Preşedintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, nu a dezvăluit că a fost în spatele unei campanii publicitare Google în valoare de 70.000 de euro, care a încălcat normele Uniunii Europene aprobate în perioada în care a condus executivul UE, după cum scrie Politico.
Materialele campaniei au fost vizualizate de zeci de milioane de ori în cadrul serviciilor de căutare YouTube şi Google din Germania până în Portugalia. Promovarea a fost dedicată exclusiv Ursulei von der Leyen, conform articolului de pe site-ul Politico, iar în videoclipurile realizate după standarde înalte sunt promovate calităţile de lider ale actualului preşedinte al Comisiei Europene şi este lăudat angajamentul său faţă de proiectul UE.
Niciunul dintre anunţurile care o promovează pe von der Leyen nu menţionează campania sa sau Partidul Popular European (PPE) ca fiind beneficiarul oficial din registrul de transparenţă al Google, după cum au constatat jurnaliştii de la Politico.
În registrul anunţurilor politice de la Google apare o companie din Paris, MCC AdQuality, în calitate de plătitor şi responsabil pentru mesajele de susţinere ale campaniei preşedintelui CE.
Imediat după dezvăluirile Politico, grupul politic PPE a plasat din nou anunţurile sub propriile cheltuieli în registrul de transparenţă online al Google.
Publicaţia online subliniază că nu este ilegală lipsa transparenţei complete, însă "UE a adoptat recent noi norme pentru a spori transparenţa campaniilor electorale online, inclusiv necesitatea dezvăluirii clare a cumpărătorilor pentru mesajele electorale ale candidaţilor sau partidelor politice".
În plus, "normele UE privind publicitatea online vor deveni obligatorii după alegerile pentru Parlamentul European din 6-9 iunie", după cum mai subliniază Politico. Mai mult, "Comisia a sfătuit deja principalele platforme online, inclusiv Google, să se asigure că partidele politice din spatele mesajelor plătite sunt dezvăluite".
Ursula von der Leyen a avertizat recent cu privire la ameninţarea interferenţei şi a amestecului străin în politica UE, prezentând-o ca o prioritate cheie în campania sa de realegere, conform articolului de la Politico. Preşedintele CE a mai cerut companiilor să respecte noile reguli ale blocului comunitar în materie de social media, care includ obligaţii de a spori responsabilitatea şi transparenţa în ceea ce priveşte modul în care actorii politici operează pe reţelele lor.
Politico mai arată că şapte organizaţii non-profit au criticat Google în ultimele zile pentru că îngreunează examinarea anunţurilor politice şi a potenţialelor interferenţe străine la nivelul serviciilor sale digitale.