În calitate de organizaţie patronală autonomă, neguvernamentală şi apolitică, Patronatul Investitorilor Autohtoni - PIAROM solicită autorităţilor să adopte rapid măsuri stimulative concrete pentru implicarea capitalului privat în învăţământul tehnic şi profesional din România, atât în procesul educaţional, cât şi în ceea ce priveşte revizuirea nomenclatorului calificărilor profesionale, stabilirea unor cifre de şcolarizare realiste şi adaptarea programelor şcolare la realităţile pieţei muncii, potrivit unui cmunicat remis redacţiei.
Piarom relatează: "Precizăm că, pe fondul perpeturării unui sistem birocractic şi insuficient corelat cu cerinţele angajatorilor, implicarea capitalului privat în sistemul de învăţământ tehnic şi profesional se află la cel mai redus nivel dintre toate formele de învăţământ preuniversitar. Astfel, dintre cei 20.716 de elevi înmatriculaţi în şcoli profesionale în anul terminal 2016/2017, doar 422 (2,03%) provin din sistemul de educaţie privat, în timp ce doar 405 (0,72%) din cei 55.560 absolvenţi ai liceelor tehnologice din România sunt înmatriculaţi în unităţi de învăţământ private".
PIAROM susţine pe deplin orice măsură de stimulare a implicării capitalului privat în învăţământul tehnic şi profesional, context în care apreciem că reglementarea învăţământului dual reprezintă, în mod categoric, un important pas înainte. Pe de altă parte, subliniem că atragerea angajatorilor în acest sistem de educaţie implică, în primul rând, o responsabilitate sporită şi o atitudine activă din partea autorităţilor. În acest sens, PIAROM solicită autorităţilor responsabile adoptarea rapidă cel puţin a următoarelor 3 măsuri:
-revizuirea rapidă a metodologiei de stabilire a cifrelor de şcolarizare pentru învăţământul tehnic şi profesional. Precizăm că metodologia actuală, bazată pe centralizarea solicitărilor instituţiilor de învăţământ, fundamentate pe date mai mult sau mai puţin corelate cu realitatea, a generat dezechilibre semnificative în plan regional. Subliniem că există judeţe în care pentru anumite calificări profesionale există mai mulţi absolvenţi în fiecare an decât numărul total de locuri de muncă din piaţă aferente ocupaţiilor corespondente. Precizăm că autorităţile dispun de cel mai obiectiv instrument de evaluare a nevoii de forţă de muncă, dar şi a dinamicii acesteia, respectiv aplicaţia REVISAL, fără însă ca în prezent datele extrase din această aplicaţie să fie folosite în mod efectiv pentru fundamentarea cifrelor de şcolarizare;
-modificarea metodologiei de evaluare a inserţiei socio-profesionale a absolvenţilor unităţilor de învăţământ tehnic şi profesional. PIAROM consideră că evaluarea inserţiei absolvenţilor pe piaţa forţei de muncă este singura modalitate de evaluare obiectivă a realismului cifrelor de şcolarizare şi a calităţii procesului educaţional. În prezent, astfel de evaluări se realizează doar în baza unor chestionări la nivelul unor judeţe pilot, ceea ce generează atât cheltuieli suplimentare pentru autorităţi, cât şi un nivel ridicat de subiectivitate. Din nou, PIAROM doreşte să aducă în atenţie rolul aplicaţiei REVISAL, singurul instrument obiectiv care permite o analiză actualizată a pieţei forţei de muncă. Solicităm autorităţilor competente să întreprindă măsurile necesare pentru completarea aplicaţiei REVISAL cu informaţiile referitoare la nivelul de calificare profesională al angajatului, respectiv cu privire la diploma/certificarea în baza căreia acesta îşi desfăşoară activitatea (instituţia absolvită, anul absolvirii şi calificarea profesională).
-modificarea procedurii de evaluare a unităţilor din învăţământul tehnic şi profesional.
Compania precizează: "Avem în vedere o evaluare a acestor unităţi prin prisma gradului în care acestea satisfac cerinţele pieţei forţei de muncă, respectiv prin prisma inserţiei socio-profesionale a absolvenţilor, evaluată în mod obiectiv, după cum s-a precizat anterior, prin intermediul aplicaţiei REVISAL. Precizăm că PIAROM este prima organizaţie neguvernamentală din România care a realizat un studiu privind structura forţei de muncă din România la nivel regional, având la bază date din REVISAL, furnizate prin amabilitatea Inspecţiei Muncii. Studiul relevă o serie de tendinţe ale evoluţiei pieţei muncii din România, cum ar fi scăderea numărului de salariaţi încadraţi pe posturi cu studii superioare, creşterea ponderii muncii necalificate în total forţă de muncă sau accentuarea unor dezechilibre regionale în ceea ce priveşte distribuţia specialiştilor, fără însă ca structura actuală a datelor din REVISAL să permită şi realizarea unei analize în corelare cu nivelul real de calificare al salariaţilor şi cu unitatăţile de învăţământ absolvite".
Piarom consideră că "cele 3 măsuri enunţate anterior sunt critice pentru o reformă reală a sistemului de învăţământ tehnic şi profesional şi condiţionează aplicarea cu succes a noilor reglementări privind învăţământul dual. În acelaţi timp, creşterea acurateţii şi completitudinii înregistrărilor din aplicaţia REVISAL ar permite o adaptare mult mai bună a sistemului de educaţie la cerinţele pieţei muncii, atât prin definirea de noi calificări profesionale, cât şi prin fundamentarea pe o bază reală a cifrelor de şcolarizare sau prin utilizarea inserţiei absolvenţilor pe piaţa forţei de muncă drept criteriu de evaluare a unităţilor de învăţământ".
Nu în ultimul rând, se subliniază că "analizele privind structura şi tendinţele pieţei muncii din România, bazate pe date extrase din aplicaţia REVISAL, ar trebui luate în considerare în proiectarea şi implementarea oricărei politici publice cu impact asupra mediului de afaceri şi dezvoltării regionale".
Reprezentanţii Piarom apreciază că "numai printr-o cunoaştere şi conştientizare deplină a realităţilor pieţei muncii, inclusiv a corelării cu structura sistemului de educaţie la nivel regional, este posibilă o dezvoltare omogenă a forţei de muncă, corelată cu domeniile de competitivitate şi cu priorităţile investiţionale ale României".