Guvernul a modificat, în şedinţa de astăzi, printr-o hotărâre, normele metodologice de aplicare a OUG nr 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat fiscale, stabilind cerinţele tehnice pe care casele de marcat cu jurnal electronic trebuie să le îndeplinească pentru a fi autorizate, potrivit unui comunicat al Guvernului.
Potrivit unei ordonanţe adoptate în luna august de Guvern, casele de marcat cu jurnal electronic vor deveni obligatorii de la 1 iunie 2018 pentru firmele mijlocii şi mari, respectiv de la 1 august 2018, pentru firmele mici, realizându-se înlocuirea treptată a celor de generaţie veche cu rolă jurnal de hârtie.
Potrivit sursei citate, principalele elemente de noutate cuprinse în actul normativ sunt: "Fiecare aparat de marcat va trebui să conţină un modul fiscal propriu, prin intermediul căruia controlează operaţiunile specifice activităţii fiscalizate, precum şi un modul de comunicaţie, care poate asigura conectarea la un sistem informatic de monitorizare şi supraveghere al ANAF.
Prin implementarea Registrului naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale, se crează premisele debirocratizării procedurilor efectuate în legătură cu aparatele de marcat (fiscalizare, sigilare, schimbarea memoriei fiscale sau a jurnalului electronic, reparaţii, etc.) înregistrarea acestora urmând să se realizeze electronic."
În acelaşi context, a fost eliminată obligaţia contribuabilului de a solicita şi obţine de la organul fiscal certificatul de atestare fiscală, în vederea obţinerii autorizaţiei de distribuţie a aparatelor de marcat electronice fiscale.
Rezumatul bonului fiscal care se transmite la ANAF cuprinde : valoarea totală a bonului fiscal; numărul de ordine al bonului; data, ora şi minutul emiterii bonului; seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal; valoarea totală a TVA pe cote ale acesteia.
Termenul de valabilitate a autorizaţiei de distribuţie a aparatelor de marcat electronice fiscale a fost majorat de la 3 ani la 5 ani. Totodată, a fost introdusă noţiunea de reautorizare, aceasta putând fi solicitată cu cel puţin 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei.
Principalele avantaje ale sistemului de monitorizare propus prin hotărârea de guvern sunt: asigură obţinerea mai rapidă de către ANAF a datelor din bonurile fiscale, cu costuri mai mici atât pentru autoritatea fiscală, cât şi pentru contribuabili, asigură premisele reducerii semnificative a evaziunii fiscale din domeniul comerţului cu amănuntul şi serviciilor, cu efecte imediate în creşterea veniturilor bugetare, susţine un grad înalt de securizare şi implicit riscuri mai mici de nefiscalizare a tranzacţiilor, garantează premisele unei concurenţe loiale între contribuabili.