E greu să alegi un artist dintre cei mari şi vânduţi, recent, în licitaţii. Dar putem remarca vânzarea, în continuare, a unor lucrări din colecţia Marinei Dimitropoulos, o redutabilă colecţie realizată, cu dedicaţia necesară, în deceniile în care au trăit, mai greu sau mai uşor, mari artişti din istoria noastră.
La Alis au fost vândute recent două picturi de Mihai Sârbulescu care provin din numita colecţie: "Flori în grădină" şi "Grădină la Agapia", uleiuri pe carton, de aceeaşi dimensiune, 40 pe 30 cm, adjudecate cu 3,4 mii de lei şi, respectiv, 4 mii. Cum sunt datate la o zi distanţă, deducem că şi primele flori sunt tot din grădinile mănăstireşti de la Agapia.
Ca să nu mai vorbim de Ştefan Râmniceanu, cu trei titluri în aceeaşi vânzare: "Timp 3", lucrare de mari dimensiuni, vândută cu 7 mii de lei, un "Asfinţit" de 1,40 m înălţime, vândut cu 3 mii, şi o "Natură statică" cu cărţi, adjudecată cu 2,5 mii de lei. Cele trei picturi nu numai că au aparţinut Marinei Dimitropoulos, dar au şi apărut în catalogul colecţiei, publicat de Institutul Cultural Român, în 2009. În carte apare şi guaşa de Ilie Boca, vândută, în licitaţie, cu 1,5 mii de lei.
Formula a fost testată în licitaţia precedentă, de acum cam o lună. Au fost vândute tot două lucrări de Mihai Sârbulescu: "Ghiveci cu flori", după datare, tot de la Agapia, adjudecată cu 3 mii de lei, şi "Flori mov", la 4 mii. "Acoperişuri" de Constantin Pacea a plecat pentru 2,2 mii de lei, şi un "Peisaj" de Ilie Boca a fost adjudecat cu 2 mii.
Seria Ştefan Râmniceanu a fost mai consistentă, formată din patru picturi: o "Natură statică", ulei pe pânză de mari dimensiuni, vândut cu 7,5 mii de lei, o "Maternitate" extrem de difuză, de şi mai mari dimensiuni, plecată la 6 mii, o "Inimă", pur şi simplu, în tehnică mixtă, a primit 3 mii de lei, iar o "Fereastră" a primit 2 mii de lei, deşi este mai bună ca altele care au primit mai mulţi bani. La altă secţiune a vânzării, cea cu autori care nu mai sunt printre noi, a fost vândut, cu 800 de lei, un desen cu dansatori, de Magdalena Rădulescu, care a fost, de asemenea, în colecţia de care vorbim.
Cunoscut mai ales ca un redutabil restaurator, Ion Darida face, sau, cel puţin, făcea pictură, fiind vândute, la Alis, acum mai bine de o lună, două lucrări foarte bune. " Alegorie" a primit 2,4 mii de lei, iar "Confluenţe", 3,4 mii. Picturile lui Ion Darida, cea semnată de Ilie Boca şi trei dintre cele patru ale lui Ştefan Râmniceanu au apărut şi în albumul ICR pe care îl aducem mereu în discuţie.
Şi la licitaţiile Alis din septembrie au apărut lucrări din această uimitoare colecţie, nu numai cele din album, astfel că imaginea este mult mai cuprinzătoare, aşa cum şi colecţia este mai mare. Două portrete excepţionale de Ilie Boca, ambele din 1987, din colecţie, dar şi din catalog, au primit, fiecare, câte 1,5 mii de lei. Constantin Pacea a primit 3 mii de lei pentru o "Natură statică", iar la numele lui Mihai Sârbulescu adăugăm patru lucrări, toate vândute. Este vorba de "Flori", sigur de Agapia, de 3,4 mii de lei, "Grădină la Agapia", deci, fără echivoc, plecată cu 3,6 mii, "Flori de grădină", din 1992 de această dată, superbă lucrare, păcat că nu este şi în album, vândută cu 5,5 mii de lei, şi un autoportret în creioane colorate, dedicat colecţionarei, dat cu 1,7 mii de lei. Cu două săptămâni înainte, un "Măr înflorit", din 1985, de Mihai Sârbulescu, desigur, primise 2,4 mii de lei. Iar un "Clopot" cu sclipiri de bronz a fost vândut cu 2 mii.
Râmniceanu, Ştefan Râmniceanu, este autorul unui "Peisaj" de seară, vândut cu 2,4 mii de lei. Iar o pânză în arcadă, un "Copac", fabuloasă pictură, a primit nu mai puţin de 13 mii de lei. Dar tocmai fusese depăşit de o pictură de Constantin Flondor, care primise 14 mii de lei. Este o lucrare din 2008 care demonstrează că achiziţiile pentru colecţia Marina Dimitropoulos nu aparţin doar secolului trecut.
Reamintim că, la începutul lunii septembrie, au fost vândute, la Alis, două picturi de Ştefan Râmniceanu, cu 5 şi, respectiv, 6 mii de lei. Şi chiar la începutul lunii august, în licitaţia de final a sezonului 2019-2020, au fost vândute două lucrări ale artistului, care, tot aşa, figurează şi în colecţie şi în catalog, adjudecate cu acelaşi preţ, 2,5 mii de lei, fiecare: "Plopul" şi un "Asfinţit".
Atunci, mai la începutul toamnei, s-au dat două lucrări semnate de Silvia Radu, cu a cărei familie, inclusiv cu soţul, regretatul sculptor Vasile Gorduz, colecţionara evocă o frumoasă prietenie. Sunt două lucrări în tempera pe hârtie, una dintre ele ajunge la un metru înălţime, şi au primit o mie şi, respectiv, 1,5 mii de lei. Tot atunci, dar în secţiunea strictă a artiştilor a căror operă s-a încheiat, a fost vândută, cu 2,8 mii de lei, o guaşă de Wanda Sachelarie Vladimirescu, un om minunat, un artist excepţional. Tocmai se vânduse, cu 1,5 mii de lei, o acuarelă de Paul Gherasim, un alt artist de anvergură care trecuse în vârsta nonagenarilor.
Desigur, au fost şi lucrări din colecţia Marinei care nu şi-au găsit un cumpărător, un nou proprietar, dar aş pune asta în contextul general al cererii depăşite net de ofertă. Dar şi în cel al impactului devastator al pandemiei şi al măsurilor de stăvilire a extinderii virusului, care au afectat şi continuă să afecteze viaţa culturală, creaţia plastică şi, fără îndoială, piaţa de artă.
Lucrări din colecţia Marinei Dimitropoulos au apărut şi la Artmark, cunoscuta casă de licitaţii de artă, cu o activitate mai intensă şi mai bogată. În 2018, Artmark a organizat o licitaţie specială, numai cu lucrări din ampla colecţie. Astfel, devine inevitabil ca preţurile să scadă şi din cauza excesului de ofertă. Desigur, acest fenomen se manifestă doar dacă apartenenţa la o colecţie renumită devine principalul atu al ofertei. Şi nu este cazul, asocierea cu prodigioasa colecţie este un bonus adăugat valorii ofertei şi faptului că vorbim de autori diferiţi şi renumiţi. Iar, între timp, au apărut lucrări de artă în dreptul cărora este adăugat numele unei alte colecţii redutabile.