Reporter: Cum a evoluat piaţa electrocasnicelor, în ultimii ani?
Florin Porojan: În ultima perioadă a fost înregistrată o polarizare a pieţei, în sensul în care au crescut segmentele de produse economice şi de produse premium. Practic, segmentul medium a migrat către cei doi poli, respectiv în sus, către premium, şi în jos, spre economic. Menţionez că segmentul produselor medium a scăzut, nu a dispărut.
Reporter: Având în vedere că piaţa pe care activaţi are o legătură strânsă cu sectorul imobiliar, puteţi să-mi spuneţi dacă, din vânzările de electrocasnice, aţi observat o creştere în acest domeniu?
Florin Porojan: Din păcate, nu percep un avânt pe zona de imobiliare, deşi sunt mai mulţi clienţi care vin să se informeze. Aceştia, însă, au în plan să-şi construiască o locuinţă sau sunt la începutul unui proiect. Cele mai multe solicitări sunt pentru renovări de case. În perioada de criză s-a optat mult mai mult pentru renovări.
Reporter: Cum caracterizaţi clienţii Franke?
Florin Porojan: Sunt două categorii de clienţi principali - cei care îşi doresc cu adevărat calitate, şi aici vorbim despre clientul tradiţional Franke, şi clienţii care vor produse ceva mai ieftine, iar noi am reuşit să găsim o soluţie prin brandul Dominox, astfel încât să acoperim şi segmentul economic. Brandul Dominox a fost relansat în urmă cu trei ani, după ce, pentru o perioadă, decisesem să nu-l mai promovăm. După ce a început criza, am reintrodus în piaţă acest brand, care are din ce în ce mai mult succes. Se pare că a fost soluţia câştigătoare pentru noi.
Reporter: Relansarea brandului Dominox a făcut parte din strategia Franke pentru depăşirea crizei?
Florin Porojan: Exact. Este vorba despre o strategie care să ne ajute să oferim clientului final cu venituri sub medie posibilitatea să achiziţioneze calitatea Franke la un preţ cât mai accesibil.
Reporter: În ce altceva a mai constat această strategie? A fost nevoie de restructurări?
Florin Porojan: Restructurări nu am avut, însă am avut o strategie de control costuri foarte strictă şi am renegociat contractele cu absolut toţi furnizorii. A fost o lecţie bună pentru noi.
Reporter: Ce produse aţi lansat în acest an?
Florin Porojan: Clientul Franke apreciază o soluţie completă, preferând să vorbească doar cu un singur furnizor şi să primească soluţii la toate nevoile sale. Nu întâmplător noi am lansat noul material - Solid Surface -, putând oferi clientului final soluţii pentru tot ceea ce are nevoie în bucătărie. Mai mult, prin intermediul partenerilor nostri, putem facilita obţinerea unei bucătării, astfel încât să discute cu o singură entitate pentru amenajarea întregii bucătării.
Cea mai de senzaţie inovaţie adusă în acest an este cuprorul My Menu, ce reprezintă o soluţie extrem de avansată. Îţi poţi porni cuptorul de la birou, astfel încât atunci când ajungi acasă să găseşti mâncarea caldă. Găteşte patru feluri de mâncare în acelaşi timp, face lista de cumpărături în funcţie de numărul de persoane, după ce alegi reţeta, şi funcţionează pe bază de internet. Preţul acestui cuptor este de 1600 de euro şi este extrem de bine vândut. A fost lansat în 2014, iar volumul vânzărilor este mai mult decât dublu.
Mai avem linia clasică, în două culori - bej şi grafit -, având şase produse în aceeaşi linie de culori şi design - cuptor, cuptor cu microunde, plită (vitroceramică sau pe gaz), hotă, chiuvetă şi baterie. Această linie a fost lansată în urmă cu circa două luni, la târgul de profil BIFE.
Varietatea de culori, finisaje şi soluţii tehnice este extrem de largă şi poate satisface orice gust. Franke, în mod tradiţional, este unul dintre partenerii cei mai importanţi ai producătorilor de mobilă. Dacă apare un trend nou în mobilă, noi suntem cei care încercăm să urmărim trendul respectiv şi să oferim soluţii de culoare, de design, de finisaj etc., şi invers - dacă Franke lansează ceva nou, industria mobilei preia imediat modelul astfel încât să-l integreze cât mai bine în solulţiile de mobilă produse.
