Reporter: Care este bilanţul companiei pe anul trecut, ţinând cont că a fost un an dificil, marcat de crizele generate de conflictul din Ucraina şi de o inflaţie galopantă? Cum se prezintă rezultatele financiar-contabile privind cifra de afaceri şi profitul, în comparaţie cu anii pandemici, 2020 şi 2021, şi cu anul prepandemic 2019?
Lucia Stoicescu: Anul 2022 a fost un an bun pentru noi, am continuat creşterea de peste 40% avută an de an, inclusiv în perioada de pandemie. Atât venitul, cât şi numărul persoanelor care împărtăşesc valorile noastre şi implementează proiectele au crescut semnificativ. Acest lucru ne bucură şi ne face să privim cu optimism spre viitor.
Conflictul din Ucraina şi pandemia ne-au învăţat o lecţie importantă. Cu toate acestea, am reuşit să demonstrăm că echipa noastră este puternică şi unită chiar şi în situaţii dificile.Tocmai această unitate, cred eu, stă la baza performanţelor reuşite de mindit.io. We put people first, iar acest lucru se vede direct atât în cultura noastră, cât şi în cifrele realizate an de an. Pentru noi, un rezultat sănătos care să susţină ritmul de creştere şi finanţarea necesară pentru creştere organică este de minim 20%, procent pe care am reuşit să-l depăşim prin procese îmbunătăţite constant. În 2023 planuim să ne consolidăm poziţia pe pieţele noastre de interes şi să continuăm să ne creştem avantajele competitive. În ceea ce priveşte echipa noastră, ne dorim să creştem comunitatea de oameni care împărtăşesc viziunea şi valorile mindit.io, oferind beneficii unice, cum ar fi faptul că toţi colegii noştri pot lucra de oriunde îşi doresc ei, de acasă, de la birou sau de la una dintre casele noastre minditNomad.
Reporter: Care sunt sectoarele din activitatea dumneavoastră a căror dezvoltare aţi continuat-o anul trecut?
Lucia Stoicescu: Avem parteneri în diverse domenii, deci sectoarele noastre de activitate sunt strâns legate de portofoliul de clienţi cu care colaborăm. Ne-am axat pe servicii specifice de software product engineering pentru industriile de retail, healthcare, financiare şi bancare, foodtech, travel, pharma şi publishing. Pentru fiecare client alocăm o echipă dedicată care să implementeze tehnologii de top pentru a contribui la dezvoltarea unui avantaj competitiv pentru partenerii noştri.
Am dezvoltat aplicaţii pentru una dintre cele mai mari companii de travel retail din lume, cu peste 2200 de locaţii prezente în aeroporturi de pe întreg globul. Totodată, am întărit parteneriatul cu Swisscom pentru dezvoltarea aplicaţiei Medical Connector care este o soluţie de comunicare de date standard DICOM, fără restricţii de dimensiune a fişierelor pentru furnizorii de servicii şi instituţiile din sectorul sănătăţii din Elveţia.
Indiferent de client sau sector, echipa fiecărui proiect tratează holistic provocările, asigurându-se că produsul final va fi cel mai bun pe care îl putem livra. Aici avem în vedere atât partea funcţională, cât şi tot ceea ce înseamnă performanţa, securitatea, gradul de scalabilitate şi adaptare continuă, învăţând din customer journey şi îmbunătăţind constant experienţa de funcţionare şi utilizare.
• Configurator digital pentru companiile care doresc să-şi dezvolte propriile produse vegane
Reporter: Cu ce provocări v-aţi confruntat anul trecut şi ce oportunităţiaţi identificat în piaţă?
Lucia Stoicescu: Având în vedere că ne-am deschis biroul în Elveţia - mindit Swiss, pot spune că a fost mult mai uşor să fim alături de partenerii noştri puternici din această ţară. Am atras noi parteneri devenind membri ai unor organizaţii cu o prezenţă puternică pe piaţa elveţiană, cum ar fi Swiss Fintech, Camera de Comerţ Româno-Elveţiană sau FinSwiss, la care se adaugă statutul nostru de Microsoft Partner în Elveţia. Anul trecut, cel mai mult ne-am concentrat pe explorarea oportunităţilor de business în zonele DACH (Germania, Austria şi Elveţia) unde ne-am consolidat poziţia pe piaţă, dar şi în Statele Unite, unde ne-am dezvoltat parteneriate noi.
