Multe echipe de management ale companiilor din România nu discutau despre digitalizare acum 12 luni. În multe companii nici acum subiectul acesta nu este prioritar pe agenda acestora, pentru că se discută despre reducerea costurilor, eficientizare, productivitate şi realizarea bugetelor. Însă digitalizarea este răspunsul, măcar parţial, la multe dintre aceste preocupări.
De aceea este momentul ca viziunea directorilor executivi şi a managerilor în privinţa digitalizării să devină clară. Nu va mai fi nici un tip ce companie, nici un domeniu de activitate, care să nu fie impactat de tehnologii ca Big Data, Cloud, IoT, etc. Cu această realitate trebuie să construiască acum noi modele de afaceri, rezilienţa şi agilitatea companiilor pe care le conduc.
Pentru a susţine acest proces vă prezentăm răspunsurile specialiştilor Valoria la următoarele trei întrebări:
1. Care a fost cea mai importantă transformare adusă de 2020 în digitalizarea companiilor?
Constantin Măgdălina, Expert Tendinţe şi Tehnologii Emergente: În contextul pandemiei, antreprenorii din România au fost puşi în faţa unui adevăr simplu, dar dureros: fie te adaptezi noilor condiţii şi iei decizii responsabile, fie închizi afacerea. Prin urmare transformarea cea mai mare adusă de 2020 în digitalizarea companiilor nu este una atât tehnică cât este una de mindset. În fond digitalizarea are nevoie în principal de o transformare a viziunii managerilor şi mai apoi devine una tehnică. Mai mult, 90% din munca efectivă de schimbare este legată mai degrabă de răspunsul angajaţilor care interacţionează cu noile sisteme, în timp ce doar 10% ţine de utilizarea lor propriu-zisă. Sub impactul crizei generate de pandemie, antreprenorii au recunoscut importanţa automatizării şi mediului online şi au adoptat soluţii şi instrumente tehnologice noi, au accesat canale digitale, au început instruirea oamenilor ca să interacţioneze în noul mediu de lucru virtual, şi, unii chiar au pivotat cu succes spre modelele de business digitale.
Alexandra Cernian, Lector la Facultatea de Automatică şi Calculatoare: Pentru companiile mature din punct de vedere al procesului de digitalizare, cele mai importante transformări din 2020 au fost legate de automatizarea proceselor de business şi securitatea cibernetică. Studiul "Barometrul digitalizării în România" realizat de Valoria şi Doingbusiness.ro arată că Robotic Process Automation (RPA) şi Inteligenţa Artificială (AI) fac parte din strategia de digitalizare a mai puţin de 20% dintre companii. Dintre directorii şi managerii care au participat la studiu, doar 19% spun că utilizează în prezent RPA, în timp ce doar 12% integrează AI în strategia de digitalizare a companiei. Din punct de vedere al domeniilor de utilizare a RPA, 39% dintre directorii generali ai companiilor care folosesc RPA în 2020 şi 33% dintre manageri spun că această tehnologie este utilizată în departamentul financiar, ceea ce indică clar că potenţialul nevalorificat al digitalizării este uriaş.
2. Ce previziuni ai în legătură cu evoluţia digitalizării în România în 2021?
Constantin Măgdălina, Expert Tendinţe şi Tehnologii Emergente: Un ghid practic pentru anticiparea evoluţiei digitalizării în România îl reprezintă studiul realizat de Valoria şi Doingbusiniess.ro: "Barometrul digitalizării în România". Pe baza răspunsurilor oferite de directorii şi managerii companiilor din ţara noastră putem spune că la nivel strategic: tot mai multe companii vor să dea responsabilitatea dezvoltării digitale a afacerii unui lider din conducere companiei. Strategia lor va include tot mai mult componenta digitală şi tot mai mulţi decidenţi vor considera digitalizarea o sursă de creştere a veniturilor şi nu una de costuri. În 2020, 63% dintre companii din România, faţă de 53% în 2018, spuneau că sunt încrezătoare în legătură cu digitalizarea deoarece au cunoştinţele necesare pentru a naviga acest proces. Aşadar încrederea în digitalizare este pe un trend crescător şi se va consolida şi în 2021. Vor apărea modele de business digitale care vor avea un puternic efect transformator asupra industriilor şi va creşte nivelul de expertiză şi implementare a soluţiilor digitale. Romania este obligată să urce în clasamentul DESI cel puţin o poziţie.
