Jakub Malecki: "Avem cel mai scurt timp de zbor de la Bucureşti la New York"

A consemnat LOREDANA DUMITRAŞCU
Ziarul BURSA #Companii #Aeronautică / 28 noiembrie 2014

Jakub Malecki: "Avem cel mai scurt timp de zbor de la Bucureşti la New York"

"România este în mod clar una dintre cele mai importante pieţe din Europa Centrală şi de Est pentru LOT"

Interviu cu Jakub Malecki, General Manager pentru România şi Republica Moldova al LOT Polish Airlines

Reporter: Cum evaluaţi activitatea LOT în România? Aveţi de gând să vă extindeţi afacerea?

Jakub Malecki: Anul trecut, am schimbat calificativul dat pieţei româneşti de la "piaţă de sprijin" (care înseamnă doar o piaţă care reprezintă o sursă suplimentară de venit) la "piaţă-cheie".

În prezent, România este în mod clar una dintre cele mai importante pieţe pentru LOT.

Începând de anul trecut, am făcut deja investiţii mari în România. Anul acesta, ne-am mărit semnificativ numărul de zboruri de legătură, până la 20 pe săptămână, ceea ce înseamnă aproape trei zboruri de legătură în fiecare zi a săptămânii (Bucureşti-Varşovia), în afară de una, ceea ce, din punct de vedere al frecvenţei, ne plasează pe locul patru în clasamentul liniilor aeriene internaţionale în România, alături de Air France. Da, în mod clar, avem de gând să continuăm să creştem în România.

Reporter: Intenţionaţi să lansaţi curse din alte oraşe româneşti, pe lângă cele care decolează din Bucureşti?

Jakub Malecki: Examinăm cu atenţie fiecare destinaţie potenţială pe care am putea-o lansa după ce încheiem, în mod formal, Planul de Restructurare, deci în 2016. Până acum, nu există planuri concrete, dar în mod clar ne gândim la România ca la un întreg, şi nu doar la Bucureşti.

Reporter: Câţi pasageri a transportat LOT anul trecut dinspre sau către România?

Jakub Malecki: Nu pot să vă dau cifrele exacte pentru că sunt confidenţiale, dar observăm o creştere constantă şi avem rezultate bune.

Reporter: Care este gradul de încărcare al aeronavelor?

Jakub Malecki: Ţinând cont de nivelul investiţiilor pe care le-am făcut, am avut rezultate foarte bune în octombrie şi avem de asemenea o prognoză foarte bună pentru noiembrie. Aceste zboruri au o rată a rezervărilor foarte bună. La începutul sezonului de vară, când am introdus aceste zboruri (n.r. suplimentare Bucureşti-Varşovia), ne-a fost puţin teamă, dar după aceea s-a întâmplat ceva foarte interesant. Pe cele trei zboruri am avut mai mulţi pasageri decât atunci când aveam doar două zboruri. Acest lucru se datora faptului că, dintr-o dată, le oferisem pasagerilor, mai ales oamenilor de afaceri români, un produs mai bun. Două zboruri pe zi nu erau suficiente, pentru că nu aveai acces la toate zborurile de legătură. Dar cu al treilea zbor obţii mai multe legături, aşa că produsul începe să fie mai atrăgător.

Reporter: Care este valoarea vânzărilor de bilete către sau dinspre România în primele nouă luni şi la ce valoare vă aşteptaţi să ajungă acestea până la sfârşitul anului?

Jakub Malecki: Aceste cifre sunt confidenţiale. Daţi-mi voie să vă răspund în felul următor - anul acesta ne aşteptăm să vindem cu 10.000 de bilete mai mult decât în 2013.

Reporter: Câţi pasageri transportă LOT în fiecare săptămână între Varşovia şi Bucureşti?

Jakub Malecki: Până la 1600.

Reporter: Ce ne puteţi spune despre flota LOT? Dar despre zborurile de legătură care pleacă de pe aeroportul Chopin din Varşovia? De ce ar alege LOT pasagerii din România care vor să ajungă la New York, de exemplu?

Jakub Malecki: Flota LOT cuprinde 39 de avioane: 6 dintre ele sunt Boeing B787, Dreamliners, care operează pe toate zborurile noastre de cursă lungă.