În Statele Unite lucrăm cu un partener consolidat pe piaţa globală din sectorul licenţelor pentru tehnologii şi proprietate intelectuală pentru mobile computing, sisteme de comunicare, stocare de date şi sisteme de circuite tridimensionale integrate (3D IC), printre multe altele.
Industria de foodtech a continuat să crească şi noi ne-am bucurat din plin de parteneriatul cu Planteneers, o companie din Germania. Alături de ei am implementat un configurator digital care ajută companiile să-şi dezvolte propriile produse vegan. În doar 15 minute, clientul final poate configura şi comanda deja o mostră, produsul final fiind gata de a fi lansat pe piaţă în două săptămâni.
Tot în 2022, ne-am dezvoltat competenţe de payment processing prin intermediul proiectului pe care l-am derulat cu partenerii noştri din SUA şi România. A fost o experienţă extrem de plăcută să lucrăm cu o companie fintech care îşi propune să reinventeze trimiterea şi primirea plăţilor transfrontaliere, din care am învăţat foarte multe, extinzându-ne în acest fel expertiza în domeniu. Am contribuit astfel la o experienţă a plăţilor personalizate şi sigure pentru instituţii de învăţământ de top din întreaga lume, precum şi pentru zona de sănătate.
Provocările au fost legate de instabilitatea pieţei. În zona de fintech, care a fost afectată în mod direct, ne-am concentrat să rămânem un partener de încredere în toată această perioadă pentru toţi clienţii noştri. Consider că acest mod de a face business este unul corect, unul care ne caracterizează pe noi ca echipă, având în vedere că suntem parteneri de ani de zile cu majoritatea companiilor cu care lucrăm, iar cu unele colaborăm încă din primul an de mindit.io.
Anul acesta avem deja în vedere parteneriate noi cu clienţi enterprise şi suntem în discuţii avansate cu nume importante din industriile în care activăm deja, dar şi cu câteva companii din zone de interes noi pentru echipa noastră.
• "IA este o oportunitate pe care încercăm să o fructificăm pe cât de mult se poate"
Reporter: Ştim că activitatea pe care o derulează compania priveşte mai multe industrii cum ar fi banking, retail, fintech, foodtech, healthcare, hospitality şi real estate. Ce tip de soluţii oferiţi acestor domenii? Care sunt atuurile soluţiilor oferite de companie în actualul context geopolitic şi strategic, în care a crescut numărul provocărilor şi atacurilor cibernetice?
Lucia Stoicescu: În general, ne axăm pe soluţii care să ofere clienţilor atingerea obiectivelor strategice de creştere, accelerarea creşterii sau modernizarea ecosistemelor, care se traduce prin implementarea de platforme şi aplicaţii data driven, E2E. La nivel de companie, securitatea este o preocupare continuă pentru noi şi partenerii noştri prin traininguri şi audituri interne. În acelaşi timp, luăm în considerare implementări de bune practici şi parteneriate cu lideri în domeniu.
Reporter: În ultima jumătate de an, Inteligenţa Artificială a început să fie folosită în domenii diferite, inclusiv în mass-media. Cum vedeţi această expansiune a IA şi ce reprezintă IA pentru proiectele pe care le dezvoltaţi sau doriţi să le dezvoltaţi?
Lucia Stoicescu: Inteligenţa artificială există de mult timp în lumea noastră. De la sugestiile pe care le primim pe platformele de streaming, până la felul în care platformele sociale ne recomandă conţinut.
În ultima perioadă, a devenit un instrument disponibil direct pentru consumatorul final. Acum este posibil să interacţionăm direct cu un consultant "care le ştie pe toate" ce ne poate ajuta în cât mai multe situaţii. IA este cu siguranţă o oportunitate pe care încercăm să o fructificăm pe cât de mult se poate. La acest moment, suntem consumatori de IA şi implementatori.
