Potrivit unui studiu realizat la iniţiativa "Metropolitan Life" de către Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) şi care a urmărit aflarea beneficiilor de sănătate pentru angajaţi, 54% declară că au o asigurare de sănătate inclusă în pachetul de beneficii oferit de angajator, în vreme ce 67% declară că au abonament medical.
Suprapunerea acestor procente, care depăşeste 100%, este explicată prin confuzia pe care angajaţii o fac între o asigurare de sănătate şi un abonament medical, arată sursa citată.
Când au fost întrebaţi despre beneficiile oferite de o asigurare de sănătate şi cele oferite de un abonament medical, informaţiile clare care au rezultat din răspunsuri au fost că abonamentul medical acoperă diverse analize şi investigaţii, iar asigurarea de sănătate este folosită pentru situaţii mai dificile, uneori de urgenţă, cum ar fi intervenţiile chirurgicale sau spitalizarea.
Comunicatul mai arată că respondenţii înţeleg destul de clar că abonamentul medical oferă o reducere de cost pentru spitalizare şi chirurgie (mai mult de două treimi), că serviciile medicale sunt acoperite în reţeaua clinicii, nu în afara ei (aproape două treimi). 61% înţeleg că abonamentul medical acoperă prevenţia anumitor afecţiuni şi 59% - că acoperă servicii medicale pentru afecţiuni existente (59%).
Confuzia este evidentă în condiţiile în care 53% dintre respondenţi consideră că abonamentul medical acoperă spitalizarea, chirurgia, tratamentul şi investigaţiile complexe, potrivit studiului.
Trei sferturi dintre respondenţi înţeleg că asigurarea de sănătate acoperă spitalizarea, chirurgia, abonamentul şi investigaţiile complexe. Totuşi, respondenţii nu ştiu sigur dacă se oferă doar reducere la aceste servicii sau ele sunt acoperite integral.
62% înţeleg că asigurarea de sănătate acoperă servicii medicale atât în ţară, cât şi în străinătate, incluzând serviciile de prevenţie (61%).
Dacă 60% înţelegeau că abonamentul medical oferă servicii într-o singură reţea de clinici, şi în cazul asigurărilor de sănătate, 56% cunosc faptul că asigurarea de sănătate, spre deosebire de abonamentul medical, oferă servicii medicale în mai multe reţele de servicii medicale. Un procent relevant de 44% nu cunosc exact această informaţie (nu ştiu sau afirmă contrariul).
17% dintre cei care au folosit abonamentul medical declară că abonamentul medical nu acoperă: 68% - investigaţiile complexe, 23% - intervenţiile chirurgicale şi 9% - spitalizarea.
18% din cei care au folosit asigurarea de sănătate declară că nu au fost acoperite investigaţiile speciale, mai complexe.
Dintre cei care nu au asigurare de sănătate, 51% îşi doresc să beneficieze de acest produs iar dintre cei care nu au abonament, doar 36% şi-ar dori să aibă.
Întrebaţi pe cine ar dori beneficiar într-o asigurare de sănătate, dacă ar avea una, 78% dintre angajaţi au declarat că şi-ar dori ca de asigurarea de sănătate să beneficieze întreaga familie (partenerul/a şi copiii). 45% dintre respondenţi menţionează că sunt dispuşi să plătească 100 lei pentru o astfel de asigurare, iar 28% ar plăti o sumă între 101 şi 200 lei.
Studiul IRES mai arată că elementele de interes pentru angajaţi într-un pachet de asigurări de sănătate sunt: analizele de sânge, investigaţiile şi chirurgia. De asemenea, le-ar plăcea ca asigurările să acopere costurile de spitalizare şi de stomatologie.
Din cadrul pachetelor de beneficii pe care le oferă, elementele valorizate cel mai mult de angajatori sunt pachetele pentru sănătate, angajatorii dorind ca angajaţii să fie sănătoşi şi satisfăcuţi, ceea ce duce la creşterea productivităţii companiilor.
Aspectele pozitive ale abonamentelor medicale, din perspectiva angajatorilor, sunt: serviciile de prevenţie oferite, faptul că investigaţiile gratuite sau cu preţ redus sunt benefice angajaţilor, o bună relaţie cu furnizorul de servicii, dar şi calitatea superioară a serviciilor medicale oferite.
Aspectele pozitive ale asigurărilor private de sănătate includ faptul că acestea oferă acoperire pentru situaţii dificile / de urgenţă / accidente, accesul la o gamă largă de servicii medicale (prevenţie, spitalizare, chirurgie, tratament, investigaţii complexe), dar şi posibilitatea accesării de servicii medicale în afara ţării.
Angajatorii preferă păstrarea relaţiei cu partenerii existenţi în special pentru a evita birocraţia.
Angajatorii îşi doresc pachete de sănătate personalizate pe diferite categorii: vârstă, sex, angajaţi cu copii, zona geografică, risc profesional.
Angajatorii consideră pachetele de sănătate cel mai valoros beneficiu pentru că îl percep ca pe un factor de motivare a angajaţilor (ştiu că este foarte apreciat de angajaţi), iar angajaţii motivaţi vor avea un randament mai crescut la locul de muncă. Următorul beneficiu considerat valoros de angajatori este training-ul.
Din punct de vedere cantitativ, studiul a analizat peste 300 angajaţi, din companii multinaţionale şi naţionale, cu peste 100 de angajaţi, cu vârsta de peste 30 de ani, având o marjă de eroare de +/-5,7%, metoda CATI (chestionar telefonic). Perioada în care s-a desfăşurat studiul este octombrie 2014.
Din punct de veder calitativ, studiul IRES a analizat 13 angajatori, 40% companii locale, 60% companii multinaţionale, din domenii de activitate diferite (maximum două din acelaşi domeniu), companii medii şi mari, plus două mici (aproximativ 50 angajaţi) iar perioada a fost octombrie - noiembrie 2014.