Reporter: De unde a pornit ideea lansării Simplify?
Cosmin Căpăţâneanu: Ideea de Simplify a apărut din dorinţa de a veni în ajutorul antreprenorilor din piaţa de e-commerce.
Având în spate experienţa KLG de mai bine de 100 de ani, am vrut să oferim magazinelor online posibilitatea de a-şi uşura munca zilnică şi să le eliberăm timpul de activităţi neproductive pentru ei, timp pe care să-l dedice altor segmente din afacerea lor, să implementeze idei noi prin care să crească şi să fie mai aproape de consumatorul lor.
Fără a anticipa contextul pandemic, dar anticipând însă creşterea vânzărilor în comerţul online, anul trecut am luat decizia alături de colegii mei să pornim dezvoltarea unui serviciu de logistică pentru magazinele online, sau într-un limbaj mai "academic", un serviciu de e-fulfillment.
La începutul acestui drum pe care l-am pornit, ritmul a fost unul mai relaxat, în luna ianuarie pornind doar de la construcţia unui nou brand şi a unui design adaptat audienţei către care ne adresăm. Pe măsură ce contextul actual a luat direcţia pe care o ştim foarte bine cu toţii, am accelarat dezvoltarea acestui serviciu, punând bazele lui astfel încât în prezent să reuşim deja să avem primii clienţi în platforma Simplify. Mai mult de atât, am pornit de la o simplă idee de dezvoltare a unui serviciu de e-fulfillment şi în prezent am ajuns să creăm un întreg ecosistem de business centrat pe comerţul online.
Este un ecosistem unic în piaţă care oferă o serie de servicii pentru care un magazin online, care de regulă, este nevoit să apeleze, în acest moment, la mai mulţi furnizori.
De exemplu, când vorbim de Simplify, vorbim şi despre mai multe canale de vânzare. Asta spunem pentru că în primul rând un magazin online are nevoie de comenzi, şi asta de cele mai multe ori presupune integrarea cu platformele de marketplace din România şi în viitorul apropiat cu cele din Europa. Iar noi putem face asta cu ajutorul partenerilor noştri de la easysales.ro.
De asemenea, Simplify înseamnă şi optimizarea livrărilor prin curieri.
Sunt multe magazine online care folosesc serviciile mai multor companii de curierat şi de aici pot apărea multe provocări, dar şi multe oportunităţi.
Prin partenerii noştri de la Innoship, noi oferim soluţii pentru optimizarea acestei activităţi, prin care reuşim să optimizăm costurile livrărilor prin curieri cu până la 25%.
Reporter: De ce investiţie a fost nevoie pentru demararea Simplify? Şi ce estimări financiare aveţi pentru primul an de funcţionare?
Cosmin Căpăţâneanu: Pentru primele 12 luni vorbim de investiţii în valoare de 1.5 milioane de euro, iar în următorii 5 ani, această investiţie va creşte la aproximativ 5 milioane de euro, bani exclusivi alocaţi din fonduri proprii KLG, pentru Simplify.
Chiar dacă în acest moment suntem pregătiţi pentru a adăuga clienţi noi în portofoliul nostru, investiţiile nu se vor opri aici. Infrastructură, depozite, rafturi, soluţii de automatizare, conveioare, lifturi, benzi, dezvoltări de software - toate sunt priorităţile noastre.
Obiectivul nostru este ca în maxim 5 ani să devenim lideri în piaţa de e-fulfillment din România, iar în 3 ani Simplify să ocupe 25% din cifra de afaceri a serviciului de logistică al KLG.
Reporter: Cum vine noul serviciu Simplify în ajutorul antreprenorilor?
Cosmin Căpăţâneanu: Cum spuneam, prin Simplify am vrut să le oferim, în primul rând, extra timp antreprenorilor, timp pe care să îl dedice dezvoltării de idei noi, să găsească modalităţi prin care să îşi crească afacerea şi să aibă mereu o soluţie pentru nevoile consumatorilor lor.