Reporter: Care este preţul minim al unei bucătării Franke?
Florin Porojan: Dacă luăm în calcul gama economică Dominox, un sistem complet Franke, care înseamnă hotă, plită, chiuvetă, baterie, cuptor, se ridică la cel mult 700-800 de euro.
Dacă discutăm de produsele Franke, lucrurile se schimbă, preţul putând depăşi chiar şi valoarea de 10.000 de euro.
Valoarea unei cumpărături medii, în zona Franke, se ridică la circa 2.000 de euro.
Reporter: Ce cotă de piaţă are compania?
Florin Porojan: Cota de piaţă nu este măsurată de GfK, pentru că principalul nostru client este zona de kitchen studio - producători şi importatori de mobilă. Pe acest segment, cu certitudine avem peste 50%, cotă de piaţă. Celelalte segmente nu reprezintă o prioritate pentru noi, exceptând zona în care suntem prezenţi cu gama Dominox, unde vindem foarte multe chiuvete. Şi aici cred că deţinem peste 50% din piaţă. Zona de electrocasnice nu este o zonă către care să acordăm la fel de mare atenţie, chiar dacă avem brandul Dominox.
Reporter: Aţi înregistrat scăderi ale vânzărilor în ultimii ani?
Florin Porojan: Din păcate, am avut scăderi de vânzări produse de mediul economic neprietenos pe care l-am traversat cu toţii. De doi ani păstrăm, însă, aceeaşi linie de vânzare, ceea ce nu este rău.
Reporter: Veţi încheia anul în curs cu aceeaşi cifră de afaceri ca anul trecut?
Florin Porojan: Da, estimăm că vom încheia anul în aceeaşi linie ca în 2013, respectiv cu o cifră de afaceri de peste 34 de milioane de lei, fără TVA.
Reporter: Aveţi în vedere fuziuni sau achiziţii, în următoarea perioadă?
Florin Porojan: Au existat fuziuni pe piaţa mondială, dar Franke nu are în vedere astfel de mişcări. Compania noastră a achiziţionat, la nivel de grup, unele fabrici şi nu spune nu unor achiziţii de companii cu nume importante pe piaţa globală, însă în România nu se întrezăreşte nicio fuziune sau achiziţie.
Reporter: Ce planuri şi ce buget de investiţii aveţi pentru 2015?
Florin Porojan: Bugetul de investiţii este stabilit la un anumit plafon, dar depinde foarte mult de implicaţiile din punct de vedere fiscal şi legislativ pentru anul următor. Anul acesta, investiţia majoră a fost în showroom-urile Franke, în prezent 18 la număr. Anul viitor vom continua cu menţinerea standardului Franke, ceea ce nu este uşor.
În prezent, suntem în procedurile de deschidere a unui magazin online în care vom regăsi toate soluţiile Franke pentru piaţa din România, acestea urmând să fie achiziţionate prin internet. Este un instrument prin care dorim să punem la dispoziţie clienţilor toate detaliile legate de produsele noastre - preţuri, garanţie etc.
De asemenea, ne propunem să lăsăm brandul să vorbească.
Reporter: În câte ţări activează compania?
Florin Porojan: Franke este prezentă, ca organizaţie, în 70 de ţări, iar produsele Franke se regăsesc în peste 100 de ţări, mai mult de 200 de milioane de familii având cel puţin un astfel de produs.
Reporter: Care sunt obstacolele pe care le întâlniţi în activitatea dumneavoastra?
Florin Porojan: Imposibilitatea de predicţie a mediului fiscal este una dintre marile probleme cu care ne confruntăm. Nu este normal ca o companie să-şi facă bugetul la timp, respectiv la începutul toamnei, şi să nu ştie ce se întâmplă anul viitor, să existe ordonanţe de urgenţă care schimbă radical datele problemei etc. Este extrem de greu de gestionat acest aspect şi nu ne ajută nici faptul că nu este încurajat consumul.
Reporter: Mulţumesc!