"Cristian Dogaru eşti expus la....". Sună cam ciudat un astfel de mail cu puncte-puncte la final, e greu să-i dai delete fără să-l deschizi, nu? Continuarea e, însă, mai banală decât credeam.
"Salut Dogaru Cristian. Trusa ta foto nu e completă? Nicio problemă, avem câteva recomandări personalizate". Era o ofertă primită de la retailerul F64, unde aveam un cont de utilizator (un sacrificiu necesar după prima comandă on-line), dar partea ciudată este că o primeam la câteva ore după ce vizitasem site-ul, iar printre obiectele incluse în recomandările din newsletter se aflau un ceas inteligent şi o brăţară de fitness, gadgeturi ce n-au nicio treabă cu trusa foto, dar pe paginile cărora zăbovisem ca vizitator al site-ului. Cu alte cuvinte, softul F64 observase că făcusem o vizită şi îmi trimisese un newsletter exact cu obiectele studiate mai atent în ideea că poate decid totuşi să cumpăr ceva, după ce impresiile s-au mai sedimentat, chiar dacă, la prima vizită, n-o făcusem. Nu doar magazinul specializat în accesorii foto are astfel de strategii.
La eMag, de pildă, un soft similar apelează la "shopping specialişti" sau "help specialişti". De pildă, să presupunem că vizitezi site-ul, ai pus un obiect în coş, dar n-ai mai dat comanda. Imediat vei primi un mail de la un "shopping specialist" în care ţi se atrage atenţia că produsele nu pot fi rezervate, dar poţi primi detalii suplimentare despre acestea. Sunt situaţii în care acesta e înlocuit de "help specialistul" care te anunţă că produsul din lista de "favorite" a primit o reducere. După o achiziţie, alt shopping specialist te va îndemna să cumperi produse complementare cu cel deja achiziţionat.
La elefant.ro, după fiecare plasare de obiect în coş, etapă neconcretizată de o comandă, primeşti un mail în care eşti întrebat dacă ai nevoie de ajutor suplimentar personalizat pentru finalizarea comenzii, etc.
Care este morala acestor aparent banale poveşti? Ce e rău dacă un retailer, sub diverse pretexte, încearcă să comunice mai mult cu clienţii săi, aceştia înregistrându-se de altfel de bună voie pe site? În primul rând, este vorba de o livrare de oferte nesolicitate sub masca comunicării uzuale/consultanţei. Cei mai mulţi intră în baza de date a retailerilor când fac prima comandă şi completează datele de contact. Aceştia vor să cumpere ceva în momentul respectiv, nu să primească oferte după sau să comunice excesiv cu shopping-specialiştii. Nu există însă nicio căsuţă "nu vreau să fiu contactat ulterior din partea companiei" care să fie bifată în momentul comenzii ci doar la primul newsletter nesolicitat ai opţiunea să te dezabonezi sau să completezi lista de spam.
De altfel, pentru a-şi racola viitorii clienţi, retailerii oferă mici stimulente celor care se înscriu în lista destinatarilor de newsletter (implicit a partenerilor de dialog cu help specialistul) chiar dacă n-au făcut nicio achiziţie, asta sub forma unui voucher cu o reducere simbolică la prima comandă ori a promisiunii că vor afla înaintea altora (simpli vizitatori ai site-ului) despre noile oferte. Vorbim apoi de formarea unui comportament de consum compulsiv. Eşti bombardat permanent cu informaţii despre produse noi, cu reduceri i-re-zis-ti-bi-le, promoţii aniversare (sărbători, black Friday, haloween, împlinirea a X ani de la apariţia retailerului etc), oferte personalizate şi nelipsitul suport pentru finalizarea achiziţiilor, încât până la urmă cedezi şi cumperi ceva, orice, apoi te întorci să vezi ce mai e nou şi uite-aşa , pe nesimţite, descoperi că eşti dependent de achiziţii care nu-ţi sunt neapărat necesare.
Remedii? Dezabonează-te de la newslettere, trimite la spam comunicările nesolicitate cu help specialiştii, plimbă-te mai puţin printre promoţii şi oferte, vizitează mai rar site-urile specializate în review-uri de produs-de fapt o pârghie inteligentă pentru racolarea de noi clienţi.