L"homme qui lit le journal, sur la Plage de Deauville

Marius Tiţa
Ziarul BURSA #Investiţii Personale / 16 septembrie 2011

Florin Barza. "Peisaj bucureştean".

Florin Barza. "Peisaj bucureştean".

Oferta de români în licitaţiile internaţionale este extrem de slabă şi înainte şi după recenta vacanţă. Nu tu Brauner, de Brâncuşi ce să zic, dar nici un Herold, Janco, sau măcar Pascin, pe care îl împărţim cu bulgarii. Sotheby"s sînt cei mai radicali, nu au şi nici nu promit aşa ceva. Chris-tie"s, însă, tocmai a avut de a face cu doi români de mare ispravă artistică. Chiar miercuri seara.

La licitaţia de artă contemporană şi postbelică ţinută la al doilea sediu londonez al casei Christie"s, din South Kensington, o zonă de mare bogăţie şi de comerţ cu arta, au fost invitaţi doi români, Daniel Spoerri şi Saul Steinberg. Primul e gălăţean şi a inventat eat-artul, e cunoscut şi apreciat, în schimb noi nici nu ştim că e al nostru, numele nu îl trădează. Şi asta deşi toate vorbele despre el arată că e născut în România. Al doilea este din Râmnicu-Sărat şi a ajuns "unul dintre cei mai iubiţi artişti ai Americii". Dacă Spoerri are 81 de ani şi noi nu ne-am prins, în 2010, că e ziua lui de vîrstă rotundă, Steinberg era mai mare şi a murit în 1999, la 85 de ani. A făcut filosofie în România şi a plecat la Milano să înveţe arhitectura. Al Doilea Război Mondial, ce l-a precedat şi ce a urmat, nu au fost şi nu aveau cum să fie prea blînde cu tînărul de origine evreiască, iar pînă la urmă a ajuns în America, unde a făcut case, desene, obiecte. Un spirit uriaş, energic şi plin de imaginaţie, Saul Steinberg a devenit un editorialist vizual de cursă lungă, spunînd la un moment dat că dacă toată lumea ar şti să deseneze, nu ar mai exista literatură. Arta lui Saul Steinberg merită cunoscută şi apreciată nu numai din spirit naţionalist, că era de al nostru.

La licitaţia Christie"s de care vorbeam, de miercuri, de la Londra, s-au vîndut ambele desene de Saul Steinberg propuse în catalog. Primul, o "tehnică mixtă" cu de toate, inclusiv colaje diverse, cu titlul "Airmail table", a fost vîndut cu 6.250 de lire sterline, care dau aproape 10 mii de dolari. A urmat "Artists"s Artist (No. 13)", guaşă cu creion şi cerneală, care a obţinut absolut acelaşi preţ.

În schimb, la licitaţia Christie"s de miercuri 14, nu s-a vîndut niciun Daniel Spoerri din cei doi oferiţi. Şi lucrările, dar şi preţurile estimate şi de plecare au fost diferite. "BR3 Flüssigfeucht (Liquid Moisture)", cu nume german, că Spoerri e doar "elveţian", este o lucrare din prezervative, diverse cauciucuri lipite pe un carton destul de mic. Preţul estimativ era de 20-30 de mii de lire sterline, dar nu a venit nicio ofertă. A doua propunere era mai mare dar mai simplă, o haină pictată şi lipită pe un panel şi pusă în ramă. Prin maniera de lucru aminteşte de farfuriile, tacîmurile, ba chiar şi frimiturile de pe masă, lipite pe un blat şi puse pe perete. Estimarea era de 3-5 mii de lire sterline.

Din numita licitaţie aş aminti, strict subiectiv, două piese de Jean Dubuffet, nume sfînt al istoriei artei brute sau singulare, al artei fără canoane şi bine zis fără limite, fondator şi om care a dat numele acesteia. Prilejul e perfect pentru a aminti de marele salon Outsider Art desfăşurat în luna august la Bucureşti, şi de care am povestit atunci, alături de marile şi atentele la actualitate publicaţii româneşti. Un personaj-bust a plecat la 15 mii de lire sterline iar Aire V, la 13.125 lire. Există şi o a treia, Empreinte Vl, estimată la 10-15 mii de lire. Legat de aceeaşi reacţie la actualitate de care aminteam, să prezentăm şi două desene ale recent regretatului Lucian Freud, unul vîndut cu 17,5 mii de lire şi altul cu 20 de mii de lire. Erau desene în creion pe hîrtie, nimic spectaculos, mai mult, sîntem în criză iar preţurile sînt demne de tînjirea pieţei româneşti, dar şi la ei este mult pentru un desen în creion.

