Transportul rutier intrajudeţean va intra în sfera serviciilor publice, iar transportul elevilor, al persoanelor cu dizabilităţi, al pensionarilor şi al categoriilor de persoane defavorizate care beneficiază de facilităţi de transport va fi asigurat de operatorii de transport, conform proiectului de lege adoptat de Guvern şi pe care cabinetul Orban îşi va asuma răspunderea în faţa Parlamentului. Prin respectivul act normativ, Executivul a abrogat prevederile OUG 51/2019 şi a stabilit că operatorii de transport care deţin în prezent licenţe au obligaţia, sub sancţiunea retragerii licenţei, să asigure transportul elevilor şi al celorlalte categorii de persoane care beneficiază de facilităţi de transport.
Totodată, proiectul prevede că, până la sfârşitul anului 2020, în scopul asigurării transportului rutier la nivel judeţean, consiliile judeţene au obligaţia să organizeze licitaţiile pentru licenţierea transportatorilor ca operatori de servicii publice.
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a acestui act normativ, Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării vor elabora un Ordin comun de adoptare a normelor metodologice de aplicare a legii.
Proiectul de lege face parte din pachetul legislativ asupra căruia Executivul îşi angajează răspunderea în Parlament.
Referitor la abrogarea OUG 51/2019, Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România, a declarat pentru Ziarul BURSA: "Nu este nicio problemă să preluăm efectuarea acestui serviciu public. Noi suntem pregătiţi să asigurăm naveta elevilor şi transportul persoanelor cu dizabilităţi, al pensionarilor şi al persoanelor defavorizate. Problema din actul normativ pe care Guvernul îşi asumă răspunderea este faptul că se introduce un nou termen de licenţiere a transportatorilor. Iniţial, acest termen era 31 decembrie 2021, doi ani în care puteam să ne înnoim parcurile auto. Acum, noul guvern a stabilit ca licenţierea transportatorilor să fie făcută la finalul anului 2020. Vom ajunge la situaţia în care se vor face iar contestaţii. Nu înţeleg de ce trebuie să mergem din contestaţie în contestaţie şi din judecăţi în judecăţi".
Patronatele din transportul rutier de persoane sunt nemulţumite de faptul că noul act normativ a fost adoptat de Cabinetul Orban, fără consultarea operatorilor din domeniu, fără o dezbatere publică şi fără să fie prezentat măcar în Consiliul Economic şi Social.
Vasile Ştefănescu a subliniat: "Să fim bine înţeleşi: este bine că s-a găsit soluţia pentru asigurarea şi decontarea transportului elevilor şi a altor categorii sociale, dar nu este bine că OUG 51 a fost abrogată în întregime, inclusiv articolul care prevedea că actualele licenţe expiră la 31 decembrie 2021. Nu este normal ca să ni se ofere o valabilitate a licenţelor, după care să ne trezim peste câteva luni că aceasta a fost redusă cu un an. Pentru a ne licenţia în condiţiile legii, nu există practic timpul fizic necesar pentru ca toţi operatorii de transport intrajudeţean şi interjudeţean să îşi înnoiască parcul auto aşa cum este prevăzut în legislaţia din domeniu. Nimeni nu ne poate fabrica şi vinde, în câteva zile, microbuze şi autocare Mercedes".
Preşedintele COTAR a menţionat că, dacă legea va rămâne în actuala formulă şi după promulgare şi publicarea în Monitorul Oficial, operatorii din transport vor iniţia demersurile necesare, pe lângă actualul Guvern, pentru modificarea termenului de valabilitate a licenţelor pe care le deţin în acest moment.