Pentru încercarea salvării CFR Marfă s-a deschis procedura de concordat preventiv, iar compania CITR va coordona restructurarea operatorului, potrivit unui comunicat de presă transmis Redacţiei de către compania care se va ocupa de procedura respectivă.
CITR, parte a Impetum Group, a fost desemnat administrator concordatar provizoriu şi va coordona restructurarea operatorului feroviar CFR Marfă prin procedura de concordat preventiv, deschisă pe 4 februarie de Tribunalul Bucureşti.
Reprezentanţii CITR susţin, într-un comunicat de presă remis Redacţiei, că va urma o analiză exhaustivă a activităţii curente a societăţii pe baza bugetului de venituri şi cheltuieli şi a cash-flow-ului, în baza căreia va fi propus şi implementat imediat planul de redresare.
Următorii paşi în procedură sunt realizarea, în termen de 30 de zile, a unui plan de redresare a companiei şi supunerea acestuia votului creditorilor care deţin cel puţin 75% din creanţe. Termenul de implementare a măsurilor adoptate în planul de restructurare este de 24 de luni.
Referitor la procedura iniţiată pentru CFR Marfă, avocatul Gheorghe Piperea a scris pe pagina oficială de Facebook: "Pe ultima sută de metri, guvernul a mai dat un tun, de data asta cu efecte sociale şi strategice dezastruoase: consiliul de administratie al CFR Marfă (numit de ministrul transporturilor, tipul cu cărarea prin pădure propusă ca alternativă la autostrada Comarnic-Brasov) a cerut şi a obţinut concordatul preventiv al societăţii. Cu această decizie, cei implicaţi au aruncat pe fereastră mai mult de un miliard de euro, precum şi câteva zeci de mii de locuri de muncă".
Gheorghe Piperea îşi bazează afirmaţia pe faptul că, în conformitate cu legislaţia concordatului preventiv, la care domnia sa a avut o contribuţie esenţială, atunci când o companie are datorii publice, nu poate fi omologată o astfel de procedură, deoarece măsurile de redresare a întreprinderii debitorului (care implică ştergeri ale datoriilor publice) să fie acceptate de DG Competition, ca ajutor de stat compatibil cu Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene.
Avocatul Gheorghe Piperea precizează: "CFR Marfă nu numai că are datorii de peste un miliard de lei la CFR Infrastructură (compania care deţine în concesiune căile ferate), pentru neplata taxei de acces, dar are deja de recuperat un alt ajutor de stat, considerat ilegal acordat, venind din perioada anterioară. Suma depăşeşte 400 de milioane de euro".
Domnia sa consideră că, în cazul în care concordatul nu va fi omologat (votat de creditori şi confirmat de judecător, după ce va fi obţinut avizul favorabil al DG Competion), CFR Marfă ar intra direct în faliment, fără posibilitatea reorganizării judiciare.
Gheorghe Piperea afirmă: "Dacă nu se găseşte rapid o metodă eficientă şi acceptată de creditor, de transfer al întreprinderii, toate locurile de muncă, plus licenţele, autorizaţiile, clientela şi toată reţeaua de parteneriate interne şi externe în transportul multi- sau intermodal se pierd. Toate locurile de muncă din întreprinderile care se integrează pe orizontală cu CFR Marfă (clienţi, furnizori, expediţionari) se pierd. În plus, principalii creditori, CFR Infrastructură şi ANAF, pierd creanţele contra CFR Marfă, în proporţia dată de bunurile care se lichidează şi care, în faliment, au valoare de lichidare, şi nu valoare de piaţă sau de active în stare funcţională".
Conform domniei sale, odată cu falimentul CFR Marfă va interveni şi falimentul companiei CFR Infrastructură, care va duce la pierderea altor mii de locuri de muncă, precum şi falimentul ulterior al CFR Călători.
Amintim că CFR Marfă este într-o situaţia economico-financiară gravă, fiind la un pas de declanşarea falimentului, iar cota de piaţă a companiei de transport feroviar a scăzut continuu. Dacă în anul 1998, CFR Marfă avea 32.000 de angajaţi, în prezent aceasta mai numără doar 6000 de salariaţi şi are datorii enorme către bugetul de stat şi către alţi agenţi economici, printre care se numără şi CFR Infrastructură. În prvinţa debitului datorat către bugetul de stat, amintim că CFR Marfă trebuie să returneze ajutorul de stat pe care Comisia Europeană consideră că societatea de transport feroviar l-a primit ilegal în 2013 şi care este în valoare de 380 milioane euro.
Comisia Europeană a adoptat anul trecut Directiva (UE) 2019/1023 privind cadrele de restructurare preventivă pentru a împiedica ieşirea din economie a 200.000 de firme anual la nivel european. Directiva încurajează aplicarea procedurilor de restructurare în afara insolvenţei, inclusiv a concordatului preventiv. Concordatul este o soluţie de prevenţie care are rolul de a asigura redresarea rapidă şi este desfăşurată sub supravegherea judecătorului sindic. Procesul de restructurare permite continuarea activităţii companiei şi respectarea obligaţiilor faţă de creditori. Este exact procedura în care a intrat acum CFR Marfă.