Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) "a subliniat că Autoritatea nu intervine asupra nivelului primelor de asigurare", acestea fiind liber stabilite de către fiecare societate în parte iar tarifele de primă sunt notificate către ASF, dar nu sunt supuse aprobării, potrivit unui comunicat referitor la întâlnirea ASF cu reprezentanţii participanţilor din piaţa asigurărilor.
Potrivit comunicatului, calculele actuariale care stau la baza stabilirii tarifelor de primă sunt realizate utilizând date statistice acumulate de asigurători în anii anteriori şi au în vedere despăgubirile datorate în baza poliţelor RCA, precum şi diferitele criterii de risc.
Potrivit sursei citate, scopul întâlnirii a fost coordonarea în aplicarea normelor ASF pe piaţa asigurărilor, în beneficiul asiguraţilor şi al stabilităţii pieţei, prin creşterea încrederii în produsele de asigurare.
"ASF consideră că pentru acest lucru este esenţială înţelegerea din partea tuturor participanţilor la piaţă a situaţiei de fapt, a rolului de reglementator şi supraveghetor naţional al ASF, dar şi al rolului fiecărui participant", mai arată sursa citată.
Potrivit reprezentanţilor ASF, discuţiile au inclus aspecte tehnice, dar şi întrebări şi comentarii din partea participanţilor şi reprezentanţilor ASF.
"Participanţii din cele patru sectoare (asigurători, brokeri, reparatori şi transportatori) s-au pus de acord asupra necesităţii şi căilor de redresare a pieţei, în beneficiul tuturor părţilor implicate, cu excepţia ASSAI care a solicitat, din nou, demisia conducerii ASF", potrivit comunicării.
"Conform prevederilor legale, asigurătorii au obligaţia de a-şi stabili tarifele de primă astfel încât să garanteze permanent îndeplinirea obligaţiilor care decurg din încheierea contractelor de asigurare RCA", a declarat Mişu Negriţoiu. Totodată, Preşedintele ASF a transmis asigurătorilor că "modificarea normei RCA nu trebuie să reprezinte un pretext în urma căruia să abuzeze în încercarea de a-şi acoperi pierderi anterioare, prin acest instrument".
"În prezent, rata combinată a daunei, care este de 117%, ne arată un dezechilibru. Corectarea lui nu presupune automat o majorare a preţurilor, poate să însemne şi reducere de costuri. Dar dezechilibrul va trebui corectat", a mai spus Mişu Negriţoiu.
Potrivit comunicatului, participanţii la discuţie au subliniat incidenţa mult mai mare a daunelor în România faţă de alte state din Europa (de circa patru ori mai mare), dar şi dinamica nivelului primelor (pentru transportatori - spre exemplu asigurarea RCA era de circa 2000 de dolari pentru un camion, iar în prezent pleacă de la valori mult mai mici, respectiv 500 de euro), în condiţiile în care rata daunei pentru ei ajunge şi la 200%, iar despăgubirile achitate pentru accidente provocate de un singur transportator au necesitat despăgubiri de ordinul milioanelor de euro.
Totodată, a fost susţinută ideea unor prime minime pe tipuri de autovehicule, au fost clarificate aspecte referitoarea la prelungirea şi transferul poliţelor în cazul înstrăinării autovehiculelor, efectuarea plăţilor prin intermediari sau direct către asigurători, nevoia consolidării bazei de date la nivel naţional pentru o mai bună urmărire a accidentelor, a eventualelor poliţe contrafăcute, a identificării mai rapide a autovehiculelor înmatriculate în România şi în străinătate care circulă fără asigurare RCA în România.
Întâlnirile cu participanţii din piaţa asigurărilor vor continua, la intervale regulate, mai notează sursa.
Tarifele asigurătorilor "completează imaginea distrugerii companiilor autohtone de transport mărfuri şi pasageri", consideră Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT), solicitând Guvernului şi Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) dezbateri transparente între piaţa de transport şi asigurători, pentru ajustarea tarifelor la contextul economic şi social din ţara noastră.
FORT susţine că firmele autohtone de transport "au primit încă o lovitură grea în 2014, pe fondul creşterii nejustificate şi necontrolate a tarifelor practicate de asigurători pentru poliţele de tip RCA". Federaţia este nemulţumită că tarifele de răspundere civilă auto practicate de asigurătorii din România sunt, în acest an, aproape duble faţă de 2013, "fără ca piaţa de transport să realizeze ceea ce se întâmplă".
Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a anunţat ieri că se alătură Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) pentru protestul din 2 decembrie la adresa Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), pe care o acuză de "lipsă de implicare în respectarea drepturilor şi intereselor asiguraţilor".