În urma unui demers al Ministerului Justiţiei, susţinut şi de Consiliul Superior al Magistraturii, programul informatic al instanţelor a fost modificat astfel încât să permită transmiterea prin e-mail către părţile dintr-un proces, dar şi către reprezentanţii legali ai acestora, a încheierilor de şedinţă sau a hotărârii judecătoreşti imediat ce acestea sunt încărcate în sistem.
"Ministerul Justiţiei informează opinia publică despre posibilitatea de a solicita instanţei de judecată, în toate cauzele civile (aproximativ 90% din totalul cauzelor aflate pe rolul instanţelor), ca încheierea de şedinţă sau hotărârea judecătorească să le fie transmisă în format electronic", arată un comunicat al instituţiei remis redacţiei.
"Este un alt pas pe care îl facem spre implementarea conceptului de dosar electronic, în acest moment fiind posibilă comunicarea şi prin e-mail a încheierilor de şedinţă şi a hotărârilor. Am parcurs încă un moment în cooperarea cu C.S.M. care a susţinut această iniţiativă şi a aprobat rapid implementarea ei la nivelul tuturor instanţelor din ţară", a declarat ministrul Justiţiei, Robert Cazanciuc. Potrivit acestuia, practic, în cauzele civile, părţile vor putea să primească în format electronic aceste documente imediat ce ele vor fi încărcate în sistemul ECRIS. Până în acest moment, dacă un justiţiabil dorea să vadă o încheiere de şedinţă, document care nu i se comunica, sau dacă intenţiona să citească o hotărâre înainte de a-i fi comunicată prin poştă, trebuia să vină personal la instanţă şi să solicite dosarul cu actele respective. Dacă hotărârea, de exemplu, nu era încă listată şi semnată de judecător nu exista în dosar aşa că făcea un drum degeaba.
"Comunicarea online reprezintă o alternativă modernă care înseamnă economie de bani şi timp pentru justiţiabili, pentru avocaţii acestora. Astfel, am realizat posibilitatea tehnică prin care dăm părţilor din procese ocazia de a se conforma rapid şi eficient celor stabilite de către instanţele de judecată, pe de altă parte dăm avocaţilor ocazia de a informa în mod corect şi complet, părţile reprezentate. În plus, prin această măsură facem un prim pas în verificarea modului prin care putem uşura în viitor activitatea instanţelor. Întreaga strategie a Ministerului Justiţiei vizează reducerea duratei proceselor şi eficientizarea sistemului. După ani de zile de subfinanţare, am reuşit ca din 2012 să alocăm suplimentar sute de posturi de magistraţi şi grefieri concomitent cu implementarea de tehnologii de ultimă oră. Complementar, am reuşit să reluăm şi investiţiile în sediile instanţelor", a încheiat ministrul.