Alexandra Cernian, Lector la Facultatea de Automatică şi Calculatoare: Cu siguranţă 2021 va fi un an în care digitalizarea companiilor va continua. "Barometrului digitalizării" arată că în România, 57% dintre companii în anul 2020, faţă de 47% cu doi ani înainte, spun că digitalizarea a avut deja o influenţă mare asupra lor şi doar 14%, faţă de 11% în 2018, spun că a avut doar o influenţă mică. Cu toate acestea, companiile din Romania progresează mai lent cu implementarea tehnologiilor avansate ca AI, Big Data şi RPA. Inteligenţa Artificială nu este încă pe agenda directorilor generali şi a managerilor în ceea ce priveşte strategia de creştere a capabilităţilor de business ale companiei, iar rezultatele studiului arată că 60% dintre directorii generali şi 61% dintre manageri au dat un răspuns negativ la această întrebare. Robotic Process Automation este tehnologia care a explodat în adopţie la nivelul companiilor avansate în digitalizare din toate domeniile de activitate în acest an, mai ales datorită efectului favorabil asupra eficienţei şi rezilienţei proceselor companiei.
3. Ce competenţe trebuie să aibă directorii şi managerii pentru a fi parte din soluţie, nu din problemă?
Constantin Măgdălina, Expert Tendinţe şi Tehnologii Emergente: Cu tehnologia în continuă evoluţie, este important ca directorii şi managerii să fie deschişi şi flexibili la aceste schimbări. Managerii ar trebui să privească spre viitor, nu să rămână blocaţi în trecut. Să privească spre automatizările software, nu să se întoarcă la trimiterea de fax-uri. Managerii ar trebui să aibă cunoştinţe extinse despre utilizarea tehnologiei în domeniul lor de activitate pentru a le oferi angajaţilor lor cele mai bune resurse posibile. Crearea unui sistem eficient de gestionare a documentelor digitale este una dintre provocări. Managerii ar trebui să colaboreze cu echipa lor pentru a crea un sistem care funcţionează cel mai bine pentru toată lumea. În mod ideal, unul care descurajează utilizarea hârtiei care de cele mai multe ori este plimbată de la un birou la altul. Conectarea la mediul virtual poate ajuta, de asemenea, managerii să caute noi talente, să îşi evalueze abordarea clienţilor, să testeze strategiile de marketing şi să comunice cu clienţii în mediul lor predilect de comunicare. Toate aceste abilităţi de management sunt adoptate pentru a fi actual şi pentru a da tonul angajaţilor la locul de muncă. Dacă un manager se preocupă ca să-şi aducă echipa şi compania în era digitală, atunci angajaţii îl vor urma.
Alexandra Cernian, Lector la Facultatea de Automatică şi Calculatoare: În România principalele trei elemente care conduc la succesul digitalizării unei companii sunt: tehnologia (69%), conducerea companiei (44%), viziunea şi strategia (39%). Este important ca directorii şi managerii să aibă o strategie de comunicare şi de management al schimbării eficientă, prin care să transmită angajaţilor în mod transparent viziunea de digitalizare a companiei şi impactul pe care îl va avea asupra activităţii lor şi al companiei. Pe lângă viziune, empatie şi adaptabilitate, pentru a reuşi în această sarcină managerii au nevoie de o bună înţelegere a procesului de transformare digitală, de cunoştinţe solide de managementul schimbării şi de abilităţi de comunicare excelente.