Revenirea activităţii în fuziuni şi achiziţii din a doua parte a anului 2020 va continua şi în 2021, întrucât atât investitorii strategici, cât şi cei financiari dispun de resurse de capital substanţiale care le permit creşterea şi diversificarea activităţilor.
Care au fost cele mai mari tranzacţii ce au implicat companii din România în 2020
În 2020 s-au finalizat sau s-au semnat tranzacţii foarte mari în sectoare diverse:
● Achiziţia CME de către PPF, care a inclus şi operaţiunile CME din România, semnată în 2019 şi finalizată în 2020 - tranzacţie estimată la aproximativ 2 miliarde Euro, din care operaţiunile din România reprezintă peste o treime din evaluare
● Achiziţia CEZ de către Macquarie Infrastructure and Real Assets - tranzacţie semnată dar nefinalizată încă, estimată la aproximativ 1 miliard Euro
● Runda de finanţare UiPath, estimată la 195 milioane Euro
● Achiziţia reţelei fixe Telecom de către Orange - tranzacţie estimată la 268 milioane Euro
La acestea se pot adăuga şi alte tranzacţii aflate în diverse etape şi care se pot semna şi/sau finaliza până la finele anului, în sectoare precum energie, servicii financiare şi tehnologie.
Ce tranzacţii vom vedea în 2021
Cele mai mari tranzacţii vor fi în sectoarele care au devenit marii câştigători ai pandemiei COVID 19 - servicii de sănătate, tehnologie, retail, bunuri de larg consum, dar şi energie şi logistică. Anul 2021 ar putea aduce o nouă rundă de finanţare sau listarea UiPath, tranzacţii cu jucători mari din e-commerce sau logistică, vânzarea unor companii mari deţinute de fonduri de investiţii din sectoare cum ar fi servicii de sănătate şi retail.
Transformare digitală
Companiile care investesc în inovaţie şi tehnologie în perioadele de criză pot ieşi mai puternice, având o eficienţă sporită sau prin lansarea de produse şi servicii noi care perturbă piaţa. COVID-19 a început deja să forţeze transformarea în mai multe sectoare, iar companiile trebuie să stabilească ce tehnologii le vor ajuta sa se menţină competitive într-o economie încă nesigură.
Achiziţiile intersectoriale deschid calea către diversificare şi noi oportunităţi
În timp ce cele mai mari tranzacţii se realizează mai ales în interiorul aceluiaşi sector, tranzacţiile de dimensiuni medii implică adesea companii din diferite industrii şi pot reprezenta mişcări îndrăzneţe pentru întreprinderile mijlocii sau mici. Multe implică companii non-tehnologice care cumpără firme de tehnologie, ceea ce poate contribui la accelerarea transformării digitale. Datorită schimbării comportamentelor şi aşteptărilor consumatorilor generate de către COVID-19, achiziţiile de (companii de) tehnologie pot oferi o cale de a îmbunătăţi experienţa clienţilor. De exemplu, companiile de servicii financiare dezvoltă capabilităţi de plăţi online prin achiziţii de tehnologie şi vor continua să reinventeze relaţia financiară cu consumatorii în 2021. Pe de altă parte, popularitatea jocurilor online determină acorduri între companiile media şi de telecomunicaţii şi companiile din domeniul tehnologiei.
Fondurile de investiţii vor deveni mult mai active
Având la dispoziţie mari resurse de capital, fondurile de investiţii explorează oportunităţi în sectoarele energiei şi sănătăţii. În plus, companiile din retail şi bunuri de larg consum vor rămâne, de asemenea, printre ţintele de achiziţie favorite în 2021. Unele fonduri de investiţii au capacitatea de a optimiza operaţiunile şi pot îmbunătăţi marjele de profitabilitate în aceste domenii, pe măsură ce companiile îşi deservesc clienţii prin canale de distribuţie noi şi variate.
Procesul de tranzacţie se translatează în mediul virtual
Pandemia va avea un impact de lungă durata asupra unor aspecte ale modului în care se realizează tranzacţiile. Fie că este vorba de analiză diagnostic, negociere şi integrare în M&A sau evaluare şi divizări - totul se transformă. Începe implementarea unor metode creative şi inovative, pentru a îmbunătăţi şansele de reuşită a tranzacţiei, de la realizarea analizei diagnostic tehnică utilizând drone până la utilizarea inteligenţei artificiale.