Capacitatea sistemelor IA de a digera cantităţi mari de informaţii într-un timp relativ scurt ne permite să fluidizăm fluxurile noastre de dezvoltare.
De asemenea, folosim IA pentru a transforma proiectele şi afacerile clienţilor noştri ca să fie mai eficiente şi mai dinamice. Facem asta analizând sistemele lor existente şi propunând abordări alternative. Dacă doriţi, cream asistenţi virtuali care le permit clienţilor noştri să identifice oportunităţi în zone surprinzătoare.
Uitându-ne la parteneriate de lungă durată, încercăm mereu să identificăm maniera prin care să accelerăm sau să dezvoltăm portofoliul de soluţii al unui client. În acest moment, adoptăm MLOps pentru a ne asigura de îmbunătăţirea continuă a sistemelor IA pe care le dezvoltăm.
În economia modernă, datele reprezintă echivalentul petrolului din era industrializării. Noi facem tot posibilul pentru a ne asigura că sistemele dezvoltate de noi sunt pe cât de sigure, eficiente şi inovatoare cu putinţă.
• "În România, momentan, cultura accesării de servicii software din extern este în curs de dezvoltare"
Reporter: În urmă cu doi ani, aproximativ 90% din activitatea companiei consta în servicii pentru pieţele externe, dintre care cele mai importante sunt Elveţia, Germania, Franţa şi SUA. S-a păstrat acelaşi procent sau a mai scăzut? De ce produsele dumneavoastră nu sunt încă accesate de piaţa internă? Digitalizarea companiilor care se va realiza prin intermediul PNRR poate duce la mărirea pieţei interne pentru serviciile oferite de dumneavoastră. Sunteţi pregătiţi să oferiţi soluţii adecvate pentru companiile din România? Care sunt recomandările pentru următorii paşi ai antreprenorilor români în lumea digitală?
Lucia Stoicescu: Pentru mindit.io, zona DACH este de interes, iar strategia pe termen mediu este de consolidare a poziţiei pe aceste pieţe. Din experienţa pe care am avut-o până acum, aici aducem cea mai mare valoare prin expertiza acumulată şi prin modul în care abordăm proiectele. Ne concentrăm pe proiecte de durată, credem că aduc cea mai mare valoare pentru partenerii noştri. Prin intermediul acestor parteneriate, îi ajutăm să-şi transforme business-ul şi să obţină beneficii semnificative pe termen lung.
În România, momentan, cultura accesării de servicii software din extern este în curs de dezvoltare. Există o discrepanţă destul de mare între aşteptările legate de cum accesezi astfel de servicii şi despre ce este inclus şi ce nu este inclus în aceste servicii. Avem clienţi şi în România, dar companii multinaţionale. Antreprenorii autohtoni încă încearcă să se acomodeze cu fluxurile de creare a unei soluţii tehnice care implică mai mulţi factori, cum ar fi să nu uite că orice aplicaţie are nevoie de un contract de mentenanţă precum şi adăugarea de noi funcţionalităţi care vor apărea în viitor, iar dacă este o aplicaţie pentru mulţi utilizatori să ia în calcul când scriu un proiect şi zona de business intelligence şi costurile care pot să decurgă din manipularea şi stocarea de date.
Sunt încă destule aspecte de pus la punct pe piaţa locală în acest sens.Personal, sunt convinsă că este doar o chestiune de timp până când România se va alinia modului de lucru care este deja adoptat în mai multe ţări occidentale.
Reporter: Ce portofoliu de clienţi are compania şi care sunt cele mai importante proiecte pe care le aveţi în implementare în acest moment?
Lucia Stoicescu: Colaborăm cu clienţi enterprise si de dimensiune medie din domeniile mentionate anteriorsi ne mândrim cu fiecare proiect pe care îl implementăm. Doar anul trecut am livrat către clienţii noştri peste 140 de soluţii create de echipele noastre de specialişti.
În acest moment, cele mai mari proiecte în derulare sunt o platformă pentru Master Data, o platformă pentru hospitality, iniţiative ML şi MLOPS, integrări în zona bancară, deployment şi migrări în Cloud, platforme Foodtech şi implementarea unor sisteme tehnologice pentru licenţierea drepturilor de proprietate intelectuală în mai multe arii tehnice din sfera digitală.
• minditNomad - posibilitatea de lucru fully remote
Reporter: Full remote şi minditNomad sunt modalităţile de lucru pe care le oferiţi angajaţilor companiei. Care dintre ele a oferit cel mai mare procent de rezultate optime şi cum se împacă cele două modalităţi de lucru în ceea ce priveşte atingerea ţintelor şi strategiilor propuse de companie?
Lucia Stoicescu: Cele două moduri de lucru sunt complementare între ele, oferindu-le colegilor noştri posibilitatea de a lucra fully remote de oriunde îşi doresc, inclusiv de la una dintre casele noastre minditNomad din Bucureşti, Cluj-Napoca, Sibiu, Iaşi, Constanţa sau Comarnic.
Astfel, colegii noştri pot alege să-şi rezerve oricare dintre aceste locuinţe minditNomad şi pot decide să lucreze de acolo împreună cu colegii sau să-şi petreacă o vacanţă într-un alt oraş, la munte sau la mare, alături de familie şi prieteni. În toate casele minditNomad se găsesc toate cele necesare pentru a lucra în condiţii optime, să nu mai vorbim de privelişti superbe de munte sau o vedere la mare cu care ţi-e mai mare dragul să te trezeşti dimineaţa. Tocmai de aceea, cele mai populare minditNomad homes sunt cele de la Comarnic şi Constanţa.
Un alt aspect important al nomadismului nostru este şi oportunitatea de a intra în contact cu comunităţile tehnice locale din ţară. Migrarea spre muncă de acasă a crescut dorinţa noastră de a intra în contact cu ei şi de a ajuta la conturarea comunităţilor tehnice locale.
minditNomad a câştigat şi premiul pentru "Best Benefits Strategy" în cadrul galei Employer Branding Awards 2022, fapt ce demonstrează încă o dată cât de bine primită este această iniţiativă în cadrul echipei noastre.
În aceeaşi notă, prin cultura noastră organizaţională, am reuşit să punem bazele unei echipe care a fost premiată la nivel internaţional pe mai multe planuri, cum ar fi cele 3 medalii de argint obţinute la Gala Stevie Awards din Las Vegas, pentru compania cu cea mai rapidă creştere, Mona Hristachi, Co-COO mindit.io - Woman of the Year şi Roxana Stăneiu, People Director - Female Employee of the Year.
Iar toate aceste realizări şi reuşite de care ne bucurăm împreună, ca echipă, ca o comunitate, nu ar fi fost posibile fără Irina Arsene, fondatoarea mindit.io, care anul acesta a devenit prima câştigătoare din România a premiului "Inspiring Woman of the Year" Award, la EY Entrepreneur Of The Year Gala.
Reporter: Ce estimări aveţi pentru finalul acestui an în privinţa activităţii companiei şi a cifrei de afaceri?
Lucia Stoicescu: Estimăm şi în 2023 o creştere a competenţelor şi a avantajelor noastre competitive, cu focus pe consolidarea şi întărirea poziţiei mindit.io pe piaţă din zona DACH. Rămânem fideli angajamentului nostru de a fi partenerul colegilor noştri pe parcursul dezvoltării lor personale. We put people first, cum spuneam şi la început, iar acest lucru va sta la baza tuturor planurilor noastre.
De aceea, pe parcursul anului o să avem colegi ce vor prezenţa la conferinţe, webinarii sau în cadrul comunităţilor locale şi multe alte iniţiative prin care ne dorim să creştem, împreună, că o echipa. Astfel, împreună cu alţi parteneri încercăm să dăm înapoi comunităţii şi ne extindem ariile de competenţă.
mindit.io se află într-o continuă creştere organică, iar de la sfârşitul anului trecut am devenit oficial o companie acreditată că Great Place to Work®! Acest lucru nu poate decât să ne bucure şi să ne dea încredere că împreună ne putem îndeplini toate obiectivele pe care ni le propunem.
Reporter: Vă mulţumim!