OPINIE DELOITTE: Cea mai complexă declaraţie ANAF pentru firme a fost adoptată oficial. Ce urmează?


Companii / 10 noiembrie 2021

Victoria Dobre, Manager Senior şi Adrian Teampău, Director, Taxe Indirecte, Deloitte România

Victoria Dobre, Manager Senior şi Adrian Teampău, Director, Taxe Indirecte, Deloitte România

Este oficial! Începând cu 2022, marii contribuabili trebuie să depună declaraţia SAF-T către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), iar în anii următori raportarea va deveni obligatorie şi pentru ceilalţi contribuabili. Lista marilor contribuabili a fost extinsă recent de ANAF, iar în data de 9 noiembrie 2021 instituţia a publicat în Monitorul Oficial şi formularul pentru declaraţia SAF-T.

Modelul de raportare SAF-T pentru care a optat România este unul dintre cele mai complexe de acest tip, deoarece presupune raportarea lunară a tuturor informaţiilor contabile, financiare şi fiscale cu referire la tranzacţiile derulate de firme. În acelaşi timp, ANAF va avea posibilitatea să solicite raportări privind mişcările produselor din stoc, în acelaşi format, iar raportările mijloacelor fixe se vor realiza anual, odată cu depunerea situaţiilor financiare.

După ce contribuabilul extrage din sistemele IT datele despre tranzacţiile efectuate şi le revizuieşte pentru a se asigura că acestea sunt corecte şi complete, trebuie să le transpună pe standardul din schema pusă la dispoziţie de ANAF. Aşadar, tranzacţiile nu se declară ca atare, ci trebuie reinterpretate conform unor seturi de reguli furnizate de autoritatea fiscală.

Prin urmare, aceasta este cea mai mare transformare pe care o suferă sistemul fiscal din România. ANAF va avea astfel acces la toate tranzacţiile derulate de firme şi va putea să identifice cu uşurinţă care dintre acestea nu au fost impozitate sau pentru care a fost achitat un impozit mai mic decât norma.

Care sunt provocările pentru companii?

Prima mare provocare este legată de volumul considerabil de date solicitate. Dificultăţile apar în identificarea, exportul şi corelarea informaţiilor.

O altă provocate este generată de incorectitudinea sau lipsa datelor. Din acest considerent, este absolut necesară revizuirea tratamentului contabil şi fiscal al tranzacţiilor şi corectarea datelor înainte de implementarea unei soluţii IT de procesare a declaraţiei SAF-T. Spre exemplu, dacă este eronat tratamentul fiscal al unor tranzacţii, acestea vor fi raportate ca atare la ANAF.

Timpul necesar implementării raportării nu este nici de data aceasta de partea contribuabilului. Deşi autoritatea fiscală oferă o perioadă de graţie pentru primele raportări, companiile trebuie să fie pregătite cât mai devreme pentru a nu înregistra greşit tranzacţiile derulate începând cu 1 ianuarie 2022.

În acelaşi timp, costul implementării unei soluţii IT de procesare a declaraţiei SAF-T nu este de neglijat. Spre deosebire de alte declaraţii fiscale, aceasta nu poate fi pregătită manual din cauza volumului mare de date şi a necesităţii transformării acestora conform standardelor tehnice impuse de ANAF. Aşadar, sunt necesare investiţii fie în configurarea sistemului IT actual, fie în achiziţia unei aplicaţii informatice special pentru această raportare.

De ce trebuie să raporteze firmele aceste date la ANAF?

Implementarea acestui sistem are ca obiectiv final simplificarea proceselor de raportare pentru societăţi, chiar dacă, în prima fază, pare destul de complicat şi efortul necesar este ridicat. Însă este cert că viaţa contribuabililor va deveni mai uşoară după ce se va implementa şi inspecţia fiscală de la distanţă şi după ce se vor elimina celelalte declaraţii fiscale.

Firmele încadrate la categoria marilor contribuabili, conform listei recent actualizate, vor fi nevoite să raporteze în noul sistem începând cu anul 2022, etapizat în funcţie de data la care au fost au fost incluse pe listă.

Contribuabilii mijlocii vor fi obligaţi să depună raportarea SAF-T începând cu luna ianuarie 2023, iar cei mici, din 2025.

Deşi este aplicabilă o perioadă de graţie de până la şase luni pentru depunerea efectivă a declaraţiei SAF-T, contribuabilii trebuie să se asigure că înregistrează corect şi complet tranzacţiile derulate începând cu perioada de raportare care li se aplică.

Procesul de implementare a raportării presupune două etape: pre-implementarea - în care contribuabilul analizează dacă datele înregistrate despre tranzacţii sunt suficiente şi corecte - şi etapa de alegere şi implementare a soluţiei IT, care va fi utilizată recurent pentru raportare. Sună simplu, însă un proces de pre-implementare şi implementare poate dura luni de zile în cazul unor companii cu volume mari de tranzacţii zilnice (de exemplu, retaileri, bănci, producţie). În concluzie, procesul de raportare va deveni mai simplu pentru firme, dar mai avem câţiva paşi până acolo.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb