• Echo Investment a încheiat achiziţia unei noi suprafeţe de 9.000 de metri pătraţi
Polonezii de la Echo Investment, care au anunţat că vor dezvolta un centru comercial şi de distracţii în Braşov, au finalizat achiziţia a încă 9.000 de metri pătraţi, care se adaugă celor 45.000 cumpăraţi în 2007 pe suprafaţa fostei fabrici braşovene Fartec SA.
Potrivit unui comunicat al companiei poloneze, "achiziţionarea terenurilor menţionate completează prima etapă a procesului de dezvoltare şi marchează începutul fazei de pregătire în ceea ce priveşte punerea în aplicare a primului proiect de investiţii al Echo Investment din afara Poloniei".
Marcin Materny, director al Shopping Centre Department - Foreign Projects in Echo Investment, a declarat: "Achiziţionarea de terenuri suplimentare constituie o etapă crucială în dezvoltarea mall-ului Korona din Braşov. Terenurile achiziţionate vor face posibilă creşterea zonei închiriabile a centrului comercial şi de distracţii şi va contribui la creşterea atractivităţii zonei. Datorită acestei achiziţii, Korona va fi cel mai mare centru de cumpărături şi de distracţii pe timp de iarnă din municipiul Braşov. Finalizarea achiziţiei celor 9.000 de metri pătraţi a coincis cu încheierea negocierilor cu chiriaşul ancoră al mall-ului".
Potrivit comunicatului, centrul comercial Korona este planificat a fi construit în prima jumătate a anului 2013, urmând a fi completat în ultimul trimestru din 2014. Spaţiul alocat magazinelor, restaurantelor, zonei de distracţie va fi de 35.000 de metri pătraţi în prima fază, urmând ca apoi să fie completat cu încă 10.000 de metri pătraţi pe zona de retail. Centrul comercial va beneficia de o parcare cu 1.400 de locuri.
La lansarea investiţiei, în 2009, polonezii anunţau investiţii de 150 de milioane de euro, cu termen de finalizare 2010. Între timp, însă, nivelul investiţiilor a scăzut la aproape jumătate - 80 de milioane de euro, iar termenul de finalizare a fost amânat succesiv până în 2013. Polonezii au cumpărat în 2007 activele companiei Fartec Braşov (circa 4,5 hectare de teren) plătind 116,148 milioane de lei (aproximativ 33,185 milioane de euro în momentul tranzacţiei).
La lansarea proiectului, preşedintele companiei, Piotr Gromniak, a declarat că din totalul investiţiei, 30% va fi alocat de către Echo Investment, iar restul din împrumuturi bancare. Potrivit preşedintelui companiei, Echo a finalizat în prezent câteva zeci de proiecte de centre comerciale, birouri, rezidenţiale şi hoteluri, iar în prezent compania este implicată în noi proiecte atât în Polonia cât şi în străinătate.
Echo Investment este una din primele trei companii de investiţii şi dezvoltare cu capital polonez, iar din 1996 societatea este cotată la bursa de valori din Varşovia. Societatea realizează investiţii în patru sectoare ale pieţei imobiliare: locuinţe, centre comerciale, imobile de birouri şi hoteluri. Societatea a finalizat deja circa 80 de proiecte în Polonia cu o suprafaţă de peste 700.000 mp.
• Piaţa de retail modern Braşov ar putea deveni suprasaturată
Un studiu realizat de compania de consultanţă imobiliară DTZ Echinox şi dat publicităţii la finele lunii iunie relevă faptul că piaţa de retail modern din Braşov tinde să devină suprasaturată până în 2015, deoarece oraşul mai poate absorbi doar două centre comerciale - circa 65.000 de metri pătraţi - raportat la numărul de locuitori şi la puterea de cumpărare. "Stocul de retail modern din Braşov se situează în prezent la 52.206 mp, format preponderent din centre de dimensiuni mici şi medii, dintre care niciunul nu deţine o poziţie dominantă, din punct de vedere al conceptului, al masei critice sau al mixului de chiriaşi. Cele mai multe centre au fost lansate între 2004 şi 2008 şi au suprafeţe ce nu depăşesc 10.000 metri pătraţi", se arată în studiul citat. În prezent, Braşovul are un stoc de 0,214 metri pătraţi de retail modern pe locuitor şi prezintă încă un potenţial semnificativ pentru noi dezvoltări, mai ales prin comparaţie cu oraşe din Polonia, Cehia sau Ungaria.
În prezent, şapte proiecte de retail au fost anunţate la Braşov, printre acestea numărându-se Korona Mall (35.000 metri pătraţi, Echo Investments), Corall (Cora), Riofisa Center (47.000 metri pătraţi, Riofisa & Ţiriac Holding), IUS (41.000 metri pătraţi, Immoeast), extindere a galeriei Carrefour de către NEPI (livrare 2014). Totuşi, studiul nu trebuie preluat ca fiind semnificativ, deoarece DTZ Echinox se va ocupa de închirierea spaţiilor din Coresi Shopping Center, fiind astfel direct interesată de atragerea unor clienţi importanţi şi pe o perioadă lungă de timp.