Reporter: Anul 2015 a fost unul de succes în turismul românesc. Au existat creşteri substanţiale şi în cadrul agenţiei?
Marius Pandel: În 2015, agenţia noastră s-a încadrat în parametrii normali de creştere estimaţi la începutul anului trecut. A fost un an bun, în care am înregistrat creşteri la nivelul numărului de turişti şi, în consecinţă, a cifrei de afaceri.
Reporter: Cât la sută din clienţii dumneavoastră aleg destinaţiile externe şi câţi sunt cei care călătoresc în ţară?
Marius Pandel: Agenţia noastră este specializată pe turismul de outgoing. Dar ne străduim de câteva sezoane încoace să dezvoltăm tot mai mult turismul în România şi, în acest sens, primii paşi au fost făcuţi deja, în principal prin studierea şi dezvoltarea produsului pe care îl propunem turiştilor. În mod evident, în 2015, interesul turiştilor noştri pentru destinaţiile din România a crescut. Însă, cei mai mulţi dintre cei care aleg Christian Tour continuă să meargă în vacanţe în străinătate.
Reporter: Care au fost cele mai căutate destinaţii în 2015? Care credeţi că vor fi în 2016?
Marius Pandel: Toate charterele din vară către Grecia, Turcia, Spania, circuitele cu avionul şi autocarul în Europa, dar şi Dubaiul se află în topul preferinţelor turiştilor noştri. Pentru 2016, estimăm că trendul se va menţine şi că destinaţiile favorite ale românilor vor rămâne aproximativ aceleaşi.
Reporter: Situaţia externă (criza refugiaţilor, atacurile teroriste) a afectat în vreun fel turismul? S-a schimbat trendul destinaţiilor din această cauză? Există destinaţii care au ieşit de pe lista de călătorie a clienţilor?
Marius Pandel: Din păcate, situaţia politică din anumite state afectează, în mod evident, deplasările turistice către acele destinaţii, iar exemplul cel mai bun în acest caz este Egiptul. Cu toate că turiştii îşi doresc în continuare să viziteze această ţară, restricţiile impuse ne-au determinat să suspendăm temporar charterele către Sharm el Sheick şi Hurghada. Cât despre celelalte destinaţii, cum ar fi Paris sau Thailanda, evenimentele politice de acolo nu au afectat deplasările turistice.
Reporter: Ce noutăţi aţi pregătit pentru anul în curs?
Marius Pandel: Pentru 2016, am pregătit mai multe locuri pentru charterele către Spania (Mallorca, Tenerife) şi am introdus şi un charter spre Ibiza, în premieră. În plus, a crescut numărul de chartere şi locuri pentru Antalya. Totodată, pregătim produse noi, inedite, care să fie cât mai aproape de gusturile turiştilor noştri: programe pentru schi, Călătorii pentru suflet, city-break-uri şi noi destinaţii pentru croaziere.
Reporter: Credeţi că voucherele de vacanţă vor aduce beneficii în ceea ce priveşte creşterea numărului de turişti? Sau vor reprezenta un obstacol ţinând cont că vaucherele vor putea fi utilizate doar în ţară?
Marius Pandel: Suntem încrezători în proiectul voucherelor de vacanţă. Încă din primele zile ale anului 2016 am înregistrat numeroase cereri în baza acestor vouchere. Nu credem că este un obstacol, ci un beneficiu de care angajaţii români se pot bucura. Litoralul românesc, dar şi staţiunile balneare şi cele montane sunt încurajate astfel să investească mai mult în dezvoltare şi modernizare.
Reporter: Cum vedeţi evoluţia turismului în România?
Marius Pandel: Turismul în România înregistrează creşteri de la un sezon la altul. Există tot mai mult interes în modernizarea bazelor hoteliere şi de tratament din partea mediului privat, iar acest lucru este îmbucurător. Desigur că dezvoltarea vine cu paşi mărunţi, însă suntem încrezători că turismul românesc merge pe calea cea bună.
Reporter: De ce credeţi că nu reuşeşte România să atragă mai mulţi turişti străini?
Marius Pandel: Turiştii străini au anumite aşteptări şi compară condiţiile de la noi cu cele din alte ţări mult mai evoluate din punct de vedere al turismului. Însă, dacă ne vom strădui să creştem astfel încât să ne apropiem de condiţiile oferite de destinaţii celebre din străinătate, numărul turiştilor străini în România ar putea înregistra creşteri semnificative.
Reporter: Credeţi că u nominalizările Transilvaniei în topul realizat de Lonely Planet şi în cel al CNN, iar a Bucureştiului în revista Vogue vor aduce mai mulţi turişti în aceste zone?
Marius Pandel: Transilvania şi Bucureştiul atrag turişti an de an, iar trendul ascendent ne dă încredere că pot reprezenta un cârlig pentru a atrage şi mai mulţi străini.
Reporter: Care este strategia pe care o urmaţi în prezent?
Marius Pandel: Strategia noastră vizează consolidarea produsului turistic pe care îl oferim clienţilor noştri prin dezvoltarea continuă a tipurilor de vacanţe. Ne propunem, astfel, să venim în întâmpinarea turiştilor cu orice tip de vacanţă sau serviciu turistic pe care şi-l doresc, în orice perioadă a anului.
Reporter: Vă mulţumesc!