Pentru pasagerii care călătoresc către New York, Chicago, Toronto şi Beijing ele reprezintă unul dintre cele mai mari avantaje ale noastre. Pe ruta Bucureşti - Varşovia folosim avioane cu reacţie Embraer braziliene (din care avem în prezent 30), care sunt mult mai confortabile decât avioanele folosite de către alte companii aeriene, pentru că au doar două locuri în loc de trei.

Aeroportul din Varşovia are cel puţin trei avantaje. Primul este geografia. Deseori pasagerii dumneavoastră călătoresc spre New York sau spre destinaţii nord europene, şi Varşovia se află exact pe acele trasee. De exemplu, în cazul zborului spre New York, avem cel mai scurt timp de zbor pornind din România, datorită amplasării geografice şi a zborurilor de legătură scurte - al doilea avantaj. Legătura noastră Bucureşti - New York, incluzând tranzitul prin Varşovia, durează 12 ore şi 25 minute. Nu există nici o companie aeriană în România care să ofere asta. Avem un număr de legături de tranzit din Varşovia care durează mai puţin de o oră, ca de exemplu: Copenhaga - 35 minute, Bruxelles - 40 minute, Cracovia - 40 minute, Vilnius - 45 minute, Stockholm - 55 minute, Chicago - 55 minute.

Al treilea avantaj este că Varşovia este un aeroport foarte compact, dacă îl comparăm cu aeroporturile mari cum ar fi Viena, Frankfurt, Paris sau Amsterdam, unde eşti nevoit să parcurgi kilometri întregi de la o poartă la alta, trebuie să alergi timp de 40 de minute sau câteodată chiar mai mult de la locul de sosire până la următorul punct de legătură. În Varşovia, terminalul este o clădire foarte simplă în care nu te poţi rătăci. Pe scurt, sunt suficiente zece minute pentru a ajunge de la punctul de sosire la următoarea poartă, incluzând verificarea paşaportului şi controlul de securitate. În maximum 15 minute pasagerii primesc permisiunea de tranzit şi în acelaşi timp, aeroportul oferă servicii complete la fel ca alte aeroporturi. Timpul minim de conectare este de doar 30 de minute, oferindu-le pasagerilor cea mai eficientă călătorie către zecile de destinaţii oferite de LOT.

Reporter: Care este profilul pasagerului LOT care zboară din/către România?

Jakub Malecki: Este în general o persoană de afaceri, sau un grup mare de oameni care călătoresc spre Varşovia, pentru moment aceştia reprezintă 35% din traficul nostru. Numeroase companii care operează în România au birourile lor regionale în Varşovia, aşa că avem un volum foarte mare de oameni de afaceri care călătoresc spre Varşovia, dar există de asemenea şi un grup de expaţi care lucrează aici în România, aşa că şi ei sunt clienţii noştri. În ce priveşte alte oraşe din Polonia şi alte destinaţii, aceştia sunt în principal pasageri români, care călătoresc în interes de afaceri.

Reporter: Care sunt serviciile care vă diferenţiază de competitori?

Jakub Malecki: În primul rând, există produsul diferit pe care l-am menţionat. Avioanele pe care le avem pe ruta Bucureşti-Varşovia sunt mult mai confortabile pentru că au câte două scaune pe rând în loc de câte trei. Noi numim asta "patru braţe de scaun", în loc de "şase braţe de scaun". Nu există scaune aflate pe rândul de la mijloc. Avem o varietate de servicii, ajustate la cerinţele diverşilor pasageri. Aş vrea să menţionez, de asemenea, posibilitatea de a plăti în avans pentru bagaj suplimentar prin intermediul site-ului nostru, cu o reducere de 20%, sau serviciul de licitaţie pentru trecerea la un loc în avion la o clasa superioară. E ca un fel de joc pe care l-am introdus. Dacă un călător are deja un bilet la clasa economică şi se hotărăşte "ei, poate că mi-ar plăcea să călătoresc la business class", poate să liciteze, poate să spună "Sunt gata să plătesc 50 euro", "Sunt gata să plătesc 100 de euro pentru a trece la clasa Business" şi oricine poate s-o facă. Şi după aceea, dacă are noroc, poate obţine un upgrade la clasa business pentru 50 sau 60 de euro.