Marţea viitoare, pe 20, se va ţine o licitaţie de artă modernă şi impresionistă la Rockefeller Plaza, în New York, şi de această dată apar doi români, Francois Gall, fost Gall Ferencz, şi Reuven Rubin, fost ambasador al Israelului în România, primul deţinător al acestei funcţii, fost şi Rivn Zelicovici, născut în Galaţi.

Să începem cu acesta ultimul, că sînt mai puţine şi mai scumpe. Cel care a cumpărat în 1983, tot la o Christie"s de New York, "Recoltarea măslinelor în Galileea" de Rubin, a adus-o iar în vînzare. Acum vrea între 50 şi 70 de mii de dolari. Organizatorii ne informează că pictura este semnată Rubin cu litere evreieşti, or, este destul de vizibilă semnătura sa în maniera-i specifică, adică Reuven cu ivrite şi Rubin cu latine. Despre următoarea se sugerează că e semnată Rubin şi iar Rubin, dar cu litere evreieşti. Nu cunosc alfabetul, dar ştiu ce este de notorietate şi face bine românismului şi europenismului, că pe artist nu l-au lăsat amintirile şi originile şi a semnat mixt, doar prenumele, Reuven, în evreieşte, şi Rubin, clar, în româ-no-latină. Despre acest tablou, peisaj de toamnă americană, se ştiu mai multe, l-a luat Adolph Stone chiar de la pictor, a mai ajuns şi la Mildred Otto, new-yorkez şi el, iar acum îl scoate la licitaţie o colecţie privată şi anonimă care l-a cumpărat în 2008, tot de la Christie"s, la o licitaţie din Big Apple, dar de februarie. Preţul estimat este de 30-40 de mii de dolari.

Despre Francois Gall am mai povestit, maghiar originar din Româ-nia a ajuns la Paris şi pe mulţi ro-mâni i-a ajutat cînd a ajuns în măsură să ajute pe cineva. Lucrările sale au ajuns de mai multe ori în licitaţiile Christie"s şi Sotheby"s, ba chiar şi la noi, mai rar, dar la preţuri destul de mici în comparaţie cu cei din jur. La vînzarea de marţea viitoare apar 6 lucrări, din care 4 au aceeaşi estimare, 4-6 mii de dolari, toate reprezentând diafane scene de extracţie impresionistă.

Prima intră în scenă Marie-Lize, cu mîinile pe o broderie în lucru şi privirea pierdută în zare, spre pămînt, într-un cadru idilic, pe malul unui rîu de munte. Costă doar 3-5 mii de dolari. În imaginea următoare, Marie-Lize stă pe o terasă de prin anii "70, o atmosferă tipică perfect surprinsă, ţină mîna gingaş pe ceaşca de cafea. În titlu avem şi localizarea: Nogent-sur-Marne iar lucrarea este una dintre estimatele la 4-6 mii. Aceiaşi bani sînt aşteptaţi din partea scenei de plajă în care ni se atrage atenţia că personajul central, ce dă numele, în franceză, al picturii, este un om care citeşte ziarul în decubit lateral. Este o lucrare care a circulat prin mai multe mîini americane pînă la această licitaţie, americană şi ea. Avem şi o natură statică cu flori de Francois Gall, una numită simplu, firesc, cum altfel decît "Bouquet champetre au vase blanc et aux pommes". Se crede că face 4-6 mii de dolari. În schimb, modela în bleu de pe terasa cafenelei celebre Moulin Rouge este evaluată la 7-10 mii de dolari.

Mult mai versat decît ingenua Marie-Lize, noul personaj feminin îşi sprijină un degeţel perfect întins pe obrăjor, cam în dreptul gurii, a semn de adîncire în gînduri, dar şi menit să bage parizienii în boală. În spate se văd spilcuiţi la terasă şi vitrina Moulin Rouge. Oh, mon Dieu!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb