Guvernul a adoptat, ieri, o ordonanţă de urgenţă care dispune o serie măsuri ce reduc timpul de obţinere a autorizaţiilor şi avizelor pentru construcţia autostrăzilor, astfel încât durata efectivă poate scădea cu până la doi ani, a anunţat ministrul Transporturilor, Dan Costescu, într-o conferinţă de presă, la Palatul Victoria.
Domnia sa a explicat: "Deschidem o nouă etapă în investiţiile în infrastructură prin acest sistem, graţie căruia vom reuşi să economisim foarte mult timp din proiecte. Proiectele noastre sunt foarte lungi, de patru-cinci ani, câteodată chiar mai lungi. Mare parte din acest timp era consumat cu obţinerea avizelor şi autorizaţiilor de construire. (...) Am făcut o listă cu probleme. S-au găsit soluţii, majoritatea se referă tocmai la scurtarea acestor timpi. Din cele cinci-şase luni cât se pierdeau în medie cu obţinerea autorizaţiilor - câteodată chiar doi ani - o mare parte venea de la scoaterea din circuitul agricol. Acest lucru acum e rezolvat prin faptul că terenul se înscrie direct în cartea funciară imediat după dobândirea dreptului de proprietate, fără a mai aştepta acele şase luni care erau necesare înainte".
El a arătat că, în cazul avizelor pentru utilităţi, nu mai este necesar să se aştepte depunerea autorizaţiei de construire şi se poate obţine un "aviz de principiu" în doar 10 zile, făcându-se astfel "o economie bună de câteva luni". Aceeaşi procedură se va implementa, potrivit ministrului, şi în situaţiile când e necesară scoaterea unor zone din circuitul forestier, caz în care se va putea, de asemenea, obţine un aviz preliminar în 10 zile.
"Ceea ce este important de spus în legătură cu aceste avize este că ele nu au fost eliminate, respectăm în continuare legislaţia, numai că le-am împărţit două: cele preliminare, care odată obţinute nu mai condiţionează autorizaţia de construire, şi cele finale, a căror derulare continuă după obţinerea autorizaţiei de construire. În acest fel facem o economie de timp", a susţinut Dan Costescu.
Potrivit ministrului Transporturilor, ordonanţa reglementează şi disputele între beneficiar şi constructor, situaţiile în care beneficiarul datora bani constructorilor.
"Acum avem posibilitatea să plătim prin companiile noastre aceste datorii, cu scopul de a nu bloca proiectele şi de a putea să evităm şi acumularea accesoriilor şi penalităţilor. Am găsit acest mecanism foarte simplu - pentru aceste sume primim în contrapartidă o scrisoare de garanţie bancară de la partenerii noştri. În cazul în care sentinţa definitivă e în favoarea noastră, noi executăm garanţia şi, practic, ne recuperăm banii plătiţi, în cazul în care constructorul câştigă, fără să mai executăm garanţia, îi vom returna", a arătat Costescu, citat de Agerpres.
Noua reglementare prevede şi posibilitatea acordării autorizaţiilor de construcţie pe tronsoane, nu neapărat pe toată secţiunea la care se lucrează.
"În acest fel, dacă mai sunt anumite zone cu probleme în care nu se pot obţine avizele foarte repede, le evităm, deschidem fronturi de lucru pe zonele unde se poate lucra şi câştigăm timp", a explicat Costescu.
Pe de altă parte, demnitarul a precizat că proiectanţii vor fi obligaţii să facă ieşiri de pe autostradă în dreptul tuturor reşedinţelor de judeţ, oraşelor importante, polilor economici. "Până acum, totul era o problemă de lobby, trebuia să vii să convingi compania să-ţi facă o ieşire la oraş", a adăugat Costescu.
Întrebat în cât timp se vor putea obţine autorizaţiile prin aplicarea prevederilor ordonanţei, ministrul a răspuns că acest lucru ar fi posibil chiar şi într-o săptămână, "dacă se porneşte simultan cu toate avizele".
"Durata pe care o scurtăm la proiect cu aceste măsuri este de şase luni şi până la doi ani. Avem exemplul autostrăzii între Târgu Mureş şi Ogra, unde câştigăm concret în acest an între patru şi şase luni", a conchis Costescu.