Pandemia Covid-19 şi restricţiile privind turismul, în special în privinţa unităţilor de cazare, au reprezentat o oportunitate pentru industria nautică europeană, care a înregistrat o creştere a activităţii prin prisma turismului nautic de agrement, susţine Philip Easthill, secretar general al European Boating Industry (EBI), într-un material prezentat la dezbaterea organizată de Comitetul Economic şi Social European în insula Rhodos, Grecia.
Conform acestuia, ecosistemul din industria nautică europeană este unul puternic, alcătuit din companii producătoare şi de servicii, care sunt interconectate, majoritatea firmelor fiind IMM-uri sau microîntreprinderi.
"Turismul nautic şi bărcile de agrement sunt o parte crucială a economiei albastre a UE şi a industriei turismului. Sectorul a creat peste 280.000 de locuri de muncă, numără 32.000 de companii şi generează venituri anuale de 28 de miliarde de euro. Plimbarea cu barca nu este un sport pentru cei bogaţi, ci este deschisă unor părţi largi ale societăţii, cu aproximativ 48 de milioane de cetăţeni ai UE care participă regulat la activităţi sportive nautice. Este un sector important în regiunile de coastă şi de interior, atât din punct de vedere al utilizării, cât şi al producţiei. Destinaţiile turistice beneficiază de locuri de muncă şi oportunităţi economice locale. Turiştii nautici cheltuie cu 45% mai mult decât cei care vizitează pe uscat coastele europene", afirmă Philip Easthill, secretar general al European Boating Industry.
Cu toate acestea, în timpul pandemiei şi acest sector de activitate s-a confruntat cu probleme în lanţul de aprovizionare global din cauza închiderii frontierelor în timpul anului trecut, ceea ce a dus la o scădere a veniturilor pentru 54% din IMM-urile ce activează în acest domeniu.
Secretarul general al European Boating Industry consideră însă că, prin prisma modificării preferinţelor turiştilor - care doresc destinaţii cu un risc mai mic de supraaglomerare - , plimbările cu barca şi sporturile nautice oferă genul de "staţionare" lentă în aer liber pe care oamenii o caută şi de care pot beneficia pe termen lung.
Prioritatea investiţiilor şi a politicilor în sectorul turismului în general şi în sectorul navigaţiei este foarte necesară pentru a sprijini destinaţiile, economiile şi locurile de muncă, mai arată reprezentantul EIB. În viziunea celor din industria nautică şi turismul aferent, este nevoie de un sistem armonizat de TVA redus pentru întreaga industrie a ospitalităţii/turismului, de armonizarea cadrului calificărilor pentru patronii navelor comerciale mici şi dezvoltarea competenţelor pentru întregul sector, de identificarea tendinţelor turistice care pot rezista crizelor şi care oferă valoare adăugată destinaţiilor, împreună cu promovarea lor în UE şi extern.
Totodată, reprezentanţii industriei nautice mai arată că este nevoie de finanţare pentru dezvoltarea infrastructurii, de finanţarea IMM-urilor pentru a pune în aplicare acordul european privind tranziţia ecologică, precum şi replicarea celor mai bune practici, cum ar fi traseele transfrontaliere de turism nautic după succesul rutelor EuroVelo.