Mizându-se pe şocul politic, dar fară să se ţină cont de costul economic, PSD cu sateliţii săi au aprobat în Parlament rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat, luând în considerare majorarea pensiilor cu 40,3%, precum era prevăzut şi în Legea nr.127/2019. Astfel, s-a anulat pe viitor majorarea de 14% a punctului de pensie deja aplicată de guvern începând cu 1 septembrie.
Dacă până în luna august inclusiv din anul 2020 se plăteau în medie 6,6 miliarde lei/lună, pentru aproximativ 4.936.339 de pensionari, cu majorarea decisă de guvern de 14% de la începutul lunii septembrie s-ar fi plătit pe ultimele 4 luni 30.290.986.968 lei (7.572.746.742 lei/lună). În schimb, cu majorarea punctului de pensie de 40,3% se vor plăti 37.279.170.804 lei (9.319.792.701 lei/lună) pe intervalul septembrie - decembrie 2020.
Prin urmare, în fiecare lună, Guvernul trebuie să plătească 1.747.045.959 lei în plus, faţă de cât îşi planificase iniţial prin majorarea cu 14%, care şi aşa constituie o povară financiară, precum şi cu 2.677..032.401 lei în plus peste suma agregată care s-a plătit lunar până în luna august 2020, începând cu ianuarie. De asemenea, nu trebuie neglijat că majorarea punctului de pensie priveşte şi pensiile de serviciu, întrucât acestea au o componentă de contributivitate şi una compensatorie. Prin urmare, cheltuiala din ultimele 4 luni estimată pentru pensiile din pilonul I la 37,2 miliarde lei se va suplimenta cu aproximativ 2 miliarde lei la pensiile de serviciu. Aproape 40 miliarde lei în 4 luni numai pe asigurări sociale.
Când se iau asemenea măsuri în mod firesc trebuie ţinut cont de sustenabilitatea financiară şi justiţia socială.
În ceea ce priveşte sustenabilitatea financiară, nu este nicio dificultate de înţelegere. Majorarea pensiilor cu procentul de 40,3% destabilizează tot sistemul finanţelor publice, atât pe latura veniturilor, unde în acest an se stă prost cu colectarea din motive de criză economică, cât şi în ceea ce priveşte cheltuielile, întrucât deficitul din sistemul public de pensii reaşează o parte semnificativă din alocările bugetare, afectând mai cu seamă investiţiile. Cum deficitul bugetar va fi pe creştere, iar colectarea veniturilor se va menţine la cote scăzute, majorarea împrumuturilor din piaţă devine inevitabilă, peste cât s-a planificat iniţial. În ipoteza în care finanţarea statului pe termen scurt se va face pe piaţa internă, pe lângă o majorare a ratei dobânzii trebuie să ne aşteptăm la un efect de evicţiune pentru că băncile susţin financiar statul în loc să acorde capital bănesc investiţiilor productive. Asta înseamnă, implicit, că redresarea şi relansarea puternică a afacerilor pentru ultima parte a anului 2020 va fi încetinită, creditul privat devenind şi mai scump, faţă de cât a fost în prezent. Iată deci, că o majorare a pensiilor, ca de altfel a oricărei cheltuieli bugetare care nu are funcţie de venit, creează un efect negativ în cascadă (un şir de externalităţi negative) nu doar în finanţele publice, ci şi în economie. Sistemul public de pensii nu este neutral.
Socotelile cu privire la majorarea pensiilor au relevanţă şi prin prisma deficitului explicit, adică acelui deficit bugetar din exerciţiul financiar curent, precum şi a deficitului implicit care ar presupune un calcul al plăţilor pe care statul le va face în următorii ani, pe un interval de 10 ani, de exemplu. Eu nu stiu ca cineva să fi aplicat vreun model actuarial care să arate în mod corect deficitul implicit, astfel încât statul să aibă o predicţie asupra politicii sale fiscale în următorii ani. Acest lucru se poate face la Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, dar nici un partid (subliniez, nici unul!) nu a întrebat de un asemenea calcul vreodată. În mod evident, nici liderii PSD şi liderii partidelor satelit nu întreabă, nu au calcule şi nici nu-i interesează, în condiţiile în care măsura aberantă pe care au luat-o în Parlament va fi suportată de 7,6 milioane de salariaţi şi lucrători pe cont propriu, atât pentru cheltuiala curentă în contul pensiilor, cât şi pentru plata împrumuturilor care se vor face în acelaşi scop.
Când se calculează majorările punctului de pensie trebuie să se ţină cont de cheltuielile din exerciţiul anterior (în legea bugetului asigurărilor sociale de stat) înmulţite cu o rată de supravieţuire (pornind de la ipoteze demografice) înmulţite cu un factor de ajustare şi apoi însumate cu pensiile recent acordate celor recent ieşiţi din piaţa muncii. Întrucât nu s-a făcut nici un fel de calcul de acest gen, majorarea propusă iese din logica economică şi subminează orice efort de finanţare sustenabilă a sistemului public de pensii pe termen mediu.
