Termenele de plată, delistarea unui produs agroalimentar sau definirea costului de achiziţie efectiv sunt doar câteva dintre modificările incluse în Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor agroalimentare, solicitate de producători români în relaţia cu marile lanţuri de magazine. Ministerul Agriculturii a publicat pe site modificările aduse Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor agroalimentare, acest proiect urmând să fie aprobat de Executiv, cel mai probabil, în această săptămână.
Potrivit proiectului, articolul 17 al ordonanţei 99 a fost completat cu câteva definiţii cerute de furnizorii de produse agroalimentare între care şi definirea costului de achiziţie efectiv. Conform textului din proiect acesta reprezintă preţul unitar net care apare pe factura de achiziţie. De asemenea, în proiect se specifică faptul că este interzis oricărui comerciant să impună furnizorului de produse alimentare plata de servicii care nu au legatură directă cu operaţiunea de vânzare şi care nu sunt cuprinse în costul de achiziţie efectiv. Este interzisă şi solicitarea ca furnizorii să nu vândă altor comercianţi aceleaşi produse la un preţ unitar net mai mic sau egal cu cel cu care a achiziţionat el însuşi produsele respective.
Potrivit Agerpres, în document se specifică faptul că delistarea de către comerciant a unui produs alimentar al furnizorului trebuie să se realizeze prin notificare prealabilă cu 60 de zile, comerciantul având obligaţia să menţină la vânzare, în spaţiile de comercializare, produsele alimentare livrate de furnizor, pe toată durata existenţei stocului. În caz contrar, comerciantul are obligaţia să restituie furnizorului contravaloarea sumelor aferente plătite de acesta pentru prezenţa produselor în magazin.
Proiectul de act normativ prevede refuzul recepţiei produselor alimentare de către comerciant numai dacă nu sunt îndeplinite prevederile legale privind calitatea produselor alimentare, cantităţile prevăzute în contract sau termenele de livrare, prevederile legale de ambalare şi de etichetare, precum şi cele privind temperatura şi umiditatea corespunzătoare produsului pe durata transportului. În situaţiile în care verificarea cantitativă a comenzii nu este posibilă la momentul livrării, comerciantul notifică în termen de maximum 48 de ore furnizorului de produse alimentare, neconcordanţa între cantitatea livrată şi cea comandată, se arată în proiectul de act normativ.
Termenul de plată convenit pentru produsele alimentare contractate şi livrate nu poate fi mai mare de 20 de zile calendaristice pentru produsele proaspete şi de 45 de zile calendaristice pentru restul produselor de la data recepţiei mărfii.
Potrivit Ministerului Agriculturii, aceste modificări au fost necesare având în vedere că relaţiile comerciale între furnizorii şi comercianţii de produse agroalimentare existente în prezent defavorizează micii producători şi procesatori de produse alimentare. "În faţa abuzului de putere a marilor comercianţi, producătorii sunt nevoiţi să-şi vândă produsele în condiţii financiare nefavorabile, uneori chiar în pierdere, acest lucru conducând la dispariţia acestora de pe piaţă şi la restrângerea de oferte de produse alimentare, cu influenţe negative asupra satisfacerii cererii de consum a populaţiei şi în final, cu efecte negative privind asigurarea securităţii alimentare a populaţiei din România", mai precizează oficialii ministerului.