Meta, proprietara Facebook, şi-a recunoscut marţi înfrângerea, după ce autorităţile de reglementare a concurenţei din Marea Britanie au emis un verdict final prin care au ordonat companiei să vândă unitatea de creare de imagini animate Giphy, transmite CNBC, potrivit News.ro
Invocând riscul unei scăderi substanţiale a concurenţei pe piaţa de reţele sociale şi de publicitate, Autoritatea pentru Concurenţă şi Pieţe a declarat marţi că Meta trebuie "să vândă GIPHY în întregime, unui cumpărător potrivit".
Nu este încă clar care companie va interveni pentru a cumpăra Giphy.
Într-o declaraţie, un purtător de cuvânt al Meta a spus că aceasta a fost "dezamăgită de decizia CMA, dar acceptă decizia de astăzi ca ultimul cuvânt în această chestiune. Vom lucra îndeaproape cu CMA la cesionarea GIPHY. Suntem recunoscători echipei GIPHY în această perioadă nesigură pentru afacerea lor şi le dorim mult succes. Vom continua să evaluăm oportunităţile - inclusiv prin achiziţie - pentru a aduce inovaţie şi opţiune mai multor oameni din Marea Britanie şi din întreaga lume", a declarat purtătorul de cuvânt al Meta pentru CNBC.
În noiembrie, CMA a ordonat Meta să cedeze Giphy, după ce a constatat că o combinare a celor două companii a ridicat probleme de concurenţă.
Meta a încercat să conteste decizia.
Cu toate acestea, în iunie, o instanţă s-a pronunţat în mare parte împotriva recursului companiei, returnând CMA decizia finală privind soarta tranzacţiei.
După o analiză de trei luni, un grup CMA a decis că tranzacţia va permite Meta să-şi sporească şi mai mult puterea de piaţă.
Achiziţia Giphy de către Meta, în valoare de 400 de milioane de dolari, nu a fost una dintre cele mai mari ale gigantului reţelelor sociale. Compania cheltuise sume mult mai mari pentru tranzacţii anterioare, inclusiv achiziţia de 1 miliard de dolari a aplicaţiei de partajare a fotografiilor Instagram şi achiziţia de 19 miliarde de dolari a platformei de mesagerie criptată WhatsApp.
Într-un document depus în instanţă în august, Giphy a încercat să minimizeze semnificaţia preluării companiei de către Meta cu un argument neortodox - oferta sa de produse de bază iese din modă, aşa că nu ar fi nicio altă companie dispusă să o cumpere.
GIF-urile "s-au demodat ca formă de conţinut, utilizatorii mai tineri descriind în special gif-urile drept "pentru boomers" şi "cringe", a spus compania în document. Giphy a înregistrat o scădere a numărului de încărcări GIF în ultimii doi ani, a adăugat acesta.
Dar CMA a găsit probleme în preluare - în special impactul pe care l-ar avea asupra pieţei de publicitate grafică din Marea Britanie.
Meta controlează aproape jumătate din piaţa de publicitate grafică de 7 miliarde de lire sterline (7,9 miliarde de dolari) din Regatul Unit.
"Înainte de fuziune, Giphy oferea servicii de publicitate inovatoare în SUA şi se gândea să se extindă în alte ţări, inclusiv în Marea Britanie", a spus autoritatea de reglementare. Astfel de servicii ar fi permis mărcilor precum Dunkin' Donuts şi Pepsi să-şi promoveze mărcile prin GIF-uri, a adăugat acesta.
CMA a menţionat şi perspectiva ca Giphy să renunţe la propriile ambiţii în publicitatea digitală, în decizia sa de a bloca afacerea.
Giphy avea planuri să-şi lanseze propriile reclame, dar acestea au fost anulate de Meta după ce preluarea a fost finalizată în 2020, potrivit autorităţii de reglementare.
Agenţia de reglementare a spus că acest lucru "a eliminat efectiv Giphy ca un potenţial concurent pe piaţa de publicitate grafică din Marea Britanie".
CMA a declarat că a constatat că achiziţia Giphy de către Meta ar fi restricţionat accesul firmelor rivale de social media la GIF-urile platformei, conducând utilizatorii către propriile servicii Meta.
Ea a adăugat că această mişcare ar fi putut duce la modificarea termenilor şi condiţiilor pentru a reduce concurenţa - de exemplu, prin solicitarea clienţilor Giphy, cum ar fi TikTok din China, să furnizeze mai multe date de la utilizatorii lor din Marea Britanie pentru a asigura accesul continuu la GIF-urile sale.
Este pentru prima dată când un agenţie de reglementare blochează un acord încheiat de o companie Big Tech.
CMA încearcă să devină o forţă mai mare în lupta dintre autorităţile de reglementare globale pentru a controla companiile Big Tech. Alături de Comisia Europeană, braţul executiv al UE, are în desfăşurare mai multe investigaţii importante asupra unor companii precum Meta, Google şi Apple şi doreşte puteri de la guvern pentru a percepe amenzi mai mari împotriva giganţilor din tehnologie pentru încălcarea legii concurenţei.