Preţul carburanţilor va ajunge la pragul de 1,2 euro/litru pe piaţa noastră, spune Dinu Patriciu, preşedintele grupului "Rompetrol". Domnia sa a explicat ieri, în cadrul conferinţei "Piaţa petrolului" - organizată de Finmedia, de ce va creşte preţul carburanţilor şi care este pragul pînă la care se vor mai înregistra fluctuaţii. Creşterea consumului, creşterea economiilor lumii (în special China şi India), dar şi nivelul scăzut al stocurilor de ţiţei, sînt numai cîţiva factori care determină creşterea preţurilor pe piaţa internaţională de profil. Dinu Patriciu a amintit că, în această lună, preţul petrolului brut a ajuns, pe piaţa americană, la recordul maxim al tuturor timpurilor, de 58 dolari/baril.
În ceea ce ne priveşte, preşedintele "Rompetrol" a arătat că majorarea accentuată a preţului carburanţilor este cauzată, în principal, de rigiditateă pieţei petrolului din ţară, ale cărei preţuri au fost controlate o bună bucată de timp. Dacă pe plan mondial, asistăm la o creştere structurală a preţurilor şi datorită faptului că 80% din cantităţile tranzacţionate zilnic sînt virtuale, sensibile la orice eveniment sau declaraţie politică, la noi preţurile se formează în proporţie de 80% în funcţie de cotaţiile internaţionale şi numai 20% depind de conjunctura pieţei interne, spune Dinu Patriciu.
Reprezentantul "Rompetrol" s-a plîns că avem cel mai mare nivel al taxelor pe carburanţi din Europa. "Noi nu colectăm acciza la pompă. Dacă ar exista un sistem care să accizeze direct la consumator, atunci s-ar exclude posibilitatea fraudei. Acest sistem ar putea să aducă 14.000 de miliarde lei în plus la buget", a continuat Dinu Patriciu.
Preşedintele "Rompetrol" spune că motivul pentru care rafinăriile din ţară au înregistrat datorii la stat, dînd astfel naştere arieratelor din industria petrolului, este tocmai intervenţia statului, care a menţinut artificial preţurile, minimalizînd diferenţa dintre preţul materiei prime şi retail.
Dinu Patriciu susţine că integrarea în Uniunea Europeană va afecta piaţa petrolului în mod iremediabil. În acest sens, domnia sa menţionează că numai extinderea şi cooperarea regională, dezvoltarea economică susţinută, creşterea exporturilor pentru produse specifice, creşterea investiţiilor, precum şi liberalizarea preţurilor vor putea atenua impactul integrării din 2007. Dinu Patriciu estimează că piaţa noastră va însuma patru mari jucători importanţi la momentul aderării.
Reprezentantul Institutului Naţional de Statistică, Mihai Gheorghe, a arătat că evoluţia în coşul naţional a motorinei şi benzinei are o pondere aferentă anului 2003, adică 3,5%, iar contribuţia carburanţilor la rata inflaţiei este de 0,3%.