O nouă tendinţă a controalelor fiscale a fost descoperită de Experţii Deloitte. Aceştia au remaracat că societăţiile mari refacturează sau prestează servicii companiilor mici pe care le deţin, conform unui comunicat remis Redacţiei noastre.
Cheltuielile cu servicii facturate de către acţionari sunt tot mai des considerate nedeductibile la calculul impozitului pe profit în cazul controalelor fiscale, fiind încadrate la "costuri ale acţionarilor", realizate în beneficiul acţionarilor, şi nu în cel al societăţii care beneficiază de respectivele servicii.
Acest model, de centralizare a anumitor funcţii care apoi sunt refacturate către fiecare societate din grup sunt puse sub semnul întrebării de către autorităţile fiscale şi vizează nu doar multinaţionalele, dar şi societaţile locale care au filiale în ţară sau peste hotare, mai menţionează sursa.
Tendinţa s-a descoperit şi în rândul antreprenorii români care au dezvoltat un grup de firme şi care apelează la seviciile centralizate. Este vorba, desigur, de servicii din zona de consultanţă strategică, management de proiect, tehnologia informaţiei, resurse umane, asistenţă juridică, sau orice alte servicii suport care în general se pretează centralizării.
Costurile acţionarului se referă la activităţi pe care societatea-mamă le desfăşoară pentru propria activitate economică şi mai puţin pentru beneficiul filialelor şi pot fi justificate în anumite condiţii, spre exemplu pregătirea şi auditarea situaţiilor financiare ale unei filialei din România în conformitate cu principiile contabile inrernaţionale. aceste costuri ar putea fi considerate ale acţionarilor, pe considerentul că se fac, în general, în beneficiul grupului, potrivit sursei.
Dacă vorbim de activităţi care au ca efect bugetarea proiectelor, construirea unui sistem de urmărire a indicatorilor de performanţă, aceste costuri sunt evident în beneficiul societăţii şi ele ar trebui să fie deductibile. Alte exemple includ costuri de recrutare, programe de pregătire a angajaţilor, consultanţă privind politicile de remunerare, pregătirea de proceduri interne pentru siguranţa şi sănătatea angajaţilor. Serviciile privind tehnologia informaţiei, punerea la dispoziţie de sisteme IT, serviciile privind comunicările interne/externe şi cele suport în relaţii publice, serviciile de sau asistenţa juridică, aduc valoare filialelor, deci pot fi considerate cheltuieli deductibile.
Separarea între costurile acţionarilor şi serviciile suport aferente este uneori dificilă şi poate crea confuzie, lucru care necesită mai multe modificări legislative, chiar dacă s-a îmbunătăţit gradual.
Experţii Deloitte recomandă ca orice model de centralizare a diverselor funcţii administrative să fie însoţit de un plan de afaceri, de o procedură de lucru şi de un sistem simplu şi practic de documentare a tranzacţiilor. Astfel de bune practici scad riscul ca, în cadrul unei inspecţii fiscale, cheltuielile respective să fie considerate nedeductibile şi puse în categoria aşa-ziselor costuri ale "acţionarului".