Ca la baschet, ar putea să creadă cineva! Un meci este la mijloc, dar terenul pe care se joacă nu este unul sportiv şi nici politic, ci se cheamă Constituţia României!
Nu trebuie să fie cineva "docent" în drept ca să poată citi şi înţelege mesajul şi soluţiile Constituţiei României pentru problemele elementare, cum este cazul mandatului guvernamental. Sunt două situaţii cînd acest mandat este pus în discuţie şi Constituţia prevede un rol expres pentru Preşedintele României. În ordinea logicii democraţiei, primul tip de situaţie survine imediat după desfăşurarea alegerilor. Se anunţă rezultatele, sunt validate, iar pe baza lor instituţia fundamentală a oricărei democraţii, Parlamentul, se constituie şi îşi începe mandatul. Prima problemă a acestui mandat este asigurarea unui nou Guvern. Aici intervine şi Preşedintele, conform art. 103, desfăşurînd în mod logic operaţiunile de consultare a partidelor reprezentate în Parlamentul nou ales/format, începînd cu cel care deţine majoritatea, dacă o asemenea majoritate există. După care, Preşedintele îşi exercită atributul de a desemna un candidat pentru funcţia de prim-ministru. Fără să o spună explicit, textul subînţelege, fără echivoc, faptul că acel candidat este agreat/ acceptat de partidul care deţine majoritatea, putînd să fie, sau să nu fie un lider sau un membru al său!
Dacă şi numai dacă nu există majoritate deţinută de un singur partid, textul art. 103 cere Preşedintelui să consulte şi celelalte partide reprezentate în Parlament pentru a se găsi soluţia unui candidat de prim-ministru cu susţinere parlamentară venită din partea mai multor partide reprezentate. Mecanismul art. 103 încearcă, astfel, să evite "jocul în gol" creat de situaţia în care Preşedintele ar "autonomiza", ca să nu spun abuza, privilegiul său de a numi un candidat pentru funcţia de premier, folosindu-l împotriva rezultatului votului din alegeri, adică al partidului care deţine majoritatea, sau a oricărei coaliţii care poate şi se hotărăşte să sprijine un candidat pentru a deveni premier. În acest fel, se evită, din capul locului, un posibil conflict între Preşedinte şi Parlament şi, în plus, se reduce la maxim timpul în care guvernarea nu este asigurată de un Guvern investit de Parlament, cu depline puteri. Pe scurt, această situaţie şi procedurile ei stau în Constituţie sub titulul de "Investitură", iar ea survine, de fiecare dată, după momentul alegerilor generale pentru Parlament.
Mai există, însă, un tip de situaţii în care putem să nu avem un Guvern şi este nevoie de numirea lui. La această situaţie se referă art. 85 al Constituţiei, sub titlul "Numirea Guvernului". Dintr-un motiv oarecare, politic, desigur, un guvern poate să demisioneze, ori poate să îşi încheie mandatul înainte de termen, sub ghilotina unui vot de cenzură. Spre deosebire de altele, Constituţia României nu obligă la o nouă consultare electorală (noi alegeri generale), în aceste cazuri. Ea permite ca, pe baza reprezentării partidelor în Parlament, să se constituie un alt Guvern, cu aceeaşi, sau cu altă majoritate de susţinere politică. Dacă e bine sau nu, asta-i altă gîscă într-altă traistă! Aşa prevede Constituţia şi, pînă nu o schimbăm, acestea sunt mecanismele ei. În acest caz, Constituţia nu a mai prevăzut momentul "consultării partidelor", ca fază preliminară a desemnării de către Preşedinte a candidatului pentru funcţia de prim-ministru. De ce? S-ar putea scrie un mic capitol, interesant, într-o teză de doctorat, pe această întrebare, dar scopul nostru, aici şi acum, este să înţelegem cum funcţionează soluţiile prezăvute de Constituţie, nu care este "filosofia" din spatele lor. Faptul că art. 85 se referă la acest tip de situaţie, diferit, fără putinţă de confuzie, de cel care specifică procedurile de investitură (103), apare în toată claritatea şi din tratarea în paragrafele 2 şi 3 a speţelor mai slabe ale situaţiei, cele în care nu demisionează guvernul în ansamblu, ci doar sunt înlocuiţi diferiţi miniştri (remaniere sau vacanţă) cu specificarea specială că, în caz de remaniere care schimbă compoziţia politică a Guvernului, este nevoie şi de aprobarea Parlamentului pentru schimbările cu pricina.
Dintr-un motiv care şi el ar merita un moment de reflecţie, pentru că faptul nu este "întîmplător", Textul Constituţiei României enumeră cele două tipuri de situaţii, în ordinea inversă faţă de logica democratică a instituirii guvernării: Alegeri, Constituirea Parlamentului, Investirea Guvernului. Să fie acest fapt baza confuziei în care pare că Preşedintele Iohannis s-a hotărît să arunce procesele instituţionale esenţiale ale statului de drept şi ale democraţiei din România? Este clar că domnia sa nu dispune nici de consilierii politici, nici de cei juridici/constituţionali, capabili să se ridice la înălţimea temelor cu care Preşedintele se confruntă, capabili să ofere soluţiile care respectă logica-dinamica constituţioanală, chiar dacă astfel îl contrariază pe Preşedinte, asumîndu-şi astfel riscul de a fi obligaţi de criteriile minime de consistenţă profesională şi morală de a pleca din înaltele funcţii, dacă sfaturile şi soluţiile lor, competent argumentate, nu sunt acceptate de deţinătorul vremelnic al atribuţiilor de Preşedinte al României. Altfel nu s-ar putea explica erorile masive de poziţionare ale Preşedintelui în raport cu logica competiţiei politice, iar acum în raport cu prevederile constituţionale.
Am mai vorbit şi cu alte prilejuri despre mania comunicării pe Facebook şi alte reţele de socializare, de care este cuprinsă, fără de leac se pare, instituţia prezidenţială şi despre deserviciile grave pe care le face actului de guvernare şi proprietăţii comunicării oficiale, care are cu totul alte criterii şi cerinţe juridice de exprimare, faţă de comunicarea socială obişnuită. Cineva, însă, se face că nu înţelege diferenţa; ori cine ştie?, poate chiar nu o înţelege nimeni dintre cei care se joacă de-a instituţiile publice la palatul din vîrful dealului Cotroceni. Comunicatul de pe Facebook dat în numele Preşedintelui României este un monument de confuzie politică şi constituţională, care periclitează actul de exercitare a celui mai înalt mandat al puterii publice din România!
Într-o veselă inconştienţă, textul cu pricina, la persoana întîi, Preşedintele (deci!), ne anunţă că "i-am invitat la Palatul Cotroceni pe reprezentanţii partidelor politice care alcătuiesc noul Parlament". Dacă nu cumva confundă palatul cu pricina cu propriul domiciliu, atunci invitaţia nu are nici un sens, nici constituţional, nici politic. Dacă Preşedintele plasează acţiunea sa în situaţia din art. 103, atunci referinţa aceasta era obligatorie în textul Comunicatului oficial. În acelaşi mod, obiectul consultărilor nu poate fi vreo nevoie de clarificare a Preşedintelui, ci doar cel prevăzut de Constituţie: discutarea diferitelor propuneri pentru un candidat pe care Preşedintele să-l desemneze pentru funcţia de prim-ministru. Dacă Preşedintele vrea să facă altfel de consultări, cu alt obiect şi alte scopuri, politice sau nu, este liber să o facă, dar nu în procedura şi în cadrul oficial prevăzut de Constituţie la art. 103, ci, aşa cum se obişnuia în perioada interbelică, în cadru privat, la domiciliul, la conacul, ori la moşia personală!
1. omul sfinteste locul
(mesaj trimis de Salomeea în data de 14.12.2016, 06:38)
Ar fi util sa va oferiti serviciile de cnsiliere politica, in mod oficial.Asa o faceti doar in articole si nu se tine seama de solutiile recomandate.
Cred ca daca vi se ofera aceasta oportunitate, echipa presedintelui ar avea de castigat, asa doar studentii dv se bucura de solutiile gasite. Fiecare e liber sa aleaga ce e mai bine pentru el...dar pentru Romania ar fi mai bine...vorba cea omul sfinteste locul.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2016, 06:45)
Pe ce te bazezi cand spui ca nu se tine seama?
1.2. raspuns pt anonim (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 14.12.2016, 10:29)
Pe fapte, pe realitate. A mai recomandat sa nu se comunice pe facebook oficial..ati observat vreo schimbare? Domnul profesor este fromator de opinie...nu consilier personal al presedintelui. E o diferenta! Din pozitia de jurnalist paote sau nu sa dea sfaturi..dar din pozitia de consilier prezidential e obligat prin fisa postului...nici intr-un caz si nici in altul nu e sigur ca se tina seama de sfat.
Sper sa nu se supere domnul priofesor ca mi-am exprimat aceasta opinie public...dar sincer...
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2016, 20:37)
Gresit; domnului Codita ii place doar teoria/speculatiile si apocalipsa.
Adus "in practica" ar trebui sa accepte/sa inghita si parerile altora.
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2016, 20:38)
Spera, dar nu te astepta.
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 14.12.2016, 22:33)
La ce sa ma astept?
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.12.2016, 19:41)
Nu te astepta sa nu se supere dom' priofesor.
1.7. doresc bine si frumos (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 16.12.2016, 00:03)
Nu se supara usor dansul, e intelept...ceea ce imi doresc eu nu coincide cu ceea ce isi doreste dansul. Ce cred eu ca e bine poate dansul crede ca e rau...binele si frumosul sunt relative...Dansul are suflet bun si merita tot ce e bun si frumos dar mai ales are multe competente rara intalnite care il recomanda pentru a fi la butoane nu numai sa consilieze.
2. fără titlu
(mesaj trimis de zaza în data de 14.12.2016, 10:32)
N-ai fost la vot...asa parca ai declarat...Paleologu nu a fost pe lista asa ca mai bine dute si bea o CAFEA....lasa comentariile deoarece nu faci parte din elita celor care au fost la vot..
Iti inteleg frustrarea
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de zaza în data de 14.12.2016, 10:35)
....da ma refer la Cornel Codita....
2.2. competente versus prioritati (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Silvia în data de 14.12.2016, 12:46)
Se pare ca cei care au votat sunt o elita..originala definitie a elitei.
Domnul profesor are competenta sa comenteze pe cand mata nu faci demonstratia ca o ai...desi intelegi frustrarea unora sau a altora. Nu stiu unde a declarat domnul profesor ca a votat sau nu insa e alegerea dansului sa isi stabileasca prioritatile in viata...mai ales cand esti lamurit de felul in care functioneaza institutiile statului...numai cand ma gandesc mi se face greata de toata mancatoria politica si jocurile...
2.3. nici competente lingvistice nu ai zaza (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Penelope în data de 14.12.2016, 12:49)
Copii, noi scriem corect du-te!, de la te du!
2.4. du-te zaza, sa mai inveti carte ! (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Ana în data de 14.12.2016, 12:56)
E simplu de verificat: dacă la prezent pot să-l pun pe te în faţă, atunci când -te e la coadă (la imperativ, adică, da’ nu-s sigură că ştii ce-i ăla), îl scriu cu cratimă:
te duci > du-te sa mai inveti carte !
te speli > mai spală-te !
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de zaza în data de 14.12.2016, 13:29)
Te -ai ofticat ??? .... da ai dreptate ,mi-a scapat sa apas pe cratima.
2.6. nu, doar iti dau lectii (răspuns la opinia nr. 2.5)
(mesaj trimis de Ana în data de 14.12.2016, 16:30)
Ai multe scapari..daca ar fi numai cratima ar fi bine!
2.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.6)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2016, 20:41)
Chiar asa miros fin ai?
3. fără titlu
(mesaj trimis de Gabriel în data de 14.12.2016, 11:27)
Manipulare ordinara. Presedintele cheama la consultari partidele asa cum s-a procedat de fiecare data, fara sa fie constituit Parlamentul. Nu este vorba de nici o investitura de guvern. De fapt PSD-ul vrea sa beneficieze de cateva dezertari din ALDE astfel incat sa aiba peste 50% si sa excluda celalate partide de la consultari. O magarie genul PSD.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.12.2016, 15:06)
Speram ca pesedintele actual sa nu fie ca fostul presedinte(basescu).Dupa cate vad a devenit Basescu 2,sau presedintele PNL.PACAT!
5. se consulta
(mesaj trimis de Tudor în data de 14.12.2016, 22:58)
1. Si in cazul in care exista un partid cu majoritate absoluta, Presedintele "se consulta" cu partidul, nu doar ia act de propunerea partidului, pe care sa fie obligat sa o valideze. Altfel, intr-un astfel de caz presedintele ar avea un rol pur decorativ, ceea ce nu e cazul daca privim atributiile constitutionale ale Presedintelui in ansamblul lor.
Mai pe romaneste, nu e obligat sa accepte pe oricine. Evident, intr-o situatie ca acum, nu cred ca ar putea justifica sa-l propuna pe Ciolos....
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Salomeea în data de 15.12.2016, 12:43)
Scenarii posibile. Sunt de acord cu tine, Tudor.
5.2. In nici un caz (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 16.12.2016, 06:55)
Totusi este eronat sa se presupuna asta. Oricine poate sa afle daca intreaba.