OPINII Dividende plătite (i)legal?

Gheorghe Piperea
Ziarul BURSA #Editorial / 14 noiembrie 2006

Codul fiscal, în forma sa iniţială, stabilea un impozit pe dividende de 5% pentru persoanele fizice şi de 10% pentru persoanele juridice. Guvernul PSD a ridicat impozitul pe dividende aplicabil persoanelor fizice de la 5% la 10%, în august 2004, prin OG nr.83/2004 (care a fost aprobată în noiembrie 2004, prin Legea nr. 494/2004), prin modificarea art. 71 (în prezent, art. 67). Datorită dispoziţiei din art. 4 alin.2 din Codul fiscal (< Orice modificare sau completare la prezentul cod intră în vigoare cu începere din prima zi a anului următor celui în care a fost adoptată prin lege >), acest impozit majorat la 10% a putut intra în vigoare doar în 1 ianuarie 2005. După toate aparenţele, însă, acest impozit pe dividende de 10% a intrat în vigoare de-abia la 1 ianuarie 2006 (!!?).

Actualul guvern modifică din nou Codul fiscal, în intenţia de a introduce cota unică de 16%. În decembrie 2004 este emisă OUG nr.138/2004, care modifică din nou art. 67 (fost art.71) din Codul fiscal, reamintindu-ne o cotă de 10% pentru impozitul pe dividende. Numai că art. 4 alin.2 din Codul fiscal subordonează efectivitatea unei modificări a Codului fiscal aprobării acestei modificări prin lege (noţiune privită stricto sensu, ca act juridic al Parlamentului). Or, OUG nr.138/2004 a fost aprobată prin lege de-abia în 1 iunie 2005, mai precis prin Legea nr.163/2005. Dacă interpretăm ad literam Codul fiscal, atunci cota de impozit pe dividende de 10% aplicabilă persoanei fizice ar fi trebuit să intre în vigoare la 1 ianuarie 2006. Legea nr. 163/2005, emisă chiar pe 1 iunie 2005, dispune totuşi că < alin.(2) al art. 67 > (text care nu se referă la dividende, ci la veniturile sub formă de dobânzi) intră în vigoare chiar de la 1 iunie 2005, < prin derogare de la art. 4 alin.2 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal >. Cineva grăbit ar crede că lucrurile au fost rezolvate în acest fel. Ei bine, nu. Textul nu se referă la dividende, chiar dacă, probabil, aceasta a fost intenţia legiuitorului. În plus, Curtea Constituţională emite, în data de 2.11.2005, decizia nr. 568, prin care constată neconstituţională dispoziţia din Legea nr.163/2005 conform căreia unele texte ale sale intră în vigoare la data de 1 iunie 2005, întrucât Constituţia prevede că intrarea în vigoare a unei legi are loc la 3 zile de la publicarea sa în Monitorul Oficial. Deci, oricum am da-o, impozitul pe dividende de 10% aplicabil persoanei fizice a intrat în vigoare de-abia în 1 ianuarie 2006 !

Tot Legea nr. 163/2005 majorează impozitul pe veniturile realizate de persoane fizice din investiţii şi din transferul proprietăţilor imobiliare la 16%, impozit aplicabil începând cu 1 ianuarie 2006. În noţiunea venituri din investiţii, legea include şi veniturile din dividende. În mod obişnuit, datorită dispoziţiilor art. 3 alin.4 din Legea nr. 163/2005, se consideră că acest impozit majorat la 16% este aplicabil şi dividendelor plătite persoanei fizice. Cu toate acestea, art. 67 alin.1 (referitor la impozitul pe dividende aplicabil persoanelor fizice) şi art. 36 alin.2 (referitor la impozitul pe dividende aplicabil persoanei juridice) au rămas nemodificate prin Legea nr.163/2005. În prezenţa a trei dispoziţii legale contradictorii, mă întreb cum se poate vorbi în România de stabilitate şi predictibilitate.

Concluzionând, se poate spune că, cine a plătit impozit pe dividende de 10% pentru persoanele fizice după 1 iunie 2006 sau, şi mai rău, înainte de 1 iunie 2005, a plătit greşit sau ilegal, întrucât în perioada 1 ianuarie 2005 - ianuarie 2006 trebuia să plătească doar 5%. Cine a plătit impozit pe dividende de 16% pentru persoanele fizice după 1 ianuarie 2006, ar putea considera ca plătit greşit sau ilegal, întrucât după 1 ianuarie 2006 acest impozit este de 10%, atât pentru persoane fizice, cât şi pentru persoane juridice.

Întrucât impozitul pe dividende se plăteşte prin reţinere la sursă, obligaţia vărsării acestuia fiind o obligaţie a societăţii plătitoare a dividendelor, beneficiarii dividendelor pot pretinde diferenţa de la societate.

În fine, e bine de ştiut că impozitele şi taxele plătite în plus la fisc sunt rambursabile. Codul de procedură fiscală o permite.

CITEŞTE ŞI

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9749
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7790
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3324
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0430
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.9466

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb