Marşul transportatorilor rutieri din Capitală a dat startul unor serii de proteste organizate în cel puţin 20 de oraşe mari din ţară. Trans-portatorii au blocat ieri mai multe şosele de centură a municipiilor de judeţ şi Capitală, în continuarea protestului organizat duminică, la Bucureşti, solicitând renunţarea la plata rovig-netei, diminuarea restricţiilor de circulaţie a camioanelor şi asigurarea transparenţei colectării accizelor din carburanţi.
Transportatorii s-au arătat nemulţumiţi că reprezentanţii Ministerului Transportului (MT) amână semnarea protocolului pentru eliminarea rovignetei după ce, anterior, Minis-terul Economiei şi Finanţelor şi-a dat acordul în acest sens.
Renunţarea la rovignetă este cel mai important punct din protocolul cu 11 revendicări pe care-l susţin transportatorii.
În demersul de eliminare a rovignetei, transportatorii se lovesc de poziţia ministrului Transporturilor, Ludovic Orban care declară: ""Nu poţi cere modernizarea infrastructurii şi în acelaşi timp să elimini rovigneta. Este o măsură paradoxală. Este, alături de multe solicitări ale transportatorilor, o măsură nefun-damentată şi contradictorie".
Secretarul de stat în Minis-terul Transporturilor, Septimiu Buzaşu, a menţionat că o altă măsură solicitată de trans-portatori, introducerea taxei de drum în preţul carburanţilor, ar putea duce la scumpirea semnificativă a preţurilor carburanţilor la pompă.
"Am convenit împreună cu transportatorii că această măsură trebuie analizată, deoarece ar putea duce la creşterea preţului carburanţilor, ori această măsură îi afectează pe toţi proprietarii de maşini", a declarat Septimiu Buzaşu, sus-ţinând că Ministerul Finanţelor a fost de acord cu eliminarea rovignetei şi cu introducerea taxei de drum în preţul carburanţilor, ca sumă fixă, însă pentru adoptarea unei decizii în acest sens a solicitat realizarea unor calcule.
"Aceste calcule urmau să fie realizate în grupul de lucru pe care l-am format cu transportatorii. Datele sunt deja colectate la nivelul Ministerului Transporturilor. Transportatorii au preferat însă măsurile de protest în locul unui dialog", a mai explicat Septimiu Buzaşu.
Secretarul de stat a precizat că o mare parte din cerinţele transportatorilor au fost deja îndeplinite, altele urmând să fie dezbătute în grupul de lucru comun.
Transportatorii mai solicită, eliminarea totală a restricţiilor de circulaţie a camioanelor, anularea taxei de înmatriculare pentru vehiculele cu Euro 4 şi Euro 5, asigurarea transparenţei colectării accizelor din carburanţi şi monitorizarea de către asociaţiile patronale din transporturi a utilizării aces-tora pentru construcţia şi întreţinerea drumurilor.
Protestatarii cer si simplificarea procedurilor de înmatriculare, numirea în consiliile de administraţie ale organismelor sub-ordonate MT a reprezentanţilor asociaţiilor patronale din transporturi şi înfiinţarea unui organism unic de control şi actualizarea distanţelor tarifare în raport cu noua reţea rutieră.
Protestul Transportatorilor din România este organizat de Consiliul Naţional Rutier din care fac parte toate patronatele româneşti din transporturile rutiere.
Protestele transportatorilor au fost organizate în Capitală şi în mai multe municipii din ţară, printre care Timişoara, Galaţi, Buzău, Cluj, Baia Mare, Târgu Jiu şi Miercurea Ciuc.