Marea Britanie a decis să-şi vândă deţinerea de 40% din linia feroviară Eurostar, în schimbul sumei de 585 de milioane de lire sterline (899,79 milioane de dolari). Cumpărătorul este consorţiul "Patina Rail" LLP, alcătuit din Caisse de Depot du Placement du Quebec (CDPQ) - fondul public de pensii din Canada - şi administratorul britanic de active Hermes.
Eurostar este un sistem de trenuri de mare viteză ce asigură legături între Marea Britanie, Franţa şi Belgia. Trenurile utilizează Tunelul Canalului Mânecii, iar principalele gări deservite sunt Saint Pancras din Londra, Gara de Nord din Paris şi Bruxelles-Sud. Unele trenuri deservesc şi Gara Lille Europe, Gara Calais-Fréthun din Franţa şi Ashford-International din Marea Britanie. Procesul de vânzare a deţinerii la Eurostar a fost lansat de guvernul de la Londra în luna octombrie 2014.
Preţul obţinut acum de Marea Britanie depăşeşte aşteptările autorităţilor. Potrivit datelor oficiale pe 2013/2014, valoarea deţinerii statului britanic era de 325 de milioane de lire. În această afacere, guvernul londonez a fost consiliat de banca elveţiană de investiţii UBS AG.
Tranzacţia de preluare a participaţiei la Eurostar este parte a unei tendinţe în rândul investitorilor instituţionali, cum sunt fondurile de pensii, de realizare a unor investiţii în proiecte de infrastructură, care aduc randamente importante.
Ministerul Finanţelor de la Londra aşteaptă finalizarea afacerii în trimestrul al doilea al anului curent. Vânzarea trebuie aprobată de autorităţile de reglementare şi de acţionarii care nu-şi exercită opţiunea de preluare a deţinerii guvernului britanic, cu un premiu de 15%.
În urma încheierii tranzacţiei, CDPQ, care are un portofoliu de investiţii în infrastructură evaluat la peste 10 miliarde de dolari canadieni (8,02 miliarde dolari SUA), va controla 30% din Eurostar, iar Hermes Infrastructure, parte a fondului britanic Hermes Investment Management, va avea în proprietate 10%. Restul de 60% din Eurostar este controlat de operatorul feroviar francez SNCF (55%) şi cel belgian SNCB (5%).
Vânzarea deţinerii la Eurostar se încadrează în planul de privatizare al guvernului Marii Britanii, prin care statul vrea să obţină 20 de miliarde de lire, bani necesari reducerii datoriilor, respectiv reechilibrării consturilor ţării.