Simplify vine în ajutorul antreprenorilor cu beneficii importante şi anume:
În ceea ce priveşte costul pentru magazinele online care au serviciul de logistică internalizat, vorbim despre un cost fix ce se transformă într-un cost 100% variabil, în funcţie de spaţiul necesar depozitării produselor şi de numărul comenzilor online - sau pe scurt dacă ai marfa în stoc, plăteşti, dacă nu ai, nu plăteşti - şi de asemenea, pentru comenzile online plăteşti doar un preţ pe comandă şi nimic altceva.
Mai mult de atât, un serviciu de e-fulfillment îţi asigură şi o volatilitate a volumelor din stoc şi a numărului zilnic de comenzi. Astfel, bătăile de cap din perioadele de vârf cu spaţiul de depozitare, întârzierea în pregătirea comenzilor, orele suplimentare şi nopţile nedormite, pur şi simplu dispar, oferindu-ţi astfel ocazia de a te concentra pe lucrurile cu adevărat importante pentru magazinul online: să te asiguri de disponibilitatea în stoc a produselor din magazine, să măreşti numărul canalelor de vânzare, să îmbunătăţeşti experienţa clienţilor din magazinul online sau să diversifice gama de produse.
Al treilea beneficiu important vine, aşa cum spuneam, din calitatea serviciului. Performanţa de livrare la timp, performanţa de a livra clientului exact ce a comandat sau chiar îmbunătăţirea timpului de livrare, cu siguranţă vor fi mai bune şi cu un efect final în respectarea promisiunii privind calitatea în faţa clientului final.
Ştim sigur că un client mulţumit, rămâne fidel produsului şi serviciului, comandă din nou şi automat aduce creşteri în vânzări. Iar noi asta vrem să asigurăm prin Simplify. Studiile realizate de partenerii noştri arată că 70% din clienţii se întorc dacă soluţionarea unei reclamaţii e în favoarea lor. Iar cel puţin 77% dintre ei recomandă serviciul respectiv mai departe prietenilor. Şi atunci, de ce să nu te ocupi de soluţionarea solicitărilor clienţilor, în loc să ai grija pregatirii comenzilor.
Reporter: Putem vorbi de pandemie ca o oportunitate pentru dezvoltarea comerţului online?
Cosmin Căpăţâneanu: Noi credem că pandemia cel mult a accelerat comerţul online, o piaţă care oricum era în creştere încă din anii trecuţi.
În 2019, doar 23% din populaţia României a făcut cel puţin o comandă online conform Eurostat, ceea ce ne situează pe penultimul loc din Uniunea Europeană, devansând Bulgaria, care are un procent de 22%.
La nivel urban, stăm ceva mai bine, 56% din utilizatorii de internet comandă online cel puţin o dată pe lună.
În 2019, conform ARMO, sectorul de e-commerce a depăşit pragul de 4,3 miliarde de euro, cu 20% mai mult decât în 2018. Asta înseamnă aproximativ 12 miloane de euro pe zi.
Iar pentru 2020 prognoza este că vom ajunge la 5 miliarde de euro, dar este foarte posibil să încheiem anul cu o sumă chiar mai mare.
Toate aceste statistici se referă strict la segmentul de e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet.
Nu sunt incluse serviciile, biletele de avion, vacanţele şi călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole sau la diferite evenimente, plata facturilor la utilităţi, conţinutul download-abil etc.
În 2020, pe fondul pandemiei, am putut vedea clar o creştere a comenzilor online. Consumatorul a ajuns să aleagă să facă cumpărăturile online, acest lucru fiind o necesitate, iar companiile partenere pentru care furnizăm soluţii de e-fulfillment, au înregistrat un număr de comenzi şi de 4-5 ori mai mare faţă de perioada anterioară pandemiei. Dar aici vorbim şi de un context general, în afara pandemiei. În ultimii doi ani solicitările pe care le-am primit pentru externalizările de soluţii logistice de procesare a comenzilor online, putem spune că s-au triplat pe puţin. Astfel, cererile de externalizare şi migrare către un astfel de centru de e-fulfillment au crescut semnificativ de până la 6 ori, cu tot cu contextul pandemic.
Deci da, putem spune clar că piaţa de comerţ online a cunoscut o accelerare, mai ales că piaţa din România permite acest lucru. Mai mult de atât, în prezent suntem în discuţii cu brand-uri mari la nivel internaţional, care sunt în topul de vânzări al magazinelor online şi care vor să îşi deschidă depozite în România exclusiv pentru comenzile online, pentru a-şi îmbunătăţi semnificativ timpul de livrare către clientul final. Sunt multe companii mari care au făcut acest pas în ultimii doi ani şi care, de asemenea, chiar dacă au şi magazine fizice, aleg să folosească furnizori de logistică diferiţi pentru aceste canale de vânzare.
Reporter: Piaţa de comerţ online a cunoscut un avans puternic în ultimii ani, iar estimările arată că această tendinţă va continua. Credeţi că putem vorbi despre o înlocuire a comerţului din offline cu cel online, mai ales pe fondul pandemiei care a afectat comercianţii din magazine?
Cosmin Căpăţâneanu: Oricât ne-am dori să înlocuim comerţul offline cu cel online, chiar pandemia ne-a arătat că în niciun caz nu o putem face. Perioada în care cu greu am rezistat fără să ieşim din casă mai multe zile, este cea mai bună dovadă. Experienţa în sine de a merge la cumpărturi, fizic, o să rămână pentru mulţi o plăcere şi s-a dovedit a fi chiar o necesitate. Această perioadă pe care o trăim, clar va aduce câteva schimbări în comportamentul nostru, dar nu credem că este cazul să vorbim despre schimbări drastice pe durată lungă.
Pe de altă parte, este foarte adevărat că piaţa de e-commerce a cunoscut o creştere semnificativă în ultimii ani şi mai ales în contextul pandemiei, când aceasta reprezenta chiar şi singura metodă de cumpărare pentru o parte din populaţie. Şi mai putem spune faptul că în România, industria de e-fulfillment, respectiv logistica pentru magazinele online, mai pe înţelesul tuturor, reprezintă un concept care nu este foarte bine definit în acest moment la noi. Piaţa de e-commerce este în continuă dezvoltare în acest moment în România, ceea ce presupune în mod normal şi o dezvoltare a unor servicii complementare, cum este cel de e-fulfillment. Astfel, cerinţa de migrare către centre de e-fulfillment este o consecinţă naturală de evoluţie.
Nu credem că în acest moment, piaţa de e-fulfillment se poate defini ca o piaţa în sine, dar cu siguranţă cererea va fi din ce în ce mai mare, iar acest serviciu va deveni esenţial magazinelor online pentru a-şi putea dezvolta mai departe afacerea. Estimarea noastră este că în acest moment piaţa de e-fulfillment, respectiv piaţa formată din companii care oferă acest serviciu, este una extrem de mică în raport cu volumele de marfă tranzacţionate în online. Ce putem să mai spunem este că da, pentru KLG, procesarea comenzilor online, în ultimii doi ani, s-a triplat şi probabil tendinţa de creştere va continua şi pe viitor.
Reporter: Ce costuri presupun serviciile Simplify?
Cosmin Căpăţâneanu: Cum spuneam, vorbim de un cost fix, care are posibilitatea să se transforme într-un cost variabil. Pe site-ul Simplify, poţi completa câteva informaţii şi vezi instant preţurile. Ulterior acestei bugetări, purtăm o discuţie mai detaliată despre fluxurile clientului şi confirmăm sau ajustăm bugetul iniţial.
Cât timp tipologia mărfii îţi permite să livrezi comenzile printr-un serviciu de curierat, noi spunem că începând de la o medie de 25 de comenzi/zi merită să externalizezi serviciile logistice.
Există într-adevăr întipărită ideea în rândul retailerilor online şi nu doar în rândul celor mici, că serviciile logistice sunt scumpe şi că nu şi le pot permite. Putem spune că până de curând acest lucru era adevărat, pentru că furnizorii de servicii logistice nu erau pregătiţi cu o infrastructură atât în zona de depozit, cât şi de software adecvate. În cazul KLG, acest lucru este total diferit acum.
Reporter: Ce proiecte şi ce planuri de investiţii aveţi în vedere?
Cosmin Căpăţâneanu: Unul dintre cele mai importante planuri vine din dorinţa de a adăuga clienţi noi în portofoliul nostru şi de a oferi o calitate şi o variatate de servicii foarte bune.
Spuneam despre Simplify că a devenit un ecosistem şi pentru a-l dezvolta în continuare, în viitorul apropiat avem în plan să adăugăm noi funcţionalităţi în platformă, toate gândite să le uşureze antreprenorilor interacţiunea cu noi şi să le ofere mai mult timp pentru lucrurile esenţiale din afacerea lor.
Astfel, vrem să includem servicii de finanţare pentru magazinele online; servicii de training: atât programe specifice pieţei online, cât şi programe de dezvoltare pentru managerii magazinelor online; servicii de Customer Service/Call Center. Având în vedere că putem gestiona întregul lanţ, de la momentul comenzii online sau al achiziţiei, până la livrarea către consumatorul final, putem prelua şi efortul de a răspunde întrebărilor clienţilor care comandă online, astfel încât să eliberăm magazinele online şi implicit să oferim un serviciu mai bun şi mai rapid decât acum, având în vedere că avem un acces facil la informaţiile despre comenzi; servicii de marketing online; servicii de web design; servicii de consultanţă.
Reporter: Care sunt sectoarele cu cea mai mare dezvoltare în e-commerce?
Cosmin Căpăţâneanu: Categoriile cu cele mai mari creşteri vin pe segmentele:
- Fashion: + 5,9% în 2019 faţă de 2018;
- Articole pentru copii: + 5,8% în 2019 faţă de 2018;
- Pet shop: + 13% în 2019 faţă de 2018;
- Cărţi, Muzică şi Film: + 13% în 2019 faţă de 2018.
Potrivit statisticilor partenerilor noştri de la eMAG Marketplace, piaţa de Fashion&Beauty va înregistra o creştere cu 55% în 2020, faţă de 2019, Sport&Outdoor o creştere cu 56% în 2020, faţă de 2019, iar secţiunea DIY aproape se va dubla în 2020.
De asemenea, din tendinţele analizate de reprezentanţii eMAG Marketplace, verticale cu potenţial semnificativ de creştere în 2020 mai sunt şi categoriile Home & Deco, Auto şi Jucării. Potrivit PayU, topul categoriilor pentru care românii au făcut plăţi online prin card în 2019 (atât e-tail, cât şi servicii) a fost: IT&C, Travel, Plăţi de facturi la utilităţi, Fashion, Home & Deco, Asigurări.
Am putut vedea şi alte câteva creşteri foarte importante cum ar fi că, potrivit celor de 2Performant, cea mai mare creştere a coşului mediu s-a înregistrat în 2019 pe categoria Electro-IT&C, o creştere cu 18.5% in 2019, faţă de 2018. Conform ARMO, în campania de Black Friday din noiembrie 2019, românii au făcut cumpărături online în valoare de 253 milioane euro.
Având în vedere că media zilnică în comerţul online este de 12 milioane de euro, cum te poţi pregăti, ca magazin online, pentru o creştere a numărului de comenzi de 20 de ori într-o perioadă extrem de scurtă de timp, de 1-2 zile, astfel încât să reuşeşti să şi livrezi servicii de calitate clienţilor? Invesţiile ar fi enorme şi nu ar fi justificate. Şi atunci, de ce să nu te ocupi de soluţionarea solicitărilor clienţilor, optimizarea site-ului pentru mobil, documentarea produselor, mai multe poze la produse, notorietatea magazinului, optimizarea costurilor, adăugarea de categorii noi de produse în site, în loc să ai grija pregătirea comenzilor, a găsirii de soluţii de transport şi a gestionării mai multor curieri? Aici intervine Simplify!
Reporter: Vă mulţumesc!