Oare această majorare înseamnă justiţie socială ? Într-o societate în care acest principiu se aplică, nu domină tranzacţiile distributive în care unii căştigă în detrimentul altora, indiferent de motivaţii. În cazul de faţă asistăm la o deformare a acestui principiu, întrucât majorarea pensiilor este suportată de cei care muncesc în calitate de salariaţi sau pe cont propriu. Ei sunt cei cărora li se confiscă o parte din venit pentru această majorare, dar şi pentru plata viitoare a datoriilor pe care statul le va face în contul pensiilor. În plină criză economică, nu este o măsură tocmai bine venită, când oamenii aşteaptă mai degrabă oportunităţi de a munci sau de a face afaceri. Pe de altă parte, sunt mulţi pensionari aflaţi într-o situaţie disperată. Pe aceştia nu-i interesează sustenabilitatea financiară a sistemului public de pensii sau că plătesc copiii şi nepoţii lor aflaţi în piaţa muncii. Mai degrabă sunt preocupaţi dacă o majorare a pensiilor atinge obiectivele lor personale. Ei bine, această majorare de 40,3% şi oricare altă majorare în viitor nu-şi va atinge obiectivele pentru o parte semnificativă din masa pensionarilor. Nu socotesc că doar rata inflaţiei le afectează majorarea la modul incorect în care se face actualizarea pensiei cu rata inflaţiei (adică cu cea din anul precedent), dar nivelul venitului pe care îl au în prezent este pentru mulţi foarte mic, iar majorarea de 40,3% priveşte punctul de pensie. Raportat la nivelul preţurilor şi al serviciilor, majorarea punctului de pensie pentru cel puţin 2,8 milioane de pensionari nu este semnificativă. Asta nu înseamnă că eu neg utilitatea unei majorări a punctului de pensie, dar m-ar preocupa mai mult preţurile mărfurilor, serviciilor şi al medicamentelor decât o creştere nominală de venit. (vezi tabelul)
Din tabel se observă că există un număr de 2.839.945 de pensionari (fară persoanele cu pensie de urmaşi) care au un venit din pensie sub 2000 lei, adică sub salariul minim pe economie. La nivelul de preţuri din România, este tragic, recunosc. Dar aceste persoane vor avea o majorare a punctului de pensie, nicidecum a pensiei. Persoanele care au un venit lunar sub valoarea unui punct de pensie aşa vor rămâne. Pe de altă parte, de majorarea punctului de pensie vor beneficia toţi pensionarii, respectiv cei cu pensii peste 2000 lei, în număr de 826.988 persoane, şi cei cu pensii de serviciu.
Indiferent de cuantumul majorării punctului de pensie şi de frecvenţa cu care se face această majorare, vor exista decalaje între grupul cu pensii sub 200o lei şi grupul cu venituri peste 2000 lei, din motive ce ţin de perioada de contributivitate, cuantumul contribuţiei raportat la salariul brut de bază în raport cu calificarea pe care a avut-o fiecare în piaţa muncii. Cu alte cuvinte, întodeauna va exista un decalaj de venit între cei care au avut calificări scăzute şi cei care au avut calificări mai înalte. Totodată, va exista un decalaj între persoanele care au lucrat şi au avut înregistrate perioadele de activitate şi cei care nu şi-au plătit contribuţiile sociale, ori angajtorii lor nu le-au plătit contribuţiile.
Cine a citit cu atenţie Legea nr.127/2019 privind sistemul public de pensii croită de PSD, o să observe că după toate aceste majorări populiste ale punctului de pensie se va aplica un nou mod de calcul al pensiei bazat pe valoarea punctului de referinţă. Acest nou sistem va duce în timp la plafonarea pensiilor şi apoi la scăderea lor în termeni reali, la orizontul anului 2028-2030. Prin urmare, tot ce s-a făcut până acum în baza acestei legi exprimă nişte obiective electorale, nicidecum bunăstarea pe termen lung a pensionarilor. Ceea ce astăzi se căştigă se va pierde în timp şi se va ajunge din nou într-un punct critic în care vom face alte sacrificii financiare. Asta nu înseamnă nici justiţie socială, nici sustenabilitate financiară, ci populism. Sustenabilitatea şi bunastarea nu sunt de atins cu măsurile PSD, care din păcate are o lungă carieră în distrugerea sistemului public de pensii începând cu 1994-1995.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2020, 00:54)
oulguta a plafonat pensiile speciale asa ca normal le creste partea contributiva (ca oricui, normal ca nu poti sa le iei contributivitatea) dar scade cea avordata de la buget..
Deci per total nu cresc
Plus au spune unui om de 80 de ani ca peste 10 ani se plafoneaza pensia e un misto ieftin cand poate mai traieste 3 zile.....
Eu sunt nimeni, nu contez si nu am mai votat din 2004 cand am gresit atat de rau cu Basescu....dar acum ma duc la vot numai pentru legea pensiilor si alocatiilor. desi nu beneficiez.
CE vor astia sa faca nu se poate....ca de furat fura si sifoneaza la fel toti.....doar se bat pentru ciolanul lor
2. Sariti lume hotii ne fura
(mesaj trimis de gogu în data de 25.09.2020, 07:53)
Hotilor ne vindeti resursele pe gratis. In timp ce populatia Romaniei sta in frig pentru ca reteau de gaze acopera doar 35% din populatie, hotii care ne conduc ne vand gazul pe gratis la unguri care au 95% din populatie conectata la gaz. Hotii care ne conduc ne-au vandut pe gratis toate resursele. Face Transgaz BRUA in regim de urgenta sa fie exportat gazul Romaniei ca asa au primit ordin de la cei din vest si culmea unii spun ca conducta va fi platita de populatia Romaniei. Jaf pe fata. Aia hoti, astea hoti mama lor la toti. Fratilor numai votati PSD si PNL = 1% nici atat nu meritra, acum nu peste 4 ani.
3. pensie
(mesaj trimis de ggogu în data de 25.09.2020, 10:46)
Articol scris de o panarama cu grade mici
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.09.2020, 11:18)
stimabile,
nu stiu pt ce ai scris acest articol: sa invinovatesti ? sau sa iei apararea?
ideea este ca cei care au elborat legea sunt cei care o contesta primii
ce ar trebui sa inteleaga consumatorul din acest haos de idei?
cine nu ieste in stare sa eleboreaze o lege de ce o face?
cine ii permite asa ceva?
vorba celor de mai jos: tara este vanduta si vinovati sunt cei muncesc cinstit in ac tara
cum dracu vine asta
???
5. Parere de pensionar de limita de varsta
(mesaj trimis de Popa Liliana în data de 26.09.2020, 12:22)
Buna ziua
Va felicit pentru articol ,pune punctul pe i legat de elaborarea acestei legi L127 de actualul parlament .
1 Trebuie ca au existat si exista ,inclusiv la parlament,la minister ,calcule actuariale si modele de simulare a pensiilor .. Nu s-au reflectat in legea 127 ,in mod corect ati observat ca aceasta lege e populist electorala !
Ea a permis ca RTV ,prin legaturile cu PSD ,sa faca 4 ani de campanie electorala la TV ,insuflind pensionarilor sperante si initiative . In afara de L 127 au mai fost ordonante si Legi care ajustau legea 263 atunci in vigoare ,promovate si votate rapid ca sa satisfaca imediat cerintele unor grupuri profesionale si /sau simpatizanti politici.
2 Legea 127 ,afara de faptul ca a fost proiectata pentru scopuri electorale , e chiar pilonul principal in strategia PSD pentru alegerile de anul acesta . PSD ,dupa ce a trecut aceasta lege ,avea tot interesul sa treaca in opozitie unde sa se scuture din reprosurile legate de guvernarile lo,r simultan cu proteste vocale la orice incercare de corijare a finantarii sistemului public ( pentru urechile atente ale celor 5 mil de pensionari si macar 500000 viitori pensionari in viitorul imediat ). Daca nu era aceasta strategie focusata pe alegeri si L127 e asa buna ,de ce nu au aplicat o ei ,imediat ?
3 Ca si alte legi trecute rapid ,majoritatea tacit si prin artificii procedurale ,si L127 are caracter redistributiv ,adica cei care atunci erau in Parlament si cei apropiati de ei (celebrele curele de transmisie ?!) au legislat mariri simultane salariile in anumite sectoare ,au permis cumulul nediscriminatoriu de venituri ,de multe ori tot de la bugetul public ,au redus sectorial limita de varsta de pensionare si reangajarea in sisteme publice a celor pensionati etc .Deci pentru ei si ai lor ,pe termen lung !..Toate aceste masuri deja intrate in vigoare de ani ,umfla obligatiile statului ,cresc deficitele ,indatorarea si vor duce la final ,la aneantizarea sistemului public de pensii (pt ca nu va putea fi finantat ).
Acetea nu vor fi probleme pentru beneficiarii acestor ultimi 4 ani de legislatura : la acel moment ei vor fi cu mandrie prosperi oameni de afaceri ,din partea superioara spre bogata a societatii si cu aspiratii politice !
Construirea unei anumite paturi mijlocii prin finantare de la bugetul de stat ,asta a facut PSD .
4 Asa cum ati subliniat ,legea 127 schimba formula de calcul a pensiilor si va produce crestere exponentiala a cheltuielilor publice in viitorul imediat ,chiar daca va plafona pensiile peste 10 ani .
Ce poate face imediat urmatorul guvern care va primi acest cadou otravit in brate ? Formula doamnei Lia Olguta Vasilescu contine inclusiv cheia rezolvarii imediate ,pentru ca are si numitor.Ca sa nu ajungem sa se dezbata in Europa ,la nivel politic si in media, cum de a ajuns Romania in situatia Greciei ,desi e antrenata in toate institutiile europene si in toate mecanismele de verificare etc . Va mai amintiti ce calificative le erau adresate grecilor in perioada celor 5 bail out uri ? Politicienii greci inainte de 2009 (toate orientarile politice !) au risipit,au dat preferential ,au trucat date statistice etc ...si au trecut in opozitie. Poporul grec a trebuit sa suporte taierea masiva a pensiilor ,a salariilor ,controlul capitalurilor ,neantizarea economiilor etc .
cu respect