Pentru cei care vor să călătorească doar cu bagaj de mână, am pregătit tariful Economy Simply, care oferă posibilitatea de a plăti cu până la 30% mai puţin faţă de tariful standard. Este cea mai bună propunere pentru un turist care îşi ia bilet pentru un city break sau pentru un week-end.

Avem de asemenea ceva care este unic: aşa numitele servicii "economy plus", pe care le descriem ca "serviciu premium la tarif de clasa economică". Pasagerul care plăteşte preţul unui bilet economy plus, care este de asemenea puţin mai scump decât cea mai ieftină clasă economică, dar este în continuare mai redus decât preţul unui bilet business class, capătă aproape toate privilegiile clasei business de pasageri, cu excepţia accesului gratuit la foaierul business, dar primeşte o reducere pentru această taxă şi scaunul de lângă el poate fi ocupat (pasagerii noştri de la clasa business pe distanţe mici au două scaune la dispoziţie). Deci au un loc în partea din faţă a avionului, primesc oferta completă de băuturi şi mâncare la fel ca pasagerii de la business class, au prioritate la îmbarcare, prioritate la check-in şi la procesarea bagajelor. Este unul dintre cele mai noi produse ale noastre şi am vândut deja 10.000 de bilete la clasa Economy Plus şi de-abia l-am introdus la sfârşitul lui august. Avem deja Clasa Business pe zborurile noastre pe distanţe mici, care este încă foarte populară printre călătorii în interes de afaceri şi corporatişti.

Reporter: Aveţi angajaţi români?

Jakub Malecki: Eu sunt singurul angajat LOT din România, toate celelalte servicii sunt externalizate, dar către societăţi româneşti desigur, aşa că da, avem parteneri români cu care lucrăm, atât la aeroport, cât şi pe partea de vânzări.

Reporter: Cum este relaţia cu autorităţile romane?

Jakub Malecki: Avem relaţii cu aeroportul internaţional Henri Coandă Bucureşti şi le considerăm foarte bune, aşa că ne face cu adevărat plăcere să lucrăm într-un mediu atât de cooperant. Dat fiind că atât Polonia cât şi România fac parte din Uniunea Europeană, majoritatea problemelor sunt reglementate de legislaţia europeană.

Reporter: În ce stadiu se află în prezent restructurarea LOT?

Jakub Malecki: A început în 2013 şi vedem deja rezultatele pozitive. În prezent suntem profitabili, astfel încât, fundamental vorbind, din punctul de vedere al restructurării organizaţiei, pentru a o face sănătoasă şi eficientă din punctul de vedere al costurilor, ne-am făcut treaba. Datorită Planului de Restructurare şi al aprobării ajutorului de stat de către Uniunea Europeană, nu putem să creştem mai devreme de sfârşitul lui 2015. Totuşi, avem planificată creştere, aşa că, revenind la întrebarea dumneavoastră, am putea spune că restructurarea nu s-a încheiat, pentru că acum că am eficientizat organizaţia, nu înseamnă că nu vom mai face şi alte schimbări. De-acum încolo, schimbările vor fi orientate spre creştere. Obiectivul LOT este să fie "Linia Aeriană Numărul 1 din regiunea Noii Europe", după cum îi spune directorul nostru general, ceea ce înseamnă că în Europa post-comunistă, vrem să fim pe locul 1. Cred că suntem pe drumul cel bun.

Reporter: Ce ne puteţi spune despre eşecul EuroLot în România?

Jakub Malecki: Nu vreau să comentez acest subiect, pentru că EuroLot este o companie complet independentă de LOT. Aşadar, a fost decizia lor să înceapă, am fost foarte fericiţi să auzim asta, am semnat un acord cu ei, care le-a permis să vândă biletele prin reţeaua noastră, folosind numerele noastre de zbor, dar se pare că ceva nu a funcţionat cum trebuie. Nu au fost mulţumiţi de gradul de încărcare sau au existat alte probleme. Pot să spun că e păcat că nu a mers, pentru că ar fi crescut în mod simţitor traficul prin Varşovia, dar sper că problema Clujului sau a altor oraşe româneşti poate rămâne deschisă pentru Eurolot şi pentru LOT de asemenea.

Reporter: Vă mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

15 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9765
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7057
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3012
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9660
Gram de aur (XAU)Gram de aur388.7340

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb