Atunci când pandemia a început în martie 2020, pentru 29% dintre companiile mici dezvoltarea de noi produse a fost o modalitate de a răspunde situaţiei dificile, potrivit unui studiu recent realizat de Kaspersky. Lockdown-urile naţionale au afectat situaţia financiară a majorităţii IMM-urilor (66%), iar acestea au trebuit să ia multe măsuri de reducere a costurilor. Având în vedere acest lucru, lansarea de noi oferte sau oportunităţi de business, precum şi alte măsuri luate, au fost unele dintre eforturile de supravieţuire, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, capacitatea de a răspunde în mod adecvat la o criză poate permite unui business să profite la maximum de ea. Conform lui Steven Callander, profesor de economie politică la Stanford Graduate School of Business, "obiectivul este de a trata o criză ca pe o problemă de management" şi "să profite de lumina reflectoarelor". Sub impactul pandemiei, deciziile au fost deosebit de complexe. Organizaţiile au trebuit să ia în considerare factorii externi - lockdown, noi cerinţe sanitare, un stil de viaţă radical schimbat - şi capacităţile lor de afaceri.
Pe lângă lansarea de noi produse şi servicii (29%), ca răspuns activ, fiecare a cincea organizaţie a intrat în noi segmente de business (21%). Pentru companiile din sectorul evenimente, divertisment, artă şi cultură, sau chiar din sectorul medical, acest lucru a însemnat lansarea unei alternative digitale a ofertelor lor fizice; pentru magazine sau restaurante - vânzarea online şi procesul de livrare la domiciliu; pentru producători - fabricarea de măşti, dezinfectant şi alte accesorii medicale sau chiar concentrarea pe furnizarea de bunuri pentru confortul casei.
Printre alte măsuri anti-criză, previzibil cea mai comună, a fost aceea de a permite tuturor sau majorităţii angajaţilor să lucreze de la distanţă (46%). Dar cele mai multe decizii au vizat în continuare optimizarea cheltuielilor: organizaţiile au introdus reduceri bugetare (38%), salarii sau ore de lucru reduse (35%), au redirecţionat bugetele sau au oprit planurile de investiţii (30%). Una din zece companii a trebuit să ia măsuri critice, cum ar fi concedierea angajaţilor (12%) sau oprirea plăţii facturilor (11%).
"Deşi unele decizii au fost grele, ele au fost necesare. Acum, este bine să ştim că sentimentul general cu privire la rezultatele pandemiei este oarecum pozitiv în cadrul companiilor mici: două treimi dintre acestea (63%) sunt de acord că afacerea lor a răspuns bine provocării globale. Lecţiile învăţate ar trebui să le ajute acum să se pregătească mai bine pentru provocările viitoare, să îmbunătăţească planul şi procesele de investiţii actuale, să încerce lucruri noi cu încredere şi să devină mai digitale. De asemenea, cred că produsele şi serviciile lansate ca răspuns vor rămâne relevante, deoarece restricţiile anti-COVID-19 sunt încă în vigoare şi oamenii continuă să urmeze obiceiurile digitale preluate în timpul pandemiei", spune Andrey Dankevich, Senior Product Marketing Manager la Kaspersky.
Pentru companiile care doresc să fie mai pregătite şi mai sigure în lumea digitală, Kaspersky a lansat platforma Cybersecurity on a Budget cu ghiduri gratuite despre cum să economisiţi în ceea ce priveşte instrumentele online, să comunicaţi cu clienţii, să protejaţi datele sensibile şi multe altele, se arată în comunicat.