A.P. Moller Maersk A/S, companie de transport maritim, a avertizat că de la începutul pandemiei costurile de expediere a mărfurilor au urcat cu 25 - 30%, din cauza presiunilor inflaţioniste, apreciind că este puţin probabil ca această creştere să se atenueze pe termen scurt, transmite Reuters, potrivit Agerpres.
Maersk este considerat un indicator al comerţului global deoarece transportă mărfuri pentru retaileri şi companii importante, de la Walmart la Nike şi Unilever.
Costurile mai ridicate din lanţurile de aprovizionare au afectat industria de retail şi cea de bunuri ambalate, de la începutul pandemiei, în special în ultimul an când economiile au început să se redreseze, fiind frecvente congestiile din porturile importante, unde se descarcă containere cu o multitudine de produse.
"Cred că şi în următorii ani ne vom confrunta cu o inflaţie mai ridicată. Domeniul logistic necesită multă energie şi forţă de muncă, iar acestea sunt două segmente ale economiei care se confruntă cu presiuni inflaţioniste semnificative", a afirmat Vincent Clerc, director în cadrul Maersk, într-un interviu acordat în timpul unei conferinţe care se desfăşoară în Dublin.
Deşi congestia nu mai este atât de semnificativă în unele păţi ale lumii, devine mai accentuată în altele, de exemplu pe costa de est a SUA şi în Europa de Nord, a adăugat Clerc.
"Vorbim aici despre disponibilitatea de şoferi de camioane, de capacitatea disponibilă pentru mutarea mărfurilor prin infrastructura terestră". De la începutul "tensiunilor comerciale" cu China, companiile globale şi-au redus din ce în ce mai mult proporţia materialelor şi a bunurilor pe care le exportă din această ţară, sperând să-şi diversifice activitatea, a declarat oficialul Maersk.
Acesta a concluzionat: "Cu certitudine vedem o tendinţă spre diversificarea distribuţiei şi scăderea dependenţei de una sau două zone specifice".