Compania de stat US Postal Service are de mult timp probleme de finanţare, dar nu a fost niciodată atât de aproape de marginea prăpastiei precum în prezent, scrie cotidianul american New York Times (NYT), citat de Mediafax.
Poşta nu dispune de suficiente lichidităţi şi nu va reuşi să acopere o plată de 5,5 miliarde de dolari în luna septembrie şi ar putea fi nevoită să-şi oprească activitatea complet în această iarnă, dacă legis-lativul american nu intervine pentru stabilizarea financiară.
"Situaţia noastră este extrem de serioasă. În cazul în care Congresul nu ia nicio măsură, vom intra în încetare de plăţi", a declarat şeful companiei, Patrick R. Donahoe.
Conducerea a implementat în ultimele luni o serie de măsuri dureroase de reducere a pierderilor, care vor ajunge în acest an fiscal la 9,2 miliarde de dolari. Acestea includ eliminarea livrărilor poştale sâmbăta, închiderea a 3.700 de oficii poştale şi concedierea a 120.000 de angajaţi, circa o cincime din personalul total de 653.000. Totdată, alte 100.000 de posturi ar urma să dispară prin plecări voluntare sau pensionări. În urmă cu zece ani, Poşta avea aproape 900.000 de angajaţi.
Problemele Poştei rezultă din noile realităţi dure ale revoluţiei internetului, care a condus la declinul trimiterilor prin serviciile poştale convenţionale, notează NYT.
Totodată, decenii de concesii făcute sindicatelor angajaţilor, inclusiv clauze care exclud concedierile, majorează cheltuielile operaţionale ale Poştei. Costurile cu forţa de muncă reprezintă 80% din total, comparativ cu 53%, respectiv 32%, la United Parcel Service şi FedEx, cei mai mari doi competitori privaţi ai companiei de stat.
O comisie a Congresului va analiza, azi, situaţia Poştei, însă politicienii republicani şi democraţi nu au reuşit să ajungă la un consens, la scurt timp după dezbaterile aprinse privind majorarea plafonului de îndatorare.
Ratarea plăţii de 5,5 miliarde de dolari către un fond de sănătate al angajaţilor, programată pe 30 septembrie, nu va genera un dezastru imediat, potrivit NYT, însă pe la începutul anului următor compania va rămâ-ne fără bani pentru plata salariilor şi benzinei, fiind forţată să oprească livrările.