Ţara noastră cunoaşte, în ultimii ani, un interes din partea turiştilor străini în căutarea de tratamente medicale, segment care creşte exponenţial fiindcă a pornit de la zero, iar partea de wellness & SPA şi balneo cunoaşte o îmbunătăţire, dar nu la adevăratul potenţial, consideră Raluca Anghel, specialist marketing turistic.
Serviciile medicale cu care ţara noas-tră şi investitorii atrag turiştii/pacienţii străini sunt destul de diverse. Raluca Anghel ne-a declarat: "În primul rând, zona de wellness & SPA şi balneo rămâ-ne încă una foarte importantă, urmată de tratamentele de recuperare şi anti-îmbătrânire - pe fondul elixirului tinereţii fără bătrâneţe descoperit de medicul Ana Aslan şi atât de promovat într-o anumită perioadă. Alte servicii care atrag foarte mult datorită preţului şi a calităţii sunt cele din domeniul chirurgiei estetice şi reparatorii, stomatologiei, oftalmologiei. De asemenea, chirurgie bariatrică prezintă o tendinţă de creştere pe acest segment".
Specialistul în marketing turistic a mai precizat că ţara noastră nu a reuşit, până acum, să se dezvolte la adevăratul său potenţial, deoarece turismul balnear, care în trecut era un reper, nu oferă încă o infrastructură competitivă când vine vorba de hotelurile unde sunt localizate bazele de tratament sau centrele de tratament nu au condiţiile cerute de orice turist în căutarea unor terapii de prevenţie sau de tratament la standardele oferite de ţările din Europa sau Asia.
"Cu toate astea, ţara noastră a făcut în ultimii ani nişte paşi importanţi în turismul balnear. Astfel, au fost dezvoltate clinici private solide care au înţeles oportunitatea îmbinării medicinei cu turismul şi au demarat campanii de promovarea a serviciilor lor în ţările în care actul medical este foarte costisitor", a mai adăugat Raluca Anghel.
Ionuţ Tudorache, managing partner la Medical Concierge Travel România, ne-a informat că cei mai mulţi turişti străini provin din Marea Britanie, Irlanda, Germania, acest lucru fiind facilitat şi de faptul că există zboruri directe atât de linie, cât şi low-cost care unesc, la preţuri rezonabile, aceste destinaţii.
Domnia sa ne-a declarat: "Un turist vine în ţara într-o vacanţă medicală pentru un sejur de şapte zile şi plăteşte cu 50% mai puţin faţă de ţara de reşedinţă, aspect în strânsă legătură cu faptul că nu există liste de aşteptare".
Raluca Anghel ne-a mai mărturisit că principalul motiv pentru alegerea ţării noastre pentru servicii medicale îl reprezintă preţul pachetelor, considerabil mai mic faţă de ţările de origine. În al doilea rând, când vine vorba de condiţii, clinicile private autohtone oferă servicii la standarde internaţionale şi, nu în ultimul rând, România este o ţară care în capitală şi în oraşele universitare consacrate - Iaşi, Cluj, Timişoara, Constanţa - oferă şi relaxare şi distracţie pentru turiştii veniţi la tratament.
Specialistul în marketing turistic consideră că ar fi indicat să se înceapă o promovare de la un parteneriat public privat în care jucătorii cu putere de decizie - Ministerul Turismului, Minis-terul Sănătăţii, companiile aeriene, agenţiile de turism şi proprietarii de hoteluri şi centre de tratament - să decidă o strategie de comunicare pe această zonă.
"Indicat ar fi să se demareze o campanie în online de asociere a turismului de sănătate cu România, care va trebui susţinută de participare la târguri, organizare de conferinţe în ţările ţintă, campanii de outdoor şi, de ce nu, documentare difuzate pe canalele tv importante din ţările considerate a fi de interes. Nici componenta de social media nu trebuie neglijată", ne-a mai spus Raluca Anghel.
În opinia domniei sale, dacă nu ne hotărâm la nivel de for decizional să facem din turism un domeniu prioritar şi dacă în acest context turismul medical nu capătă bugete, ne vom pierde în multitudinea de campanii de promovare făcute de ţările din jurul României.
Raluca Anghel a adăugat: "Sfatul meu ar fi să se meargă atat pe parte de noi investiţii, cât şi pe parte de reablitare a vechilor centre balneo şi abia apoi să se investească într-o promovare agresivă. Fireşte că acest demers va fi unul costisitor, deoarece numărul bazelor de tratament aflate în paragină la nivelul tuturor regiunilor este foarte mare, dar chiar şi aşa nu aş abandona acest plan şi aş alege zone de interes în care aş investi pentru a revigora un segment cu o istorie pozitivă de atragere a turiştilor străini atât de prezenţi în ţara noastră în perioade mult mai dificile".
Specialistul în marketing turistic a subliniat faptul că, în ultimii ani, pe turismul balneo, care reprezintă o mină de aur având în vedere multitudinea de factori naturali de cură care se regăsesc în România, în toate regiunile sale, s-a simţit o creştere a interesului investitorilor români către dezvoltarea acestui tip de turism. Recunoscute pentru calitatea serviciilor sunt staţiunile din Băile Felix, Mangalia, Techerghiol, Covasna, Slănic Moldova, Căciulata etc.