Comisia Europeană a publicat la sfârşitul lunii iunie ediţia din 2020 a "Digital Economic and Society Index" (DESI), un studiu anual care evaluează performanţa digitală a Europei şi urmăreşte evoluţia statelor membre ale UE în ceea ce priveşte competitivitatea digitală. România s-a clasat pe locul 26 din 28 între statele membre, poziţie obţinută în baza a cinci criterii cheie - conectivitate, capital uman, utilizarea serviciilor de internet, integrarea tehnologiei digitale şi serviciile publice digitale. În ciuda unui sector IT puternic şi a reputaţiei bune a companiilor din domeniul tehnologiei, România este încă deficitară în comparaţie cu alte state membre ale UE la adoptarea digitalizării în sectorul privat şi cel public, potrivit unui comunicat de presă.
Liviu Apolozan, fondator DocProcess, a declarat:"Rezultatele studiului, deşi alarmante, nu vin ca o surpriză pentru antreprenorii români din domeniul tehnologiei. Majoritatea companiilor de IT dezvoltă produse pentru pieţele externe sau vizează multinaţionale care înţeleg valoarea adăugată a soluţiilor tehnologice avansate. Este un paradox că în România, care este renumită de altfel pentru experţii în IT, majoritatea IMM-urilor locale sunt rezervate în faţa transformării digitale. Adoptarea digitalizării ar trebui considerată o investiţie şi nu o cheltuială, iar in unele cazuri nici nu se poate vorbi despre investiţie, pentru ca este vorba pur si simplu despre utilizarea de servicii digitale. Este adevărat ca utilizarea acestor servicii necesita uneori transformări organizaţionale interne de adaptare la procesele automatizate, care pot fi considerate investiţii. Experienţa noastră, căpătată în urma colaborării cu firme de toate dimensiunile, ne-a arătat că o companie poate recupera în mai puţin de un an investiţia in reorganizare interna necesara pentru utilizarea unei platforme de facturare digitală"
La categoria servicii publice digitale şi utilizarea serviciilor de internet, România s-a clasat pe ultimul loc în UE. La integrarea tehnologiei digitale, care include adoptarea de către IMM-urile locale a soluţiilor digitale, România ocupă penultimul loc. Studiul arată că doar 23% dintre companiile româneşti transmit informaţii prin canale electronice, comparativ cu 34% media din UE, şi doar 8% folosesc reţele de socializare (media din UE fiind de 25%). Începând cu 2019, 11% dintre IMM-urile româneşti au migrat la vânzări online şi doar 5% din cifra de afaceri totală a fost generată prin platformele de e-commerce, comparativ cu media din UE de 11%. În plus, studiul mai arată că, IMM-urile româneşti au făcut cele mai mici investiţii în tehnologie în cursul anului 2019 dintre toate statele membre ale UE.
Studiul DESI a subliniat faptul că România nu are o strategie naţională de transformare digitală pentru întreprinderi şi că sunt necesare măsuri specifice pentru sprijinirea digitalizării IMM-urilor şi creşterea gradului de conştientizare cu privire la importanţa şi beneficiile adoptării tehnologiilor digitale. Evaluarea s-a bazat pe datele din 2019, înainte de izbucnirea pandemiei de COVID-19, care a evidenţiat încă o dată importanţa crucială a competenţelor digitale ale cetăţenilor şi digitalizarea economiei, aminteşte comunicatul de presă.
În prima jumătate a anului 2020, cererea pentru serviciile de digitalizare oferite de DocProcess a crescut în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut. DocProcess subliniază că în urma izbucnirii pandemiei, s-a observat o creştere semnificativă a discuţiilor privind procesul de transformare digitală, în special în sfera publică, concentrate însă în mare parte pe teorie. DocProcess ajută companiile locale şi corporaţiile internaţionale sa elimine hârtia şi munca manuală repetitivă prin dezvoltarea de soluţii digitalizate care ajută la migrarea proceselor de achiziţii şi vânzări, logistice sau administrarea de contracte în mediul online.
Cel mai mare obstacol în procesul de digitalizare în România rămâne în continuare îngrijorarea că investiţia în transformarea digitala nu va fi recuperată. Totuşi, în 2019, DocProcess a realizat un studiu de caz asupra unuia dintre clienţii săi, Cora, un brand de retail care operează supermarketuri din România. Studiul a arătat că retailerul a economisit 150.000 de euro în 18 luni prin migrarea a 93% din furnizorii săi la facturarea electronică. În afară de suma economisita, trecerea la facturarea electronică a rezultat în facturi 100% corecte, reducând astfel sarcinile de rutina ale personalului din departamentul financiar, plata mai rapidă către furnizori, acces în timp real la informaţii despre situaţia financiara, precum şi raportări legale mai precise şi un proces mult mai rapid de rambursare a TVA-ului de către autorităţi.