministru! In felul acesta seful dlui Avramescu pierde o parghie, rolul sau de jucator diminuindu-se.2. Vizita in Azerbaidjan este dictata de dorinta americana de a controla fluxul de gaze spre Europa,in scopul stabilirii unui pret de monopol! Incurcate -s caile sefului dlui consilier! Presupun ca dl consilier C.Avramescu intelege faptul ca D-sa,fiind reprezntantul Cotroceniului in Bursa on-line, o incaseaza ,sine ira et studiosi in locul sefului sau. In final, va rog sa-i sugerati sefului dvs, ca intentia de a tine referendumul privind modificarea Constitutiei odata cu alegerile locale in 2012- pe bune!-este o idee proasta! Parol!

      cam frustrat nata, si oleaca obsedat

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb