Reporter: Cum a evoluat cererea pentru amenajarea mobilierului office în ultimii cinci ani? Ce puteţi spune despre piaţa de profil în acest moment?
Iuliana Carata: Dincolo de scăderea pieţei de mobilier office cu peste 30%, criza economică a determinat în rândul companiilor de profil o concurenţă mai acerbă şi o politică de preţuri mult mai agresivă. O schimbare s-a putut observa şi în rândul clienţilor. Astfel, comparativ cu anii de boom, tot mai multe companii aleg acum mai atent mobilierul şi optează pentru produse de calitate, deşi bugetele alocate nu mai sunt la fel de mari. Scăderea chiriilor, apariţia clădirilor "verzi", creşterea numărului de angajaţi şi nevoia companiilor de a îşi reuni toţi salariaţii din acelaşi oraş sub acelaşi acoperiş sunt doar câteva dintre aspectele pozitive care au generat o creştere a proiectelor desfăşurate de către compania noastră în ultimii ani. Din perspectiva noastră, anul 2014 a însemnat o stabilizare a pieţei de mobilier, în special pentru segmentul office, la o valoare de aproximativ 50-60 de milioane de euro, după ce a scăzut substanţial începând cu 2008, când valora aproximativ 90 de milioane de euro. Pentru anul în curs mizăm pe o creştere uşoară a pieţei de profil, cu câteva procente. Motivele care stau la baza acestei estimări sunt legate de trendul ascendent care se observă şi pe piaţa imobiliară. În plus, companiile au analizat foarte atent piaţa în ultimii ani şi, după o perioadă de criză economică, a venit momentul să reinvestească în confortul angajaţilor. Trendul ascendent se observă şi pe piaţa imobiliară, unde nevoia de noi investiţii este impulsionată de pătrunderea pe piaţă a companiilor multinaţionale şi de extinderea celor deja existente. La momentul actual, piaţa imobiliară office este caracterizată de dezechilibru, cererea pentru anumite spaţii de birouri fiind mai mare decât oferta proprietarilor în ceea ce priveşte suprafaţa, locaţia, precum şi consumul redus de resurse. Totuşi, investiţiile finalizate recent pe acest segment şi cele aflate în curs de livrare vor atrage cu sine şi creşterea pieţei de mobilier pentru birouri.
Reporter: Prin ce se diferenţiază România faţă de alte ţări din regiune în privinţa cerinţelor pentru amenajarea spaţiilor de birouri?
Iuliana Carata: În România tendinţa este de a urma, asimila şi integra trendurile internaţionale în materie de design, concept, mod de lucru, mai ales că, de multe ori, amenajările multinaţionalelor sunt făcute după aceleaşi criterii şi principii ca în cazul companiilor-mamă.
Reporter: Ce bugete medii sunt dispuse să aloce firmele pentru achiziţia mobilierului office?
Iuliana Carata: Costul mediu este diferit de la birou la birou, în funcţie de nevoile clientului, însă putem vorbi de un cost pe metru pătrat situat între 80 de euro şi 350 de euro. Dacă ne referim la spaţiile de recreere, care sunt tot mai des întâlnite în amenajarea office, companiile sunt dispuse să aloce până la 5.000 de euro pentru implementarea unei astfel de zone pentru angajaţii lor. Bugetul diferă în funcţie de suprafaţa ce urmează să fie amenajată, de numărul de angajaţi, precum şi de dotările spaţiului respectiv. Scopul principal al acestor spaţii este să încurajeze comunicarea între angajaţi, dar sunt destinate şi brainstorming-urilor sau discuţiilor informale. Este cert că, din 2014, situaţia începe să îşi revină şi vorbim deja de un trend ascendent în ceea ce priveşte bugetele de amenajări ale companiilor.
Reporter: Concret, ce presupun aceste servicii de amenajare?
Iuliana Carata: Techno Office oferă soluţii complete pentru amenajarea spaţiilor de birouri, de la consultanţă, design, concept şi până la implementarea proiectului. Serviciile de amenajare pot fi simple, atunci când livrăm doar mobilier şi mochetă pe baza conceptului nostru sau al arhitectului reprezentant al beneficiarului, sau pot să fie lucrări de fit-out, care au rolul de a transforma spaţiul construit într-un spaţiu funcţional, cuprinzând lucrări de instalaţii (sanitare, electrice etc.), compartimentări, vopsitorie, branding, urmate de instalarea mobilierului şi a decoraţiunilor.
Reporter: Care sunt companiile cele mai interesate de schimbarea periodică a birourilor pentru angajaţii lor?
Iuliana Carata: În ceea ce priveşte cele mai mari sume alocate pentru amenajarea spaţiilor de birouri, companiile din industria farmaceutică, IT&C şi cea de servicii financiare se afla în topul celor care nu fac compromisuri legate de bugetele investite. Însă nu putem face un top al companiilor interesate de schimbarea mobilierului, deoarece acest lucru se întâmplă, de cele mai multe ori, la relocarea biroului.
Reporter: Care sunt direcţiile de acţiune pe care le-aţi adoptat in acest an in vederea dezvoltării activităţii companiei?
Iuliana Carata: În 2015 am reuşit să obţinem exclusivitate în reprezentarea pe piaţa românească de la un alt partener de renume, în producţia de mobilier. Investim periodic în dezvoltarea profesională a oamenilor, ei fiind principala noastră resursă. În plus, am mărit echipa de vânzări, cât şi cea de montaj şi am inclus servicii noi.
Reporter: Ce schimbări aţi observat în comportamentul clienţilor români?
Iuliana Carata: Indiferent de cultura oganizaţională promovată şi de domeniul de activitate, companiile au început să conştientizeze faptul că spatiul influenţează productivitatea şi fac eforturi pentru a-şi cuceri angajaţii cu spaţii de lucru eficiente şi cu un design inovativ.
Reporter: Cum caracterizaţi evoluţia pieţei de birouri din Bucureşti, în acest an faţă de 2014? Ce aşteptări aveţi privind acest sector pe termen scurt şi mediu?
Iuliana Carata: Cu siguranţă, piaţa office din Bucureşti este în creştere. Există proiecte noi, sperăm să apară şi companii noi. În prezent sunt foarte puţine asemenea apariţii, iar cele mai multe mişcări sunt făcute de companii care activează de mulţi ani pe piaţa din România. Acest lucru influenţează pozitiv business-ul nostru, deoarece tot mai multe companii aleg să se relocheze şi, astfel, au nevoie de un nou birou amenajat corespunzător.
Reporter: Ce cifră de afaceri şi ce profit aţi înregistrat anul trecut şi ce estimări aveţi pentru 2015?
Iuliana Carata: Încă de la înfiinţare, fiecare an a adus creşteri considerabile ale cifrei de afaceri, în ciuda mediului economic nu foarte favorabil, mai ales din perioada 2008 - 2010. Tocmai din acest motiv, pentru 2015 mizăm pe un avans cu 30% al vânzărilor, până la circa 3 milioane de euro. Anul trecut, Techno Office a realizat peste 100 de proiecte şi a livrat, în total, peste 10.000 mii de produse, dintre care 1.500 mese de lucru, 1.000 de spaţii de depozitare şi peste 5.000 de scaune. În ceea ce priveşte împărţirea business-ului Techno Office din punct de vedere geografic, 90% dintre proiectele realizate de companie sunt în zona Capitalei, restul de 10% în provincie, unde Cluj-Napoca se află pe prima poziţie.
Reporter: Vă mulţumesc!