Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) pregăteşte un proiect de act normativ care va completa legislaţia existentă în domeniul privatizării, postprivatizării şi valorificării activelor, potrivit informaţiilor AVAS. După finalizare, proiectul de lege va fi supus dezbaterii publice şi va fi completat cu observaţiile partenerilor sociali, ale ministrului de stat pentru coordonarea activităţilor din domeniul economic, Gheorghe Pogea, reprezentanţilor ministerelor economice şi ai autorităţilor publice implicate. Ulterior, va fi supus aprobării Guvernului.
Pentru realizarea acestui act normativ, AVAS a stabilit un calendar de acţiuni ce va fi finalizat cel mai tîrziu la sfîrşitul lunii mai. Noile prevederi instituie un cadru unitar în domeniul privatizării, al postprivatizării şi al valorificării. În ceea ce priveşte activitatea de privatizare, noul act normativ aduce cîteva noutăţi. Procedurile de privatizare pentru institutele de cercetare vor fi simplificate şi împărţite acestora în două categorii: pentru institutele care obţin venituri preponderent din cercetare, contractul de privatizare va proteja activitatea, numărul de salariaţi încadraţi pe funcţii de specialitate şi rezultatele cercetării, iar pentru cele care realizează venituri din alte activităţi va fi aplicată o metodă de privatizare ce va asigura obţinerea celui mai bun preţ.
AVAS va interzice firmelor care au datorii bugetare, care au falimentat societăţi preluate de la stat sau care se află în legături de rudenie pînă la gradul doi cu alţi participanţi la licitaţie să participe la negocierile de privatizare. AVAS a acceptat posibilitatea continuării privatizării unei societăţi cu firma clasată pe locul al doilea, doar în cazul în care compania cîştigătoare se retrage sau nu achită integral avansul sau ratele asumate. Soluţia este aplicabilă doar în măsura în care ofertantul al doilea clasat acceptă să îşi îmbunătăţească oferta la nivelul celei depuse de primul clasat, iar oferta de vînzare se află în termenul de valabilitate.
Totodată, vor fi simplificate procedurile de privatizare pentru pachetele reziduale mai mici de 33 la sută, care în prezent sînt foarte anevoioase. Pentru societăţile din portofoliu aflate în administrare specială AVAS va prelua creanţele tuturor creditorilor bugetari. AVAS îşi propune să scoată la privatizare, în 2006, 120 de societăţi comerciale, dintre care 50 cu capital majoritar şi 70 cu capital minoritar de stat. În cazul activităţii de postprivatizare, principala noutate adusă de actul normativ se referă la încetarea monitorizării contractelor de vînzare-cumpărare în cazurile în care cumpărătorul şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale principale, cum ar fi cele de investiţii. Sînt prevederi pentru reducerea perioadei de monitorizare a contractelor de privatizare existente, al căror număr se ridică la 7.600. În prezent, procedura de monitorizare durează 12 ani. De asemenea, dizolvarea asociaţiilor salariaţilor (PAS) va fi posibilă numai după ce instituţia publică implicată confirmă inves-tiţiile asumate de acestea prin contractul de privatizare. În ceea ce priveşte activitatea de valorificare, actul normativ reglementează aspecte de procedură pentru situaţiile în care creanţele sînt valorificate prin executarea silită a bunurilor mobile şi imobile aflate în proprietatea debitorului sau a garanţiilor. Noile propuneri ar putea asigura o încasare mai rapidă a creanţelor aflate în evidenţa AVAS.