Guvernul a rezolvat problema tichetelor cadou, care trena de mai mulţi ani, într-un mod neaşteptat: interzice acordarea acestora în orice alt scop decât cel social, altor persoane decât angajaţilor proprii.
Palatul Victoria a stabilit însă doar ce se va întâmpla de acum înainte şi nu a adus lămuriri suplimentare asupra tratamentului fiscal al tichetelor cadou deja acordate de către companii angajaţilor partenerilor de afaceri. Ultima modificare fiscală privind tichetele cadou a fost cea de la sfârşitul anului trecut, când, tot în luna decembrie, au fost introduse în legislaţia fiscală prevederi specifice legate de tratamentul avantajelor în bani şi/sau în natură primite de la terţi - tocmai în ideea de a acoperi în special situaţia tichetelor cadou acordate angajaţilor partenerilor de afaceri.
Prin noua Ordonanţă, în contextul beneficiilor acordate angajaţilor proprii, Guvernul a mai decis că valoarea neimpozabilă a tichetelor cadou ce pot fi acordate de Crăciun, Paşte, sărbătorile similare ale altor culte religioase, cu ocazia zilei de 8 martie sau 1 iunie să crească de la 150 la 300 de lei pentru fiecare beneficiar. Această creştere a valorii neimpozabile este aplicabilă începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2022.
Ce alte probleme mai "rezolvă" această Ordonanţă de urgenţă? Începând cu veniturile lunii ianuarie 2022, situaţia este elucidată: tichetele cadou acordate angajaţilor în scop social, cu orice altă ocazie în afara celor specific menţionate în legislaţia fiscală, se supun atât impozitului pe salarii, cât şi contribuţiilor sociale obligatorii. În acest fel, sunt eliminate dubiile cu privire la acele alte situaţii în care se puteau acorda tichete cadou angajaţilor, potrivit legii, drept cheltuieli sociale, în afara ocaziilor specific prevăzute de legislaţia fiscală, dar aplicând tratamentul favorabil de la contribuţii sociale.
Ordonanţa-trenuleţ adoptată la finalul săptămânii trecute stabileşte că, odată cu intrarea în vigoare a actului normativ, mai precis începând cu 18 decembrie 2021, se interzice acordarea de tichete cadou altor categorii de beneficiari decât angajaţilor proprii, ocazional, pentru cheltuieli sociale. În consecinţă, legislaţia fiscală este modificată în acelaşi sens şi sunt eliminate din categoria veniturilor din alte surse biletele de valoare sub forma tichetelor cadou, acordate pentru campaniile de marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi, pentru protocol, pentru reclamă şi publicitate, "altele decât cele prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. h) şi alin. (4) lit. a) din Codul fiscal".
Însă, actul normativ adoptat nu clarifică în niciun fel tratamentul fiscal aplicabil pentru tichetele cadou acordate deja de companii salariaţilor partenerilor lor comerciali. Iar Administraţia Fiscală are deja lansată, din 2019, o campanie de controale care vizează chiar tichetele cadou acordate salariaţilor partenerilor de afaceri. Astfel, în cadrul operaţiunii denumite Pandora, Antifrauda a considerat că tichetele acordate de companii salariaţilor partenerilor lor comerciali, în cadrul unor campanii de promovare/marketing a produselor şi/sau serviciilor proprii, constituie venituri de natură salarială pentru care plătitorii de venituri ar fi fost ţinuţi să reţină şi să plătească impozit pe venituri din salarii şi contribuţii sociale obligatorii. În plus, companiile în cauză au primit şi avize de inspecţie fiscală, prin intermediul cărora erau informate că le vor fi controlate impozitul pe venituri din alte surse, impozitul pe venituri din salarii şi contribuţii sociale obligatorii.
Mulţi dintre agenţii economici aflaţi în această situaţie au contestat obligaţiile, doar că direcţia de soluţionare a contestaţiilor din cadrul ANAF nu pare să fi luat, până acum, nicio decizie asupra contestaţiilor formulate de către contribuabili.
Varianta de compromis propusă în cadrul unor reuniuni ce au avut loc între reprezentanţii mediului de afaceri şi Ministerul Finanţelor a fost aceea a unei amnistii, pentru a rezolva problema pentru trecut.
Tot în contextul întâlnirilor cu Ministerul de Finanţe, înainte de promovarea Ordonanţei mai sus menţionate, a fost subliniată importanţa emiterii unor reglementări specifice, pentru ca tuturor companiilor să le fie clar în ce condiţii pot acorda tichetele cadou. De exemplu, dacă se poate avea în vedere o plafonare sau o limitare a numărului de tichete cadou care pot fi acordate de către o societate cu obligaţii fiscale reduse, excesul urmând să fie impus cu toate taxele salariale. Doar că Guvernul a tăiat dintr-o lovitură nodul gordian, excluzând pur şi simplu posibilitatea acordării tichetelor către angajaţii partenerilor, sancţionând contravenţional, începând cu 28 decembrie 2021, cu 14 puncte de amendă - respectiv 32.200 lei (raportându-ne la nivelul actual al salariul minim brut pe ţară), nerespectarea interdicţiei de acordare a tichetelor cadou în alte situaţii decât cele prevăzute de lege. Prin urmare, acele companii care şi-au propus totuşi pentru acest final de an să mai acorde tichete cadou angajaţilor partenerilor de afaceri (chiar daca legea o interzice) ar trebui să-şi asume expunerea pentru o contravenţie destul de substanţială începând cu 28 decembrie. Amenda ar fi aplicabilă şi dacă se plătesc toate taxele salariale pentru tichetele cadou acordate.
Acum, că începutul a fost făcut şi putem privi mai clar spre viitor, interesul tuturor părţilor este de a debloca situaţia şi pentru trecut, aşa că sunt aşteptate de la Guvern sau Parlament măsuri de remediere care să rezolve problemele perioadei anterioare cât mai repede posibil.