CBRE îl numeşte pe Marius Scuta în funcţia de Head of Business Development al CBRE, ca parte din strategia companiei de a-şi consolida poziţia în piaţă, a-şi dezvolta operaţiunile businessului, a-şi extinde portofoliul şi a explora noi oportunităţi, conform unui comunicat de presă al companiei.
"Este o provocare pe care mi-am dorit-o, de a construi creştere pentru liderul pieţei de real estate comercial. Suntem într-un context care mă provoacă, cu un 2024 fără livrări pe segmentul clădirilor de birouri, cu necunoscute de infrastructură pe cel de Industrial&Logistică, cu o schimbare de perspectivă pe segmentul retail şi cu acelaşi pool de investitori în piaţă, la care se adaugă presiuni pe chirii, costuri crescute şi incertitudine. Cred însă că perioadele grele sunt de fapt rampe de lansare pentru cele mai interesante oportunităţi, iar cu suportul, capabilităţile şi know-how-ul echipelor din CBRE intenţionez să demonstrez acest lucru", declară Marius Scuta, Head of Business Development al CBRE Romania.
Marius Scuta are o experienţă de peste 16 ani în piaţa de real estate. După o experienţă de 8 ani în telecomunicaţii pe conturi corporate de mari dimensiuni, a debutat în piaţa de imobiliare comerciale în 2007 în rolul de coordonator al unei echipei de office. Din 2009 până la exit-ul din România al JLL, Marius a ocupat funcţia de National Director, Head of Office Leasing Department, fiind şi membru al board-ului companiei. În ultimii ani, a dezvoltat şi condus echipe ale căror performanţe le-a permis să se menţină în top 2, asigurând în acelaşi timp însă coeziune şi continuitate în departamentele sale. Portofoliul personal înregistrează deja peste 600.000 mp de birouri închiriaţi direct sau sub conducerea sa directă.
"Marius este un profesionist consacrat al pieţei, care poate optimiza rapid strategia de dezvoltare a unei companii, în special cu ajutorul unor echipe performante precum cea a CBRE. Mă bucur că după 15 ani în care am fost în competiţie, iată a venit momentul în care putem să construim împreună. Cred în capacitatea lui de a atrage şi de a crea oportunităţi. Există mult potenţial pe piaţa locală, mai ales în acesată perioadă provocatoare pentru sectoarele cheie, office şi investment, care îi avantajează pe cei care sunt îndrăzneţi şi creativi, iar Marius aduce un spirit proaspăt, competiţional, de care avem nevoie pentru creştere", adaugă Răzvan Iorgu, Director General al CBRE Romania.
Piaţa de birouri navighează între provocări şi oportunităţi
Sectorul de Office din România traversează o perioadă în care se repoziţionează, pe fondul contextului macroeconomic, al muncii la distanţă, dar şi a lipsei de noi spaţii de birouri livrate. Chiar şi în lipsa unor noi livrări în 2024 şi a unui număr limitat în 2025, al treilea trimestru al acestui an a reprezentat un an record în ceea ce priveşte activitatea totală de leasing. În condiţiile în care companiile rămân atenţe la costuri, reînnoirea contractelor de închiriere şi relocările de tip "flight-to-quality" au fost principalele stimulente ale cererii în acest trimestru. Peste 164.000 mp au fost tranzacţionaţi în Bucureşti, iar acest lucru are un aspect pozitiv, care ar putea fi interpretat ca o reconfirmare a angajamentului pe termen lung al companiilor existente pe piaţă.
În primele nouă luni ale anului 2023 piaţa de spaţii de birouri moderne a oscilat, transmiţând mesaje mixte, însă activitatea totală de închiriere, de 352.500 mp, a depăşit cifrele înregistrate anul precedent şi ar putea atinge o rată istorică.
Totuşi, această perioadă reprezintă o oportunitate pentru proprietarii clădirilor de birouri existente de a-şi îmbunătăţi calitatea spaţiilor prin lucrări solide de reabilitare şi prin introducerea elementelor ESG lipsă, astfel încât clădirile mai vechi să atingă un nivel similar cu cel al clădirilor noi. În acelaşi timp, companiile continuă să-şi optimizeze spaţiul de birouri prin adaptarea la modul de lucru hibrid. Companiile riscă însă să fie nepregătite în faţa unor posibile valuri de angajări sau a unei prezenţe mai mari la birouri.
Criteriile de sustenabilitate devin din ce în ce mai importante şi vor domina agenda discuţiilor privind spaţiile de birouri. În 2024, deciziile cu privire la tranzacţiile de birouri vor fi influenţate în mare măsură de prezenţa criteriilor ESG, care deja sunt luate în considerare în discuţiile pentru contractele cu proiecte care vor fi livrate după 2025-2026. Accesibilitatea şi calitatea proiectelor de birouri rămân esenţiale şi sunt principalii factori de decizie.